Paard is niet te houden en trekt zich los.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

Paard is niet te houden en trekt zich los.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 08:06

Hallo allemaal,

Op het moment zit ik in een 'rot'fase met mn Belgische merrie. Ze word in juni 5 jaar en sinds de kerst hebben we eigenlijk wat comminucatie storingen. Ook het rijden ging het niet meer goed, maar dat kwam blijkbaar omdat ze naar de tandarts moest, dat is ze ook netjes geweest en snap ik heel erg goed waarom ze zo deed. Maar nu hebben we probleem 2, ik heb het idee, of eigenlijk weet ik het zeker ze heeft geen respect voor mij, ze ziet mij niet als leider maar vind dat we dingen samen beslissen of dat zij ze alleen mag beslissen. In de kudde is ze ook erg dominant, kan het nu zijn dat ze ook dominant naar mij is? Ik noem even een voorbeeld. Met naar de wei brengen..

We lopen rustig naar de wei, dat is een meter of 70 lopen? Als we 10 meter voor de ingang zijn neemt mevrouw de benen, uit het niets.. je merkt soms weleens van o mijn paard wil niet ervandoor gaan nee, mevrouw gaat gewoon ineens.. en uit het onverwachte hou ik haar niet zo ie zo niet. Ze heeft me ook al een keel over het asfalt gesleept omdat ik haar niet los wilde laten, toen we stukje aan het wandelen waren. Zelfs als je een klein zweepje mee neemt heeft dat geen effect, snoepjes ook niet.

Nu is ze 5 weken weg geweest want ze is gedekt. Maar nu wil ik dus weer even bij 0 beginnen omdat ik denk dat dat de oplossing is, haar even weer op dr plek zetten van voor af aan en soort van 'her' opvoeden. ( ze is bij ons geboren ). Verder is het een super lief dier, als ik op de wei kom, altijd kroelen, rondjes mee lopen, met poetsen ook kroelen. zal me nooit schoppen of bijten. Ze is echt wel super lief maar ergens gaat het mis...

Heeft iemand tips, ideeën, oplossingen? Ik had al wel gemerkt als ik haar had gelongeerd dat het dan een stuk beter ging, in het begin luisterd ze niet goed met longeren maar aan het eind wel. Net of ze dan weer even op dr plek is gezet.. Maar ik wil ook weleens wat anders dan longeren doen, voor de afwisseling. Want ik wil haar eerst aan de hand weer goed hebben voor ik er weer op ga. Ik wil normaal met mn paard durven en kunnen lopen zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze er vandoor ging.

Ik hoop dat iemand tips heeft.

Ohja, ik ben op het moment niet in bezit van een bak. Wel zou ik een stukje weide af kunnen zetten.

Angela

Re: Paard is niet te houden en trekt zich los.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:27

Paard achterwaarts naar de wei gaan brengen. Kunnen ze zich voorwaarts niet gedragen, dan maar achterwaarts. Waarschijnlijk gaat het na een keer of 2 al een heel stuk beter, en kun je het eerste deel voorwaarts, en het 2e deel achterwaarts doen. Bij het voorwaarts: ga 5 stappen naar voren, en dan 2 stappen terug. Laat weten dat jij IEDERE stap bepaald. Dikke kans dat het met zeer duidelijk gedrag, vanaf pas 1, al snel over is. Gaat dag 3 goed? Dan ga je dag 4 helemaal voorwaarts, maar dus wel iedere 5 passen 2 passen terug. Gaat dat goed? Dan ga je over op 10 passen voorwaarts, 1 terug. En dat ga je uitbouwen tot je paard gewoon mee gaat naar de wei.

Je oplossing zit dus niet als je paard besluit om te vertrekken, maar van zeer consequent gedrag al vanaf de 1e pas.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 08:29

Angela schreef:
Paard achterwaarts naar de wei gaan brengen. Kunnen ze zich voorwaarts niet gedragen, dan maar achterwaarts. Waarschijnlijk gaat het na een keer of 2 al een heel stuk beter, en kun je het eerste deel voorwaarts, en het 2e deel achterwaarts doen. Bij het voorwaarts: ga 5 stappen naar voren, en dan 2 stappen terug. Laat weten dat jij IEDERE stap bepaald. Dikke kans dat het met zeer duidelijk gedrag, vanaf pas 1, al snel over is. Gaat dag 3 goed? Dan ga je dag 4 helemaal voorwaarts, maar dus wel iedere 5 passen 2 passen terug. Gaat dat goed? Dan ga je over op 10 passen voorwaarts, 1 terug. En dat ga je uitbouwen tot je paard gewoon mee gaat naar de wei.

Je oplossing zit dus niet als je paard besluit om te vertrekken, maar van zeer consequent gedrag al vanaf de 1e pas.

Dankjewel, dat is wel een goede oefening. Ik probeer ook vanaf stap 1 conseqeunt te zijn, wat niet helemaal lukt realistisch gezien. Maar ik kan dit wel proberen ja. bedankt!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:53

Ik kan me de reactie van Dzjo erg goed voorstellen. De hele winter op stal gestaan, nu naar het gras willen.... dus de kans pakken als ze hem pakken kan.

Dat wil niet zeggen dat ze niet moet luisteren, maar daar ligt een andere basis aan ten gronde... Leadrope erbij, touwhalster om en aan het grondwerken met wat lessen erbij.... een andere tip heb ik niet echt!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 08:58

Dit probleem speelt zich al wat langer af. Ook staat Dzjó al ruim 6 weken 24/7 buiten. En net wat ik zei het is niet alleen met naar de wei brengen. Dat was simpelweg een voorbeeld. Maar bedankt voor je reactie :) Ik stuur je ook even een pb ivm met de lessen.

Nielsjee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:52

Ik heb het mijn pony ook zo geleerd. Achteruitgaan :)
Ook steeds consequent geweest en als ze dan nog de neiging had, meteen terug op de plaats zetten.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:49

Achterwaarts gaan is idd goed. Het is een gang die bovendien een paard in de natuur zelden zal doen. Als jij ze dus achterwaarts naar binnen laat gaan heeft dat volgende gevolgen:
1) Je legt je leiderschap beter vast.
2) Het paard heeft dat niet graag, dus leert al snel dat het leuker is om op jouw tempo voorwaarts de wei in te gaan.

Wat ook nog kan helpen, zijn leid-en volgoefeningen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:00

Ik denk dat je moet gaan grondwerken, op die manier laten zien dat jij alles bepaald, ze heeft op een bepaald moment geen respect meer voor jou.
Heb zelf ook een belgje, die word bijna 3, en wat ze in de kop krijgen dat doen ze gewoon.
En ze zijn natuurlijk enorm sterk, waar je een ander paard nog wel eens kunt omtrekken als ze ervandoor willen zal je dat met een belg niet lukken.
Ook ik doe regelmatig ff kleine grondwerk oefeningen met hem, stukje lopen, stilstaan, achteruit lopen.
Merk dat als ik dat niet bij houd hij steeds meer terrein pakt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:16

Als je weet dat dit "eigen initiatief" een risico is inderdaad iedere pas naar de wei bepalen. Dus regelmatig stoppen, vooral als paard het tempo wil gaan bepalen, eventueel een pasje of wat achteruit. Jij bepaalt wat er gelopen wordt, niet het paard. En bij de wei aangekomen is het eerst door het hek, netjes omdraaien zodat je het halster af kunt doen en pas gaan als jij zegt dat het mag. Hierbij kan een kleine beloning erg goed werken. Clickertraining is hier ook goed bij te gebruiken.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:10

Ze deed het gisteren ook met uit de wei halen. Maar na het longeren + wat gerommel met haar kon ik haar wel op een normale manier naar de wei brengen en was het weer gewoon goed.
We gaan oefenen

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:46

Wij hebben hetzelfde probleem, maar ons paard doet het enkel als ze naar haar vaste weide achter de woning terug gaat. Naar de andere weide geen probleem. Ik ga dit onderwerp zeker blijven volgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:54

ik zou ook "basis"grondwerk gaan doen. dus leid oefeningetjes. vooruit gaan, stoppen, achterwaarts, indraaien, behoud van de persoonlijke ruimte (teken van respect)

dus voor je paard uitstappen en je paard laten volgen, als jij stopt, moet je paard ook stoppen en afstand bewaren, indien ze jou een duw komt geven, consequent met zo weinig mogelijk contact achteruit zette tot de afstand terug hersteld is.
regelmatig links of rechts "afdraaien", als je paard verder rechtdoor wil of aandacht verliest: dan maak je dit minder fijn, door met het uit einde van je touw (best een leadrope kopen) te zwaaien en desnoods een "tik" op hun kont te verkopen ( 't is nooit de bedoeling hen pijn te doen, alleen een manier om hen attent te maken/verstoren, met behoud van de afstand tussen jou en het paard)
Als jij achterwaarts gaat, zou je paard ook onmiddellijk achterwaarts moeten gaan.