Paard dat zich niet laat vangen; is niet zo blij met de baas

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Paard dat zich niet laat vangen; is niet zo blij met de baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 16:05

Dat vroeg ik me af als ik al die topics voorbij zie komen van paarden en pony's die zich niet laten vangen.
Ook in aangrenzende weilanden zie ik wel eens dat paarden zich uit de voeten maken zodra ze de baas zien.
Heeft dat misschien lineair te maken met de baas, de activiteiten met de baas en/of de onderlinge band die paard en baas hebben?

Of zijn er andere redenen waarom dit zo is?
Als je de oorzaak achterhaalt, is de oplossing ook binnen handbereik wellicht...?

Zou een wegrennend paard de eigenaar moeten aanzetten tot nadenken, of is dat eigenlijk onzin?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:08

Zal het niet zo zijn dat alleen domme paarden zich laten vangen? De mijne komen er altijd braaf aan, terwijl ik ze dan toch van het heilige gras af haal. :D

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:10

Citaat:
Heeft dat misschien lineair te maken met de baas, de activiteiten met de baas en/of de onderlinge band die paard en baas hebben?

Ja :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:11

poeh geen idee
ik heb trouwens nog nooit dst probleem gehad die van mij komt 9 vd 10 keer naar me toe gerend van uit de wei... Maar die van mij staat er ook heel het jaar op heel de dag en eventueel dag en nacht...

Er zou best wel iets kunnen kloppen van je gedachte

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 16:11

nynke55 schreef:
Zal het niet zo zijn dat alleen domme paarden zich laten vangen? De mijne komen er altijd braaf aan, terwijl ik ze dan toch van het heilige gras af haal. :D

Same here... in draf zelfs... maar ja: doe eens een intelligentietest met je paard? :-S

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 16:12

dianaw33 schreef:
Citaat:

Diezelfde paarden laten zich door een ander dan soms wel moeiteloos pakken...
Dan lijkt het dus niet zo te zijn dat het gaat om het vangen op zich, maar meer op de activiteit die volgt op het vangen.... wellicht?

kimooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:13

Mijn paard loopt ook wel eens weg als ik er aan kom lopen! Maar dat is volgens mij echt meer om onder het werk vandaan te komen...XD
Zoals ik het merk is mijn paard echt wel blij met mij als baasje, hij heeft een geweldig paardenleven! Elke dag naar buiten, met in de zomer 24 uur weidegang met een mooie schuilstal:) En dan maximaal 2 dagen per week rijden;) Als ik eraan kom begint hij gelijk te hinniken en komt hij eraan rennen.
Totdat ik met een hoofdstel of halstertouw aan kom lopen,, dan denkt meneer: ja echt niet! Het gras is veel interessanter;)
Ik denk dat het een beetje uitdagen is,, aangezien mijn paard er echt van geniet om weg te rennen en dat ik achter hem aan moet komen!:P Oren naar voren, staart omhoog en gillen als een gek haha

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:14

dianaw33 schreef:
Citaat:

Volledig mee eens!!

nynke55 schreef:

Nee....dat ontkracht ik graag, verzorg er een die toch echt een hoog paarden IQ heeft en die komt ook aan. Niet altijd, dan hebben ze vers gras gekregen en dan soms nog.

Wat ik vaak zie is paarden die altijd moeten werken zodra ze gehaald worden.
Dan zou je ook of dom moeten zijn of dus denken zoek het maar uit. Leer je paard dat het altijd wat anders kan zijn, beloon ze en soms ook gewoon met een koekje of snoepje.

Er hoeft geen reden te zijn i.m.o. dat je paard niet naar je toekomt behalve achterdocht voor wat het baasje nu weer wil of een slechte band....(dus jonge, nieuwe en vreemde paarden uitgezonderd, daar groei je nog mee)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:16

Dit heb ik mezelf ook al vaak afgevraagd. Dit omdat ik dit met mijn tinker ook regelmatig voor heb. Terwijl mijn vorige paard zich wel steeds liet vangen vond ik dit gedrag ook wel raar. Maar ik denk niet dat het in mijn geval met de onderlinge band heeft te maken. Op de 2 jaar dat ze in mijn bezit is hebben we al veel bereikt en een mooie band gekweekt. We doen aan grondwerk, vrijheidsdressuur, veel buitenritjes en 1x per week dressuurles. In totaal moet ze maar 2 à 3x per week 'werken'. Voor de rest staat ze 24/7 met vriendjes op de wei. Ze heeft oorspronkelijk jaren in een kudde in Engeland gestaan met weinig menselijk contact. Mijn paard was in het begin nogal logisch ook zeer terughoudend voor mensen. Maar door middel van die grondwerk enz. is ze op die 2 jaar er enorm op vooruit gegaan! Ze komt zelfs uit zichzelf knuffelen wat daarvoor redelijk ondenkbaar was. Ik merk nu wel dat als ik zonder halster naar haar toe kom dat er geen enkel probleem is maar als ik met halster aankom gaat mevrouw eerst altijd even lopen om dan dan 1 minuut te blijven stilstaan zodat ik ze kan nemen. Een reden heb ik hier niet voor, ik durf nu wel zeggen dat onze band goed zit. Misschien is het omdat ze wat zadel/singelvrees heeft? Dat ze halster meteen met zadel associeert? (ook al doe ik ook grondwerk met halster, poetsen enz dus het is niet steeds halster -> werken) Maar aangezien ze helemaal in het begin al sowieso ging lopen kan ik wel concluderen dat als je de band met je paard beter maakt dat dit het probleem al een deel oplost. En ik heb er ook wel vertrouwen in dat dit nog volledig opgelost gaat geraken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:18

Ninx schreef:
Diezelfde paarden laten zich door een ander dan soms wel moeiteloos pakken...
Dan lijkt het dus niet zo te zijn dat het gaat om het vangen op zich, maar meer op de activiteit die volgt op het vangen.... wellicht?

Natuurlijk heeft het daarmee te maken, ik was daarnet wel erg kort door de bocht (krijg je als je de hele dag zon hebt gehad :D ) Je moet bij een paard altijd bij alles wat hij doet of niet doet bedenken: wat levert het dit dier op. Als het hem alleen maar dingen oplevert die hij niet leuk vindt of die zelfs pijn doen dan gaat hij op een gegeven moment een andere keuze maken. Nu is de wei en de kudde dermate leuk dat je het voor veel paarden echt wel heeeul leuk moet maken om daar tegenop te kunnen. Altijd wat te eten geven direct als hij uit de wei komt is een trucje waar veel paarden dan wel weer intrappen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:18

Nee, dat hoeft niet met de baas te maken te hebben. Het kan zijn dat het weghalen uit de groep in het verleden voor een paard traumatisch is geweest en nu elke keer een drempel is die het paard over moet. Mijn oude Tinkermerrie was geimporteerd en liet zich echt alleen door de eigenaar pakken van wie ze al 10 jaar was, met heel veel moeite en tijd heb ik haar toen zodanig mak gemaakt dat ze ook naar mij kwam, maar dat was eigenlijk altijd meer om de brokjes die ik meenam. Als je haar eenmaal had was ze de drempel over en kon je er alles mee...

Ik merk heel duidelijk verschil tussen de zgn importTinkers en europeesgefokte dieren, de importjes zijn sneller geneigd op de loop te gaan (ook als je ze in een nieuwe wei zet --> eten, eten, eten, straks is het op) of iig terughoudend zijn, terwijl de meeste europese gevallen veel liever knuffels en lekkers halen bij de mensen. Ik kan ernaast zitten, maar voor mij persoonlijk kan ik dit onderscheid toch wel heel duidelijk maken...

In geen van de gevallen heeft dit dus met het baasje te maken. Ik heb dus een importmerrie gehad, twee europees gefokte Tinkers en nu weer een importje, beide importdames moet ik echt voorzichtig benaderen anders zijn ze weg (gelukkig laat ze zich wel makkelijk omkopen voor wat lekkers :+ ), de twee europeesjes hinnikten me altijd tegemoet; daar komt de brokjes-mevrouw :Y)

Buiten de Tinkers om komt dit natuurlijk ook voor, en dan heb je nog mensen die erachteraan gaan vissen, bakstenen gooien uit kwaadheid (hoorde ik pas van de smid) en weet ik veel wat, de benadering doet zoveel, dus ik vind niet zo gek dat een paard zich door een ander dan wel laat pakken, die staat er immers vaak net wat anders in...
Laatst bijgewerkt door Caily op 26-05-12 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Hvpolosports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:23

Die van mij komt altijd naar me toe ook als hij net op de wei staat.
Hij weet ook wel wanneer hij moet werken en wanneer niet.
Maar soms speelt hij ook een spelletje en die speel ik mee.
Heb een erg goede band met mijn paard.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:51

nynke55 schreef:

Dit was ook een beetje kort door de bocht van mij. :D
Ik denk dat het ook met gewenning te maken heeft. Mijn paard komt altijd, ze weet niet anders. De shet moest het eerst even leren, dus die heb ik op een klein stukje laten draven, tot ze wel kwam. Na 3 keer is het nooit meer nodig geweest. Nu staat ze als eerste bij het hek.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:53

Mijn paard komt op warme dagen niet want hij weet dan dat ik de graaskorf om doe.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:55

Ik denk dat paarden net als mensen ook weleens ergens geen zin in hebben. Die van mij zijn altijd makkelijk te pakken, komen altijd naar me toe, want meestal kom ik om te voeren. Maar soms hebben ze ook geen zin om gepakt te worden, terwijl ze dan naar de wei mogen en moet ik ze vangen. Vijf minuten achter ze aan lopen is meestal voldoende om ze te krijgen. Band met mijn paardjes is prima, dus ik denk dat het ook met de mood te maken heeft. Als ze op het gras staan willen ze niet mee overigens. Ze mogen maar beperkt om het gras ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid, dus dat rekken ze het liefst zo lang mogelijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:58

Ik heb een pony die per week gemiddeld 5 dagen niet te vangen is. Alles al geprobeerd en iedereen heeft het al geprobeerd. Eten maakt niks uit, drie uur in de wei zitten oom niet, meneer komt echt niet kijken. Wil je hem in een hoek drijven duikt ie onder de draad door. Als de kudde (27) paarden naar binnen gaat boeit het meneer niks, staat ie toch lekker alleen. :+

Is wel een pony met verleden, vanaf morgen gaat ie 20dagen onder behandeling om paarden met langdurige stress/angsten ontspanning in het hoofd en lijf te krijgen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:00

Ninx schreef:

Tuurlijk. Een vreemd iemand koppelen ze geen negatieve dingen aan. Als een eigenaar bang is, heeft het voor het paard geen nut er heen te gaan, veel te onzeker. Als de eigenaar te hard is, streng is & niet leuk met het paard om gaat, waarom zou hij dan komen?

Doe je leuke dingen met je paard, ben je eerlijk tegen hem, word het een stuk aantrekkelijker zich te laten pakken. :j
Het heeft ook een beetje met de dag te maken, ook paarden hebben soms wel eens een dagje nergens zin in.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:05

Ik heb heel lang een pony gereden die ook steeds voor me wegrende. Op een gegeven moment hadden we echter een band opgebouwd en stond ze al bij het hek te wachten als ze mijn scooter hoorde.
Mijn eigen paard kan ik altijd gewoon vangen, ze komt niet altijd naar me toe, maar dat vind ik een teken dat ze het naar haar zin heeft. Ik heb ook een tijdje met haar gehad dat ze als een idioot aan kwam rennen als ik haar uit de wei wou halen en als ik haar dan weer terug zou brengen weigerde ze mee te gaan. Dat jaar stond er erg weinig gras op de weide dus had ze het daar niet naar haar zin.
Dus ik denk dat dat ook wel een rol speelt.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:53

HijadelaLuna schreef:
Ik merk heel duidelijk verschil tussen de zgn importTinkers en europeesgefokte dieren, de importjes zijn sneller geneigd op de loop te gaan (ook als je ze in een nieuwe wei zet --> eten, eten, eten, straks is het op) of iig terughoudend zijn, terwijl de meeste europese gevallen veel liever knuffels en lekkers halen bij de mensen. Ik kan ernaast zitten, maar voor mij persoonlijk kan ik dit onderscheid toch wel heel duidelijk maken...

Klopt inderdaad! De mijne is ook een importtinker en heel erg terughoudend alleen dat eten, eten herken ik er niet in maar Iowa zal wel een geval apart zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:51

Behoudens trauma's in het verleden denk ik dat je jezelf inderdaad eens achter je oren moet krabben als je paard voor je wegloopt in de weide. Ik snap dit zelf ook nooit, heb nu ook die ervaring op stal, dat er mensen zijn wiens paard zich niet laat vangen, maar dat ze wel vanalles verwachten & verlangen van het dier. Als die van mij niet zouden komen zou ik me allereerst gaan afvragen waarom. De nieuwe heeft dit trouwens eventjes gehad, maar heeft dit nu totaal niet meer en ik merk dat hij nu ook een pak meer vertrouwen in mij heeft, dus zat daar gewoon het probleem (niet gek, paardje heeft toch een verleden en is halfblind, dan weer maar eens verhuist met weer een nieuw mens, ik zou ook niet staan springen... ). Ik zou niet eens met een paard willen werken waar ik moeite voor moet doen om deze te pakken in de weide, dan zou ik eerst zorgen dat dat in orde geraakt (geen idee hoe, ik neem aan dat ik als dat ooit gebeurd wel zal ontdekken waarom en dan daaraan kan werken). Maar gelukkig hier dus geen last ervan :)

Ik vind het trouwens een verschil tussen niet laten pakken (dus weglopen) en gewoon blijven staan (dus niet komen). Doen die van mij ook wel eens, dat ze geen zin hebben om tot voor te lopen en ik dus naar hen moet lopen, maar dat vind ik geen probleem. Ik kan dan gewoon halster aandoen en ze lopen gewoon met mij mee .. Met ene is dit een paar jaar terug ook verkeerd gelopen trouwens, die kon ik wel het halster aandoen, maar die kwam niet mee. Bleek ook een vertrouwens/leiderschapsprobleem te zijn. Ik denk dat héél veel daaraan te wijten is, waarom zou een paard meegaan uit z'n vertrouwde omgeving met iemand die onzeker is? Voor een paard staat dat gelijk aan de kans om dood te gaan lijkt mij ...

different1

Re: Paard dat zich niet laat vangen; is niet zo blij met de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:54

Geen flauw idee, hoewel ik best neig om te denken dat paarden hun baas aan bepaalde, minder prettige activiteiten linkt, of zoals hierboven aan te weinig vertrouwen in het leiderschap van de mens.
Heb zelf dat probleem gelukkig niet meer, vroeger wel gehad met mijn eigenwijze welshje.
M'n ruin en m'n hengst komen altijd als ik roep, en zelfs de shet van m'n dochtertje vind mensen interessanter dan grasjes.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:58

Die van mij rent niet weg, blijft netjes staan, je kunt het touw eraan klikken maar gooit vervolgens gewoon haar anker uit en blijft gewoon staan, alleen haar nek beweegt mee naar voren maar haar benen niet haha. Zij is overigens wel een dominantje hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:00

Dat probleem herken ik, 2 grondwerklessen waarin ik veranderd ben qua instelling (lessen zijn zelden nodig voor het paard :Y) ) en ik heb het probleem nooit meer gehad :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:52

Ninx schreef:
Dat vroeg ik me af als ik al die topics voorbij zie komen van paarden en pony's die zich niet laten vangen.
Ook in aangrenzende weilanden zie ik wel eens dat paarden zich uit de voeten maken zodra ze de baas zien.

Of zijn er andere redenen waarom dit zo is?
Als je de oorzaak achterhaalt, is de oplossing ook binnen handbereik wellicht...?

Zou een wegrennend paard de eigenaar moeten aanzetten tot nadenken, of is dat eigenlijk onzin?

Een wegrennend paard moet aanzetten tot nadenken. Niet alleen over de band onderling, maar ook over zijn verleden, de locatie waar het paard nu staat, de andere mensen die met hem omgaan, en wat je zelf aan het doen bent.

Een paard dat in het verleden heeft geleerd om zich niet te laten pakken, die heeft geleerd dat hij een keertje wint als hij geen zin heeft en blijft weglopen, die geleerd heeft dat mensen opgeven en niet doorgaan tot ze hem/haar te pakken hebben, daar heeft een eventueel nieuw baasje een flinke kluif aan. Niet altijd zijn de problemen waar iemand mee te maken krijgt veroorzaakt door hem of haarzelf.

Anderen die op het land komen, paarden wegjagen of onheus behandelen als ze wat opdringeriger zijn, die eigen paarden lokken met snoepjes en voer en anderen een dreun verkopen als ze ook aan komen lopen, kunnen een paard verknallen.

En wat doe je zelf in dergelijke gevallen? Pak je je paard alleen voor werk, en hoe ziet dat werk eruit? Op het moment dat een paard wegloopt, zet jij door, of laat je hem staan? Op het moment dat je problemen hebt, ga je daar aan werken, trek je daar desnoods een dag voor uit, of haal je je schouders op, gaat naar huis toe, duikt achter computer en gaat Bokt op om daar je beklag te doen?

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:56

haha, de pony van mijn vriendin wilt ook nooit gevangen worden ! ze komt alleen als die andere ook uit de wei zijn. als je der probeert te pakken gaat ze helemaal bokken en rennen, maar het lijkt of het voor haar een spelletje is ofzo !