paarden bang???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

paarden bang???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 19:13

iemand hier ervaring mee als paarden bang zijn.
het zit zo we hebben 2 paarden bij elkaar in paddocks staan en ze staan ook naast elkaar op stal.
nu hebben we als ze naar stal moeten of naar de buiten dat ze overal bang voor zijn weigeren gaan gewoon stil staan en blazen.
dit hebben ze echt nooit gedaan en doen dit sinds 4 weken extreem erg en het wordt gewoon met de dag erger.
mijn eigen paardje die hier dus bij is altijd bomproof geweest ging overal langsheen maakte haar niet uit ze liep gewoon en nu is het zo dat ze voor een blaadje die voor haar neervalt al 3 meter de lucht in schiet.
we hebben alles nagekeken waar ze bang voor kunnen zijn er is gewoon niks en het is ook niet dat ze reageren op 1 plek ze reageren op alles.
vanochtend dik 20 minuten bezig geweest om ze naar binnen te krijgen we hadden ze buiten laten staan in de hoop dat dat beter ging maar dus ook niet.
de andere 2 merk je ook wel aan dat ze oplettend zijn maar die lopen gewoon door en gaan met je mee gewoon geen problemen mee en daar staan ze naast in de paddocks.
nou is de een die denkt dat ze de hele wereld aankan :D en niet zich niet gek laat maken door iets of iemand maar de andere is ook een grote held op sokken maar die loopt wel gewoon normaal door.
maar het is gewoon niet leuk meer op dit moment en ze moeten gewoon naar binnen toe om te eten dat kunnen ze niet in de paddocks inverband met zandkoliek en ze kunnen ook niet 24 uur per uur de grasweide's op inverband met zich helemaal vol eten en zandkoliek.

fjordnina

Re: paarden bang???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:23

Heb jeook gecontroleerd op nertsen, marters en dat soort dieren? Paarden kunnen het van de geur alleen al spaans benauwd krijgen.
Je zegt dat ze reageren op alles, maar in de paddock zijn ze wel rustig? Wanneer beginnen ze te reageren? Kan de wind een rol spelen? Is er op de route naar de stal toe iets van bosjes oid waar zich dieren in kunnen verbergen? Zijn jullie inmiddels zelf gespannen?

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 19:30

nee we zijn zelf gewoon ontspannen bij ze laten het ook niet merken.
naar ons idee loopt er wel vos rond in het gebied daar zijn wel sporen van te vinden maar die loopt er al jaren.
en die andere 2 dieren ik zou het echt niet weten?
wind staat er bijna niet er zijn ook geen dingen die kunnen klaperen.
er zit tussen de weilanden,paddocks wel een grote heg die het terrijn scheidt van elkaar.
in de paddocks willen ze niet komen uit de weiland willen ze niet komen uit stal willen ze ook niet meer komen.
je staat op de route als je ze uit de bakken eenmaal te pakken hebt ongeveer 20 keer stil tot je aan stal bent zo vaak weigeren ze en dan ben je vaak ook al 10 minuten bezig geweest om ze te pakken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:03

dit is heel irritant. Inderdaad zou ik ook denken aan een bepaalde geur. Bij de lucht van dood kunnen paarden ook zo reageren.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:23

en als je nu 1 van die twee andere paarden voor laat lopen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:32

Kijk ook de elektra na! Als een van de grondkabels lekt, dan voelt een paard dat.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:04

Hier heel veel ervaring met bange paarden :D Maar: dat wordt inderdaad speurwerk! Wat is er gebeurd, ook bij andere mensen, is er iets veranderd in de omgeving, geluid, vorm, geur, alles kan een trigger zijn voor dit gedrag. Let goed op de paarden: wanneer beginnen ze precies met het gedrag en waar: daar moet je in eerste instantie gaan zoeken. En wat gebeurt er als je ze bv los naar stal laat gaan, vaak kun je dan beter zien wat er aan de hand is. Succes!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 18:39

meestal moet die van mij voorop omdat de andere echt meteen al weigert en niet wil dus die van mij moet dan gewoon echt voorop.
de andere eerst naar binnen hebben we ook al geprobeert lukt ook niet of het is met allemaal feest of ze weigeren gewoon weer en zijn bang.
alleen laten lopen durf ik niet zo goed ik denk dat ze echt over het terrein gaan crossen dan.
hebben het hele terrein al nagekeken alles weg gehaald wat wij dachten dat kan het zijn maar ze beginnen al bij de weilanden tot aan stal dat is zo'n kleine 50 meter denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:10

aerdenhout1 schreef:
Kijk ook de elektra na! Als een van de grondkabels lekt, dan voelt een paard dat.

Dan kijk je hele installatie terdege na want dan is er meer kapot!

Daarnaast: wat is er veranderd? Ander voer? Ander hooi? andere mensen op stal? Verzin het maar en als je het niet verzonnen krijgt, kan het nog steeds een oorzaak zijn........

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 08:09

elektra is niks kapot aan dat is zeker.
aan voer is veranderd dat ze minder krijgen met dit weer en heel veel op de weides hebben ze niet veel bix meer nodig.
andere mensen weet ik zo niet soms heb ik het vermoeden dat er wel mensen op het terrein komen als wij er niet zijn maar betrappen heb ik nooit kunnen doen:-( ik ga vandaag nog maar een keertje het hele terrein na kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:53

Hoe lang sta je al op deze plek?

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 11:13

al bijna 3 jaar denk ik ik heb mijn paard deze maand 2 jaar en die rest staat er al 8 a 9 maanden langer.
ben al wel langs geweest weer kijken er is niks nieuws waar ze bang van kunnen zijn het zijn de ochtende wel het ergste als ze naar binnen moeten eten of naar buiten dan zijn ze het angstigst.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:20

Is dit je eigen toko? Zo ja, hoe lang heb je deze toko? Van wie was die toko daarvoor?
Staan alleen je eigen paarden daar of zijn er nog meer paarden?

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 11:26

van ons eigen tenminsten we huren het al jaren nu die mensen komen ook geregeld dus die kennen ze wel die verzorgen ze soms ook.
staan alleen onze paarden met hun 4en aangrenzend staan er paarden van de buurman maar dat zijn altijd dezelfde paarden ook geweest is ook nooit wat nieuws bij ingekomen ze kunnen er trouwens alleen bij als ze op de achterste weide staan.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:27

Hoelang staan ze al op de wei? Is het nieuw ingezaaid gras of teveel bemest? Als je gras teveel bemest is, kunnen ze last krijgen van teveel eiwitten en dan nogal raar reageren op dingen. En goed nadenken wat er veranderd is.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 11:31

de weide's zijn wel bemest 3 maanden geleden denk ik daar zijn ze de eerste weken niet opgeweest.
en staan nu nog steeds paar uur op gras en paar uur in paddocks omdat ze nogal koliekerig zijn vooral die van mij die kent geen rem met eten die kan je een baal hooi geven en nog terug komen dat die baal op is.
ze staan wel lang op gras nu maar of ze daar echt op reageren in de nachten staan ze op stal of in de paddocks op dit moment omdat je ze de stal niet meer uitkrijgt staan ze met zijn 4 en buiten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:34

tribeworld schreef:
van ons eigen tenminsten we huren het al jaren nu die mensen komen ook geregeld dus die kennen ze wel die verzorgen ze soms ook.
staan alleen onze paarden met hun 4en aangrenzend staan er paarden van de buurman maar dat zijn altijd dezelfde paarden ook geweest is ook nooit wat nieuws bij ingekomen ze kunnen er trouwens alleen bij als ze op de achterste weide staan.

Aanvullend op de vraag van sheela: wie doet het onderhoud aan het land? Welk onderhoud wordt eraan gepleegd en hoe?
Hoe doen de andere twee paarden het (je geeft aan met twee paarden een probleem te hebben).

En ja, ik heb een vrij scherp idee wat jouw feitelijke probleem is, maar ik wil op basis van jouw antwoorden dat wel kunnen onderbouwen (of niet).
Als goede techneut blijf ik dus gewoon doorvragen. Niet om je te jennen of uit te horen, maar om een duidelijk beeld te krijgen wat er nu feitelijk gebeurt en of die dingen wijzen in de richting die ik verwacht.

Edit: op je laatste reactie: waarmee is de weide bemest en hoe lang zijn ze er precies af geweest? Heeft het geregend in de periode tussen mest en weer op de wei?

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 11:55

nee maakt niet uit hoor onderhoud wordt allemaal door ons zelf gedaan.
bemesten is gedaan door een kennis van me broer die de hele omgeving doen daar die doet dit ieder jaar bij ons.
verder komt er niemand op het terrein om dingen te doen dit wordt allemaal door ons zelf gedaan.
de andere 2 paarden hebben we geen last van die reageren enkel op hun en dan doen ze nog geen gekke dingen beetje blazen maar verder niks terwijl er daar 1 tje bij hoort die toch ook wel redelijk schrikkerig kan zijn maar nergens op reageert verder.
de weides zijn gedaan met runderstront zo noemen ze dat volgens mij ze zijn er 6 weken niet opgeweest en tussendoor heeft het meerdere keren geregent mijn broer is iemand die geen risico's wil nemen met dingen omdat deze 2 paarden heel koliekgevoelig zijn.
als je verder nog iets wilt weten of ik iets vergeten ben te zeggen:-) hoor ik het graag

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:27

Heb je ooit een grondmonster laten nemen, op basis warvan je dan je bemestingsplan zou kunnen samenstellen?
Wat voor paarden zijn het, ras, type?
In welke omgeving is? Mag ook per PB als je je lokatie liever niet prijs geeft aan de wereld :D

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:13

Is het kaliumgehalte in het gras niet te hoog door de bemesting? Hoge kaligehaltes zorgen voor een verslechterde opname van Magnesium uit het gras. Misschien dat dit de oorzaak is van het te frisse gedrag?