Paard krijgt te veel prikkels en dan...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Paard krijgt te veel prikkels en dan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 12:43

Het gaat hier om een 5 jarige shetlander ruin, hij word over een maandje 6.

Ik merk dat als hij te veel prikkels krijgt hij een soort van in paniek raakt.
Ik doe ook actief grondwerk en VD met hem en daarin laat ik hem vrij om weg te lopen als het hem te veel wordt,
daar maakt hij gelukkig geen misbruik van.

een voorbeeld: Ik heb hem flemen geleerd, hij doet het een paar keer goed en daarna loopt hij weg,
ik ga dan lekker even zitten en even op mijn mobiel kijken. Dan zoekt hij mij vanzelf weer op als hij het tijd vind. (duurt meestal 5 minuten)

Maar onder het rijden heeft hij wel eens dat hij teveel prikkels krijgt (dat idee heb ik) en dan kan hij helemaal gaan flippen, hij bokt niet, steigerd niet hij wil alleen maar rennen rennen en nog eens rennen.

Het komt zelden voor maar het gebeurd meestal als hij iets moeilijks moet doen, bijvoorbeeld in uitjes springen want dan moet hij zelf gaan nadenken wanneer hij af moet zetten. (is met los longeren)

Hij word 3 á 4x per week ohz gereden of gelongeerd, of VD mee gedaan.
Mijn zusje van 8 rijd er voornamelijk op en dat gaat hartstikke goed maar ik weet niet wat ik soms met die overprikkeling moet..
het was een tijdje niet meer voorgekomen, maar laatst gebeurde het weer... Ik weet wel hoe ik het kan voorkomen en dat is door heel erg duidelijk te zijn en hem ruimte te geven. het lukt mijn zusje ook steeds beter maar soms heb je het niet in de gaten en dan "spaart" hij die prikkels op en dan BOEM. :')

Zijn er mensen die het herkennen of me tips zouden kunnen geven?

Filmpje van hoe ik met hem werk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:52

Nou lijkt me dat je gewoon rustiger aan moet doen met moeilijkere dingen meer tijd geven en het in delen leren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 13:53

Tigra_ schreef:
Nou lijkt me dat je gewoon rustiger aan moet doen met moeilijkere dingen meer tijd geven en het in delen leren.

Dat doe ik ook, maar met VD heb ik er ook geen last van het clicker-systeem is voor hem super duidelijk maar vooral tijdens het rijden heeft hij het nog wel eens. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:56

MarlindeRooz schreef:
Tigra_ schreef:

Dat doe ik ook, maar met VD heb ik er ook geen last van het clicker-systeem is voor hem super duidelijk maar vooral tijdens het rijden heeft hij het nog wel eens. :)

Op wat voor momenten dan wat is het geen wat hij dus moeilijk vindt en er dan vandoor schiet?

MarlindeRooz

Re: Paard krijgt te veel prikkels en dan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 14:17

Als hij echt moet gaan nadenken, maar soms is het ook als je hem te veel been geeft en voor tegenhoud maar voor iemand van 8 is dat rijtechnisch soms lastig.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:28

Klinkt mij eerder als een paard in de oren wat niet snapt wat je wilt/hoe hij de opdracht uit moet voeren, niet zozeer overprikkeling.

Dan is het dus een kwestie van heel duidelijk zijn in wat je wilt en het paard ook alle mogelijkheid geven om deze opdracht uit te voeren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:02

MarlindeRooz schreef:
Als hij echt moet gaan nadenken, maar soms is het ook als je hem te veel been geeft en voor tegenhoud maar voor iemand van 8 is dat rijtechnisch soms lastig.

Dat is inderdaad voor een 8 jarige erg lastig maar voor het paard heel onduidelijk en verwarrend dus eigenlijk geen rare reactie als hij tegen gestelde hulpen krijgt. Dus dan zou ik eerder goed opletten dat het meisje wel duidelijk genoeg is in wat je wil dat het paard doet. En zolang de ruiter nog niet voldoende duidelijk is in de hulpen zou ik ook niet beginnen aan moeilijkere dingen.