3-jarige merrie panikeert: moet toch van weidemaatje af: hoe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

3-jarige merrie panikeert: moet toch van weidemaatje af: hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:11

Mijn begin mei 3 jaar geworden merrie (Fries x KWPN tuigpaard) Bonte Khavanna is al sedert 6 maanden veulen in mijn bezit. Ze staat 24/7 gezellig samen met mijn andere paard Bonte Jaopie, een ruin van 7,5 jaar in de wei.
Die twee zijn nogal "close" met elkaar... nogal heel ERG close.
Dus je voelt 'm al aankomen: ze is nu op een leeftijd waarmee er eens wat verder gegaan moet worden, maar zij raakt gescheiden van haar weidemaatje B.J. geheel overstuur.
Niet een beetje, maar toch wel heftig.

B.J. kan ik overigens wel bij HAAR weghalen, dan gaat ze ook hinnekend langs de heining rennen (ze springt nog net niet er over), maar goed, dat bedaart dan na enige tijd dan wel weer, want B.J. rijd ik, die wordt dus geregeld opgehaald.

Nu probeerde ik gisteren eens de merrie weg te halen, voor de veiligheid eerst even in de weide er naast, en niet via het hek meteen het schouwpad op.
Dat was maar goed ook, want madammeke liep aanvankelijk netjes mee de belendende wei door, tot we het punt passeerden waar de afzetting van de wei waar ik haar uit had gehaald (we doen een strip/strookjes begrazing, dus de naastgelegen weide loopt dubbel zo ver door) ophield, na vijf meter had ze het door, daar begon me toch een vertoon van paniek: gesnurk, ze kwam omhoog, haar staart als een Arabisch banier de lucht in, gepiaffeer op de plaats, THE WHOLE WORKS.
Ik maakte een grote cirkel vanaf de B.J. wei, en probeerde nogmaals langs dat punt te komen, nu was het nog erger, ze draaide enkele rondjes om me heen, toen ik haar daartoe blokkeerde wilde ze omhoog.
Ik besloot dat 't daarom het beste was haar toch vooral in beweging te houden, dus stapte ik 8-jes met het stuiterende en snurkende ding, gebroken lijnen en allerlei andere vastberaden onzin, waarbij ik wel steeds zo ver mogelijk bij meneer B.J. uit de buurt probeerde te raken.
Die ook niks meehielp, door hinnekend in zijn wei heen en weer te gaan rennen (grrrr)....

Af en toe stopte ik even om haar tot zichzelf te laten komen, even schoft kriebelen, en zodra staart weer omlaag was, het gesnurk opgehouden en de hals zakte, weer verder te gaan.

Extra neusdruk toepassen door bijv. het halstertouw er over te slaan leek me gevoelsmatig geen goed idee, dat leek me een uitnodiging voor haar om te gaan steigeren.

Na ongeveer een kwartier bedaarde ze enigzins (ze had door dat we niet ECHT weggingen bij B.J.) en heb ik het halstertouw helemaal laten vieren en ben ik nog wat "figuren" door het weiland gaan lopen, waarbij zij toen wel met vertrouwen (lage hals etc.) achter al mijn bewegingen aankwam.

Toen heb ik haar teruggezet bij B.J. in de wei.

Maar hoe nu verder, hoe krijg ik haar ooit veilig en enigzins rustig naar voren (waar poetsplaatys, bak etc. zijn) gevoerd?

Chaos

Re: 3-jarige merrie panikeert: moet toch van weidemaatje af: hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:29

Ehhm.

Je hebt geen box? Dat maakt het een stuk makkelijker.

Heb 2 jonkies van 2 jaar die onafscheidelijk zijn maar die zo langzamerhand toch mee aan de wandel gaan en gepoetst worden ed. Idd een hoop getrek en geschreeuw vanuit de beebs, maar ach, dat negeer ik maar en kalm zijn beloon ik.

Ik laat de ander dus gewoon op stal staan en kan het hekje in de deur dicht doen, scheelt weer. :Y)

En in de wei voorkom ik het contstant rennen door mijn 2 volwassen merries erbij te gooien (die staan normaliter in de wei ernaast) dan blijven ze iig niet alleen achter.

En bij ons is het dus gewoon een kwestie van een paar keer doen, paar keer wennen. Maak me er ook niet zo'n zorgen over op deze manier.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:29

Oja, ik heb ook zo'n wortelstok, als ze niet mee willen naar voren toe vanuit de wei dan kan ik daarmee de achterhand aandrijven en dat werkt ook toppie. :P

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:31

Chaos schreef:
Oja, ik heb ook zo'n wortelstok, als ze niet mee willen naar voren toe vanuit de wei dan kan ik daarmee de achterhand aandrijven en dat werkt ook toppie. :P

Afbeelding :') :')
Laatst bijgewerkt door Sjors op 27-05-12 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:33

Precies dat Sjors!

Een carrotstick.

Tis gewoon een zweep met een stomme naam. ;)

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:34

Sjors schreef:
Chaos schreef:

[ Afbeelding ]
??

Dat kwam ook als eerste in mij op ja :')

Ontopic; stapsgewijs en misschien in een stal zetten als je daarover beschikt?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:37

Dit probleem herken ik wel een beetje.
Die van mij heeft het niet zo extreem als die van jou gedaan... maar wel paraderen als een arabier,snurken en poging tot omhoog komen (daarvoor heeft hij wel een beste rijs voor gekregen, dat maakte ook meteen indruk haha!)

Enigste oplossing is afleiding voor je paard vinden/zoeken. Ik heb dat bij mijntes heel gemeen met wortels en appeltjes gedaan. Pas als hij op stal stond tussen de 2 touwen op de poetsplaats kreeg hij pas een appeltje, daarna lekker verwennen met een fijne poetsbeurt en zet haar daarna evt gewoon weer terug.

Die van mij kon nogal over de zeik raken als hij alleen op stal stond om gepoest te worden, dan hinnekte die echt vreselijk, schrapen met zn benen. Dit heb ik genegeerd als hij dan even ontspande dan ging ik tegen hem praten, kroelen en belonen met wat lekkers.
Tuurlijk is het normaal gedrag, een paard is een kuddedier, maar hiermee kun je wel trainen! :j

Nu staat die van mij altijd vrij rustig alleen op stal (tenzij iemand anders zn paard op haalt en dus hij het geloop van een ander paard hoort dan hinnekt hij nog wel even, maar niet meer als een malle stuiteren en snurken enz)

In de wei kunnen we hem nu ook gewoon weer normaal pakken omdat meneer weet dat er op stal een beloning voor hem ligt (biks in de etensbak of een lekker worteltje etc) EN dat hij niet alleen uit de wei word gehaald om aan het werk te gaan! Ook heel belangrijk!

Als je hem een keer niet iets lekkers geeft is hij ook niet beledigd ofzo, wel steeds verder afbouwen met voer, anders verwachten ze elke keer wat lekkers en als je dan niks bij je hebt dat ze zich dan mss niet laat pakken in de wei :).

Consequent belonen op de goede momenten en de stuiter momenten tja,, negeren tot zover het kan. Maar omhoog komen of je omver lopen is echt not-done!

Terug de wei in, wou die van mij altijd ook nog dan ineens wegschieten terwijl je het touw nog niet los had geklikt.
Nu loopt hij rustig de wei op, draait met zn hoofd naar je toe, klikt hem los en geeft hem e naai over de bol, soms nog een stukje appel of wortel en loopt meneer weer lekker de wei in.

Scheelt wel, die van mij word er niet hebberig van. of drukt zn neus constant in je jaszak om er vervolgns in de gaan bijten :')

Tis misschien omkoping in het begin, maar ik kan teminste normaal mn paard naar en van de wei halen ;)!
Zelf rustig blijven, en probeer je paard te kalmeren.. en ik weet dat dat HEEL lastig kan zijn!

En zijn mss mensen die dit een stom idee vinden, maar bij mij heeft hetw el geholpen :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:37

Afbeelding

Dis mijn wortelstok/zweep. :P

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:38

Ik denk het enige wat je kunt doen is zoals je nu doet. Oefenen, oefenen, oefenen. Met kleine stapjes tegelijk. Niet wachten tot als ze gek begint te doen, maar net voor dat punt stoppen, belonen en terug op wei zetten. Dit dagelijks doen, en wanneer ze er klaar voor is een beetje verder (een meter of twee meter, niet te veel ineens). Is ze rustig? Dan belonen en weer op wei zetten. Het moet voor haar een gewoonte worden dat ze weg is van BJ en een gewoonte kweek je enkel door het veel te doen.

1 opmerking van kritiek:

terpentijn schreef:
Af en toe stopte ik even om haar tot zichzelf te laten komen, even schoft kriebelen, en zodra staart weer omlaag was, het gesnurk opgehouden en de hals zakte, weer verder te gaan.

Dit doe je verkeerd, want het moet net andersom. Het beste is natuurlijk dat het niet zover komt dat ze gek gaat doen (dus wat ik hierboven al zei, net voor dat punt belonen en terug op wei). Moest ze toch gek beginnen doen, dan negeer/corrigeer je haar. Welke van de twee (negeren of corrigeren) het beste werkt hangt af van paard tot paard en moet je dus zelf een beetje kunnen aanvoelen. Pas wanneer ze rustig is beloon je haar, geef je haar even een rustpunt en zet je haar terug in de wei.
Wat jij nu doet is:
Gek doen = stoppen (rusten)+kriebeltje in de schoft = beloning
Braaf zijn, relaxen = verdergaan met het "enge" = in haar ogen straf

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:41

Zon wortelstok heb ik ook voor het grondwerk :j
Knaloranje, vond ie eerstook doodeng :')

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:46

Zo te lezen ben je al een heel eind gekomen deze keer!
Ik zou zeggen, gewoon zo doorgaan, als wat je nu doet gelijk goed gaat, dan weer een stukje uitbouwen.
Je beschadigd zo haar vertrouwen niet en ze leert dat ze niet dood gaat als ze weg gaat van haar grote vriend en ze ook nog weer bji hem terug mag.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 16:00

Afbeelding

Dit zijn ze: BJ is Tinker x Fries van 7,5 jaar, een echte ongelikte intimiderende en horkerige beer, met een aardige gebruiksaanwijzing.. voor mij echter wel een wereldpaard! Khavanna (dus Fries x KWPN tuiger) van net 3 is een heel mensvriendelijk, nieuwsgierig maar zeker niet opdringerig merrietje dat met poetsen, bekappen, gefrutsel tot en met anti-vlieg spuitbussen zeer hanteerbaar is.

Vind haar met haar 3 jaar echter op zich nog wel heel onvolwassen, ook erg onzeker en ril.
Ze zal nou nooit eens op je tenen gaan staan, je omver lopen of doordenderen (zoals BJ ooit deed) als je haar aan het halstertouw hebt... eerder dat ze dan dus wil stoppen of steigeren.
Ze heeft een erg tolerant karakter, maar er moet eens met wat gewerk begonnen worden.

Foto is heel recent:eergisterochtend gemaakt.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:45

als je twee stallen heb zou ik de eens een paar uur appart zetten tot ze goed rustig zijn
anders bijde een paar uur apart in een wei zetten tot ze rustig zijn
en anders verder gaan waar je mee bezig bent gewoon in de wei ernaast gaan wandelen tot ze rustig is en dat steeds verder uitbouwen tot je haar zo kunt meenemen. ze moet gewoon leren dat als je klaar bent met haar ze toch wel terug mag naar haar grote vriend.

en wat heb je trouwens mooie paarden vooral de grote de merrie word dadelijk ook nog veel mooier als ze aan het werk is en haar spieren meer ontwikkeld

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:04

Geen rijtechnisch probleem: OPG

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:05

Heb je al eens geprobeerd om er een weidemaatje bij te zetten? Dat ze niet alleen in het weiland achterblijft?
Voor veel paarden is dat voldoende :)