Sinds enkele weken staat mijn (bijna) 3 jarige op zijn nieuwe stalling. Toen hij de trailer uit kwam was hij de rust zelve alleen later op de dag tijdens een rondje op het erf werd duidelijk dat hij het erf toch wel erg spannend vind. De volgende dag konden ze het land op (best een einde lopen) en weer was het erf dood eng en toen hij bij het land was aangekomen was hij de rustzelve. Van de week heb ik hem uit het land gepakt en een stukje door het andere weiland gewandeld, niks aan het handje en wat hij spannend vond mocht hij rustig bekijken. Echter vandaag moest hij naar de smid en tijdens het halen helemaal niks aan de hand en liep braaf mee (wel met hengstenketting want hij is loeisterk) eenmaal op het erf aangeland weer 1 bonk spanning. Nadat hij 3 minuten op het erf stond sloeg de paniek weer toe bij hem en begon hij te steigeren (vrij laag) en nam het rit aan. Na 7 8 9 rondjes over het erf werd hij niet rustiger dus besloten om dan maar bij het land te bekappen. zodra hij in het land aankwam was hij weer geheel de rustzelve. Door een hengstenketting komt hij gewoon heen, uiteraard moet hij het erf leren kennen maar door er achter te skieen word het er niet makkelijker op.
Hebben jullie tips om hem beter te kunnen houden ?
Anoniem
Geplaatst: 26-05-12 18:30
Met ervaren rustig paard er bij over het erf lopen....alleen is dat kennelijk te spannend. Ik doe mijn jonkie alles met zijn oudere baasje erbij totdat het niet meer spannend is. Alles gaat dan zonder stress en vanzelf
ellepel
Geplaatst: 26-05-12 18:55
ben ik met russel eens
mooiste is als je de aankomende tijd er voor zorgt dat je iemand hebt die een ander paard uit zijn groep mee neemt zodat je paard samen met een ander paard mee gaat. zo kan hij wennen dat het niet eng is,andere paard geeft dan het goede voorbeeld. ik zou het weleven zo gaan doen. alleen isook maar alleen en het is toch een stukje vertrouwen,dus even een tijdje een ander paard mee en dan later pas eens alleen proberen en dan zal het vast beter gaan