Achter je lopen ipv schuin ernaast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jippie_G

Achter je lopen ipv schuin ernaast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 22:50

Ik vraag me even wat af. Mijn 3 jarige heeft de neiging om aan de hand achter me te lopen ipv schuin naast me (wat natuurlijk het meest praktisch/ veilig is). Ik vraag me af of dat 'iets' betekent, of dat het gewoon is wat hij gewend is. In de wei lopen ze namelijk ook regelmatig als een treintje achter elkaar aan; moeders voorop, leidende ruin achteraan en hij er dus tussen. Hij luistert overigens goed, heeft zijn koppie omlaag, enz. Maar vooral voor de wandelingen buiten lijkt mij dit voor mij niet zo'n veilige positie.

Bedankt voor de reacties alvast!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:58

Het is een volgende positie denk ik maar loopt hij direct achter je over schuin achter?
Persoonlijk vindt ik het niets als een paard achter je loopt ik heb ze het liefst gewoon naast me, schouder aan schouder of z'n hoofd bij mijn schouder.

PardoesJessi

Re: Achter je lopen ipv schuin ernaast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:03

Hmmmmmmm, nu heb ik van Emiel Voest geleerd dat het juist zeer wenselijk is om je paard achter je te hebben lopen......
En moet zeggen dat dat mij ook prima bevalt..

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:08

Mijn paard heb ik juist geleerd om achter me te lopen, vind ik een stuk fijner...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:54

Mijn vorige paard wilde ik absoluut niet achter me hebben. Die kon spontaan bedenken dat het wel eens een goed idee was om ergens naartoe te stuiteren en als hij dan achter me liep kon je het niet aan zien komen := .
Het paard wat ik daarvoor had vertrouwde ik voor 100% <3
Afbeelding
Mijn huidige paard heb ik ook liever (nog) niet achter me, af en toe komt er nog een restje verdwaalde hengstenhormonen boven en vergeet hij wel eens een momentje dat hij ook nog oog voor mij moet houden ipv alleen die merrie :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:40

De leider loopt voorop. Schuin naast je is eigenlijk de moeder-veulen positie waarbij de mens dan de positie van het veulen inneemt.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:54

Mijn paarden lopen ook achter me

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:39

Mijn paard liep achter me maar gaf hem te weinig zelfvertrouwen waardoor dat mis ging in Liberty(hij bleef dan stilstaan en heel verhaal), nu loopt hij naast me, met zijn neus aan mijn schouder, waarbij hij dus de veulenpositie heeft. Word ie wat zelfverzekerder van en loopt/rent netjes mee, ook in Liberty(los dus). Dit was wel weer iets wat erg geoefend moest worden(hij naast me lopen) wat hij eerst ook moeilijk vond(en raar) maar nu gaat het prima :j
Ik ken ook heel veel mensen die juist richting de flank lopen, vanwege de ''motor'' die daar zit. Lijkt mij alleen maar lastig sturen/richting aangeven zo? Daarbij ook qua leiderschap niet de ideale positie :n

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:42

Mijn paarden lopen ook achter me, wel op gepaste afstand, zodat ze, mochten ze schrikken, ze me wel voorbij springen en me niet omver lopen.

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:46

Mijn vorige paard was vrij dominant en liep schuin naast me
Mijn huidige paard is meer een volger en die sjokt achter me aan.
paard van een vriendin loopt altijd naast, maar gaat niet voorbij, en wacht zelfs even als hij te snel gaat

Ik weet niet of het echt wat zegt, als ze maar bij je blijven?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:06

Ik geloof niet in De Leiderspositie. Om de eenvoudige reden dat de leider zowel vooraan als achteraan en zowel links als rechts van de kudde kan lopen. Als de leider voorop loopt, volgt de kudde. Als de leider achteraan loopt, drijft hij/zij de kudde. In beide gevallen is toch echt duidelijk wie de leider is.
Als jij duidelijk de leider bent kun je prima je paard achter je laten lopen, die rent echt niet zomaar over je heen. Als echter niet helemaal duidelijk is wie de leider is dan kan je paard, als 'ie schrikt van iets achter 'm, wel over jou heen lopen. Maar...
als je paard 'netjes' rechts naast je loopt en hij schrikt van iets aan zijn rechterkant, dan kan hij net zo goed over jou heenlopen. Immers, een paard dat schrikt van iets naast 'm, springt in de regel opzij, die rent niet meteen recht naar voren weg. En als jij dan naast 'm loopt heb je alsnog 600 kilo paard op je nek zitten.

TS, je geeft aan dat jouw driejarige regelmatig midden in het treintje loopt. Ofwel: in de kudde heeft je driejarige geen ambitie om de eerste plek te veroveren: hij volgt mama en laat zich braaf leiden door de ruin. Ik denk dat hij jou netjes volgt omdat hij je vertrouwt en het wel makkelijk vindt om te volgen. Dat is prima in de dagelijkse omgang (van en naar de wei etc.). Wil je echter iets met 'm, bijvoorbeeld wandelen in een onbekende omgeving, dan raad ik je aan om zelf te bepalen of hij mag volgen of dat jij actief drijft, of dat nu naast 'm is of achter hem. Je hebt kans dat de wereld er voor hem opeens heel anders uitziet als zijn neusje voorop gaat. Misschien vind hij het stoer en leuk, misschien vindt hij het heel spannend en misschien heb je gewoon een heel nuchter dier dat er niets om geeft of hij voor of achter loopt. Ik zou sowieso blijven afwisselen met waar hij loopt, zodat hij niet vergeet dat hij alleen volgt als hij van jou mag volgen en alleen voorop gaat als hij van jou voorop mag gaan. Mocht blijken dat hij het echt eng vindt om zelf voorop te lopen, dan kun je daaraan werken door ook z'n moeder mee te nemen en haar voor jullie te laten lopen terwijl jij steeds aangeeft of hij achter mama of achter jou moet lopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:52

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:54

Ik heb een los touw dus staat niet strak en ze lopen naast mij nooit achter mij.Er is al te vaak 1 op mijn hiel gaan staan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:00

Mijne loop recht achter me. Heel handig! Want als zij verschiet zal ze altijd naar rechts springen :+

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:04

Mijn paard loopt de ene keer achter me de andere keer loopt hij naast me. Wanneer ik hem met de fiets ophaal uit het weiland heeft hij soms ook de neiging om achter te lopen maar dat is soms niet zo succes :+.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:32

Mijn paard loopt naast me. Mijn schouder ongeveer ter hoogte van z'n hals.
Deze positie bevalt me erg goed, ik ben ermee begonnen met de disciplines showmanship en in-hand-trail in mijn achterhoofd.
Daarnaast vind ik het prettiger, zo kan ik een beetje een oogje op 'm houden :D

Veel veiliger dan achter je is het denk ik niet. Hij kan immers ook opzij springen als hij ergens van schrikt.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:38

Er heeft ooit een paard op m'n hiel getrapt waardoor ik de paarden niet meer achter me heb lopen. Heb er nog last van terwijl het minstens 15 jaar geleden is gebeurd.
M'n jonkie heeft de neiging om omhoog of naar voren te springen als hij iets spannend vindt daarom is het ook veiliger dat hij naast me loopt.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:46

Ik wil mijn paard ook liever kunnen zien als ik met hem loop. Daarom loopt mijn paard met zijn hoofd naast mij. Stel dat hij gespannen is, dan zie ik dat eerder als hij naast mij loopt dan dat hij achter mij loopt. Ook heb ik voor mijn gevoel meer te vertellen als hij naast mij loopt.
Mijn paard echter loopt liever achter mij. Tegenwoordig weet hij wel dat hij naast me moet lopen, maar als hij iets spannend vindt dan kruipt hij graag weer even achter me. Herkennen jullie dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:54

Het is denk ik wat hij gewend is. Mijn tweejarige loopt ongeveer met haar hoofd-halsverbinding naast mij, dat is de positie waar ik haar wil hebben. Ik denk dat er van het ´jij neemt de plek van het veulen´-verhaal niet zoveel klopt als JIJ aangeeft aan je paard waar je wil dat hij of zij loopt en dus actief de rol van leider op je neemt.

Overigens heb ik een grondwerkles van/met Chris Irwin gehad, en die vindt dat je als mens (en dus als leider) bij de schouder van het paard moet lopen. Dat kan dus ook. Zolang je maar duidelijk en consequent bent en blijft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:55

marleentje:
ja zeker, en is ook wel normaal,doen ze bij mama ook als er wat engs is :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:45

Ik vind het ook het prettigst om de paarden achter me te hebben aan een wat langer touw.
Je bent dan toch volgens mij wat duidelijker leidend dan wanneer ze naast je lopen...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:57

Ffortuna schreef:
Het is denk ik wat hij gewend is. Mijn tweejarige loopt ongeveer met haar hoofd-halsverbinding naast mij, dat is de positie waar ik haar wil hebben. Ik denk dat er van het ´jij neemt de plek van het veulen´-verhaal niet zoveel klopt als JIJ aangeeft aan je paard waar je wil dat hij of zij loopt en dus actief de rol van leider op je neemt.

Overigens heb ik een grondwerkles van/met Chris Irwin gehad, en die vindt dat je als mens (en dus als leider) bij de schouder van het paard moet lopen. Dat kan dus ook. Zolang je maar duidelijk en consequent bent en blijft.

Voorlopig wil ik niet hebben dat het paard voorbij mijn schouder komt.
Dus wat je zegt, ik moet bij de schouder van het paard lopen.

Echt niet, elk paard zelfs de jonge veulentjes en hengsten hobbelen achter mij aan.
Lang touw, is ook belangrijk.
En wist je dat je dan de minste problemen hebt met volgen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:16

Ariebren schreef:
Ffortuna schreef:

Voorlopig wil ik niet hebben dat het paard voorbij mijn schouder komt.
Dus wat je zegt, ik moet bij de schouder van het paard lopen.

Echt niet, elk paard zelfs de jonge veulentjes en hengsten hobbelen achter mij aan.
Lang touw, is ook belangrijk.
En wist je dat je dan de minste problemen hebt met volgen ??

Als jij niet wil dat het paard voorbij jouw schouder komt 'dus je moet bij de schouder van het paard lopen' zeg je twee verschillende dingen. Overigens snap ik niet waarom je doet of je tegen mij in gaat, ik zeg ook dat er verschillende mogelijkheden zijn. Mijn manier kies ik omdat ik graag ooit (Western) wil showen en dan moet het paard naast mij lopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:22

Nouvel schreef:
Ik vind het ook het prettigst om de paarden achter me te hebben aan een wat langer touw.
Je bent dan toch volgens mij wat duidelijker leidend dan wanneer ze naast je lopen...

Hoe bedoel je dat je duidelijk leidend bent?
Als ik "zeg" dat ze naast me lopen is dat ook duidelijk dat ik het wil.
Tevens vind ook ik dat het veiliger is om ze naast je te hebben dan achter dan wel schuin achter. Ik kan mijn paard in de gaten houden hoe is ze rustig, gespannen. Je kan veel meer inspelen dan een paard wat achter je loopt en ineens schrikt als ze naast je lopen kun je het vaak al aan zien komen. Heb ook een keer een paard schuin achter me gehad tot ze ineens schrok en achter op me hiel stond ze stond zo weer stil want ik kon niet meer lopen maar tja leidend was ik maar ieder paard kan schrikken en je weet nooit waar ze van schrikken als ze naast je lopen kun je het al wel een beetje aan zien komen en daarop inspelen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:25

mijn paard loopt liever achter me heb ik gemerkt, en ik lees hier even mee ben wel benieuwd wat dat precies inhoud dan. Omdat ik alleen buiten loop, heb ik liever dat ie gewoon naast me loopt, maar als het wat rustiger is vind ik het geen probleem, maar op een drukke weg heb ik hem toch liever schouder aan schouder!