Mijn arabische merrie (4 jaar, half jaar serieus onder zadel) wil zowel aan de hand als onder het zadel niet door plassen heen. Nou gaat ze er in het weiland wel doorheen en gaat er ook gewoon gerust in rollen. Afspuiten is ook een tijd een probleem geweest, nu niet meer. Ik ben op zoek naar een manier om haar dit te leren. Met dit mooie weer is het uiteraard geen probleem maar als het regent en er liggen plassen op de weg is het erg vervelend om een compleet paniekerig paard te hebben. Graag tips dus!
aeolusnr1
Als je in de richting van de plas kom denk dan vooral niet ojee die plas, blijf kalm en leid je paard af als ze er dan doorheen loop belonen. Hou het wel vriendelijk aan het touw trekken oid werkt à van rechts!
En als je aan de hand voor haar uitloopt en haar laat volgen door de plas heen? Vaak vinden paarden onbekend water wat eng omdat ze niet zien hoe diep het is. Als jij dan voorgaat en ze vertrouwt jouw oordeel, misschien wil ze dan wel?
Als dat lukt dan kan je ook proberen om het te paard te doen. Misschien zelfs wel eerst een aantal keer volgend aan de hand door dezelfde plas en dan afsluiten met te paard erdoor heen?
thnx voor de tips! @samantha: in mijn openingspost staat dat ze dit ook aan de hand niet doet, ze vertikt het.
Verder ben ik in de opvoeding van haar zeer consequent en rustig, calm en assertive zou cesar milan zeggen haha. @Barcelano, het probleem is dat bij ons de bak zo goed gedraineerd is dat er nooit plassen liggen Ik probeer het wel vaak aan de hand in het weiland, maar tevergeefs.
Misschien een idee dat ik het aan lange lijnen oefen en dan er achter loop?
Barcelano
Geplaatst: 31-05-12 21:39
Lange lijnen is ook een idee. Of gewoon een keer tijdens een hoos bui mee naar buiten nemen. Dan lig er een en al plas
Herkenbaar. Blijf oefenen en consequent zijn en doorzetten. Minste geringste vooruitgang goed belonen. De mijne loopt nu door waterplassen en door het Ijsselmeer. Heeft heel veel moeite gekost. Zodra ze erin staat, vindt ze het helemaal geweldig.
Cassidy
Geplaatst: 31-05-12 22:50
Er zijn gerichtte oefeningen die je kunt doen met een paard met watervrees. Een aantal ervan heb ik al eerder op bokt geplaatst. Zal de eerder geplaatste topics even opsnorren. Scheelt mij weer tikwerk.
Hey! Mijn arab had hetzelfde probleem! Ik ben gaan oefenenen met eerst een zeil (wat hij helemaal niet eng vond) en toen een zeil met water erop. Je kunt een beetje met een hark een kuil maken, hoeft helemaal niet diep, zeil erover, dat vul je met water en dan oefenen maar. Ik had mijne redelijk snel in het water, telkens aanmoedigen en belonen als hij dichtbij komt en interesse toont (je kunt met voer doen maar let goed op dat je het niet te vroeg geeft) en als hij wegwil of moeilijk doet een flink stuk stevig achteruit laten lopen. Dat achterwaarts worden ze snel flauw van zo wil hij vanzelf wel weer liever vooruit! Mij is het in een redelijk korte tijd gelukt! En ik moet erbij zeggen, het is is een enorme eigenwijze ezel