Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.

.
Ffortuna schreef:Het is denk ik wat hij gewend is. Mijn tweejarige loopt ongeveer met haar hoofd-halsverbinding naast mij, dat is de positie waar ik haar wil hebben. Ik denk dat er van het ´jij neemt de plek van het veulen´-verhaal niet zoveel klopt als JIJ aangeeft aan je paard waar je wil dat hij of zij loopt en dus actief de rol van leider op je neemt.
Overigens heb ik een grondwerkles van/met Chris Irwin gehad, en die vindt dat je als mens (en dus als leider) bij de schouder van het paard moet lopen. Dat kan dus ook. Zolang je maar duidelijk en consequent bent en blijft.
Ariebren schreef:Ffortuna schreef:Het is denk ik wat hij gewend is. Mijn tweejarige loopt ongeveer met haar hoofd-halsverbinding naast mij, dat is de positie waar ik haar wil hebben. Ik denk dat er van het ´jij neemt de plek van het veulen´-verhaal niet zoveel klopt als JIJ aangeeft aan je paard waar je wil dat hij of zij loopt en dus actief de rol van leider op je neemt.
Overigens heb ik een grondwerkles van/met Chris Irwin gehad, en die vindt dat je als mens (en dus als leider) bij de schouder van het paard moet lopen. Dat kan dus ook. Zolang je maar duidelijk en consequent bent en blijft.
Voorlopig wil ik niet hebben dat het paard voorbij mijn schouder komt.
Dus wat je zegt, ik moet bij de schouder van het paard lopen.
Echt niet, elk paard zelfs de jonge veulentjes en hengsten hobbelen achter mij aan.
Lang touw, is ook belangrijk.
En wist je dat je dan de minste problemen hebt met volgen ??
Nouvel schreef:Ik vind het ook het prettigst om de paarden achter me te hebben aan een wat langer touw.
Je bent dan toch volgens mij wat duidelijker leidend dan wanneer ze naast je lopen...