Zilfstar schreef:Tip 1: niet in rechte lijn naar je paard lopen met de intentie deze wel eens even te pakken. Je lijkt dan op een roofdier.
Tip 2: scharrel dus net als je paard zigzaggend door de wei alsof je niet voor paard komt. Friemel eens aan je schoen, sta stil en kijk om je heen, zeg de andere paarden gedag. Paard heeft tijd je te herkennen en je te zien als baasje ipv het roofdier dat haar komt pakken.
Tip 3: cirkel dus zo een beetje richting paard. Gaat ze weglopen loop dan in dezelfde richting mee maar blijf op dezelfde afstand. Zo vorm je een gezamenlijke kudde in de kudde
Tip 4: waarschijnlijk vind ze je inmiddels interessant en zal ze aanstalten maken naar je toe te komen. Ga langzamer lopen en draai 1 zijde van haar af alsof je haar uitnodigt (met je schouder) naast je mee te komen lopen.
Komt ze en zeg je haar gedag, evt een aai en misschien een koekje of appel. En klik dan later de lijn vast n neem haar rustig mee. Doe dit ook regelmatig zonder haar vast te klikken, omdat ze leert dat je ook samen met haar kudde kan zijn zonder dat ze aan het werk hoeft.
Deze aanpak heeft bij mijn beide paardjes gewerkt. Ik leer mijn kinderen dit ook.
Op deze manier haal ik mijn ruin ook uit de weide, werkt echt perfect.