Paard krauwt iets te enthousiast terug..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Paard krauwt iets te enthousiast terug..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 15:27

Mijn paard houdt wel van een borstelbeurt, vooral met de roskam in zijn nek vindt 'ie heerlijk, dan gaat hij er helemaal voor staan :))
De laatste tijd wil hij me nog wel eens terugkrauwen met zijn bovenlip, op zich vind ik dit prima, maar laatste zette hij zijn tanden dus in mijn bovenarm := Ik weet zeker dat hij het absoluut niet gemeen bedoelde; hij liet me gewoon te enthousiast merken dat hij het borstelen fijn vond. Als ik soms zie hoe hij met z'n mattie in de paddock omgaat als de elkaar 'krauwen' viel dit nog mee :Y)
Nu heb ik hem flink op z'n sodemieter gegeven meteen nadat hij het deed, maar eigenlijk vind ik dat ook wel weer sneu voor hem :o

Wat doen jullie als je paard zoiets doet? Of moet je terugkrauwen sowieso niet toestaan?

Sassol

Re: Paard krauwt iets te enthousiast terug..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:29

Hij krauwde nog steeds, alleen gebruikte hij nu z'n tanden erbij. Wil je geen tanden? Dan dus geen krauwen;)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:55

Heel vaak hoor ik dat dus ook van mensen: terugkroelen mag niet, is gevaarlijk, jij bent geen paard etc etc.
Ik laat mijn paarden lekker terugkriebelen. Heerlijk, samen knuffelen :D
Paard kan er ook weinig aan doen dat ie in eerste instantie terug wil bijten: met z'n maatjes kan ie dat immers wel doen, hij kan ook niet weten dat wij daar met ons tere velletje niet zo van gediend zijn.
Wat ik mijn paarden leer is dat ze me dus wel terug mogen kriebelen: maar alleen frummelen met hun lip, en alleen op bijv. mijn arm/schouder/hand. Worden ze te enthousiast en bijten ze? Duw ik ze weg, stop met kroelen en negeer het paard even. Dan ga ik weer verder, als de tanden weer ingezet worden herhaal ik het proces. Werkt prima. Paard blij, jij blij.
Want waarom niet meer terugkrauwen, als je ook prima kan leren dat ie iets minder hard kan terugkrauwen? Alleen als jij het uberhaupt vervelend vind dat je paard terugfriemelt, dan moet je het gewoon helemaal niet toestaan.

Nielsjee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:42

Ik volg Memories.
Bijten kan niet, maar gewoon terugkrauwen wel :))

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:26

Ik heb mijn paard geleerd dat lippen prima zijn en tanden taboe. Kost even opvoeding en een messcherpe timing, maar als ze het eenmaal weten, is er niks aan de hand.
Bij "vreemde" paarden laat ik ze ook wel op een gestrekte handpalm terugkrauwen. Daar krijgen ze geen grip op maar ze kunnen wel hun reflex kwijt. Wordt meestal erg gewaardeerd door het paard.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:28

Gebruik geen P+, maar P-.

Dus: straf niet door iets onprettigs toe te voegen (een opdonder), maar straf door het prettige weg te nemen. Dus als hij bijt, stop jij met kriebelen. Wacht een paar tellen, begin dan weer met kriebelen. Na twee keer snapt hij het. :) Paarden doen dat zelf namelijk óók zo. Ze geven een knauw, daarmee zeggen ze: kriebel mij harder! Dan schrikt het andere paard even terug en kriebelt dan weer verder, daarmee zeggend: OK, ik wil jóú wel harder kriebelen, maar dat moet je niet bij mij doen want dat wil ik niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:32

Inderdaad, niet straffen. Het paard weet niet dat jij niet tegen een paar tanden kan, zijn maatjes kunnen dat immers wel. De manieren die hier boven beschreven staan zijn een stuk vriendelijker.