Nieuw paard, wanneer mag die de weide in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Nieuw paard, wanneer mag die de weide in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:29

Joo!
Ik heb sinds 4 dagen een jaarling. De stalhoudster raad me aan om hem in stal te houden tot ik hem kan vangen omdat ze niet wil dat ik hem naar de weide breng en dat ik hem niet meer zal kunnen vangen.
En met dit mooie weer zou ik m'n kereltje liever buiten hebben.
Heb hem al eens gelost in de piste, hij is erg kalm. Maar had toen geen passend halster dus heb die dan uitgedaan toen ik hem in de piste losliet. Daardoor lukte me het ook niet om hem te vangen. Ik denk wel dat ik hem kan vangen als hij een halster aan heeft (heb gisteren een passend halster gekocht). Is het verstandig om hem vandaag in een klein weitje alleen te zetten? (we zouden stilaan opbouwen naar een grotere wei en dan naar de kudde).
Tips? :)

Nibbit

Re: Nieuw paard, wanneer mag die de weide in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:33

Lekker buiten zetten met dit weer!
Door hem binnen te laten wordt het vangen toch ook niet beter?

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:34

Lekker naar buiten, als de rest naar binnen gaat, zal hij heus wel volgen mocht je hem niet te pakken krijgen :D

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:35

Lekker naar buiten :)
Je zult toch ooit met hem moeten gaan oefenen dat ie bij je komt.
Dat gaat ie niet leren door hem in de stal te laten staan.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:37

Nibbit schreef:

Idd, ik denk dat ie dan zeker wegblijft omdat ie niet in die suffe stal wilt zitten!
Hij is erg nieuwsgierig en braaf. Er zit niets van kwaad in.

Heb dan nog een vraagje: zouden jullie hem meteen in de kudde steken? Hij is wel nog hengst (wordt najaar geruind) maar heeft dit nog niet door. Wil niet dat hij over de draad springt of er los doorloopt om naar de merries te gaan. Het kleine weitje waar we hem in gaan steken tot ik hem rustig kan vangen (kan perfect na een dag al zijn). Ligt naast die van 2 reuze hengsten. Zou dit kwaad kunnen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:38

Naar buiten, stuk afzetten naast of binnen weiland van de andere paarden, daarna volgt hij wanneer alle andere paarden naar binnen gaan...
Kijken hoeveel onrust er is, en over enkele dagen de draad er tussenuit.

Op stal houden heeft geen enkel effect lijkt mij.....

ps: zet hem niet direct aangrenzend bij hengsten. Dikke kans dat hij onderdanig is en zal veulenbekken. Maar de kans bestaat ook dat er geknokt wordt, en desnoods door de omheining of het draad heen.... Zijn er geen ruinen in de aanbieding daar?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:40

Ja, ben overtuigd, ga hem zo meteen in het kleine weitje zetten en dan als ik hem op mijn gemak kan pakken in de wei naast de kudde en dan de draad weg halen. Want zie hem echt niet graag in de stal. Zou het kwaad kunnen ivb met vliegen enzo? De stalbaas zei dat het beter is om hem 's avonds buiten te zetten, maar aangezien hij voor hij bij mij kwam altijd buiten stond in een kudde lijkt mij dit geen probleem?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:44

Ninx schreef:
Naar buiten, stuk afzetten naast of binnen weiland van de andere paarden, daarna volgt hij wanneer alle andere paarden naar binnen gaan...
Kijken hoeveel onrust er is, en over enkele dagen de draad er tussenuit.

Op stal houden heeft geen enkel effect lijkt mij.....

ps: zet hem niet direct aangrenzend bij hengsten. Dikke kans dat hij onderdanig is en zal veulenbekken. Maar de kans bestaat ook dat er geknokt wordt, en desnoods door de omheining of het draad heen.... Zijn er geen ruinen in de aanbieding daar?

Ik denk dat ie onderdanig is maar ik wil idd klappen voorkomen, zeker omdat het belgische trekpaard hengsten zijn. Ik ga straks eens vragen waar hij dan wel mag op de wei, maar ik wil hem eigenlijk kost wat kost buiten, hij is niet gemaakt om in een donkere stal te staan :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 19:00

Paardje blij, ik blij, iedereen blij :D
Hij staat in een klein weitje naast die trekpaarden, niets gebeurd! Hij was super rustig en vriendelijk goeiedag gezegd tegen z'n buren. Geen geruzie, geen geschreeuw. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:03

2a54z6e45r6r schreef:
Paardje blij, ik blij, iedereen blij :D
Hij staat in een klein weitje naast die trekpaarden, niets gebeurd! Hij was super rustig en vriendelijk goeiedag gezegd tegen z'n buren. Geen geruzie, geen geschreeuw. :D

Goed gedaan. soms zijn mensen goed bedoeld te voorzichtig. blijf je gevoel maar volgen want blijkbaar zit dat wel snor.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 19:28

Afbeelding
M'n paardje in de kleine wei maar toch buiten, hopelijk mag ie snel bij een kudde :D

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:26

Ja, goed gedaan!
Binnen houden is niet beter nu...
En dan weet je nooit of hij dan weg rent!

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:31

ik snap dat je hem makkelijker kan vangen met een halster, maar het is toch ok gevaarlijker.
denk aan wast komen te zitten ,weet jij weer wat er in dat halster zit en als er dan omweer komt?
ik heb bij mijn paardje hem gewoon gelijk in de kudde gezet.
reageerde de eerste keer bij het vangen een beetje schrikkerig.
maar als je laag gaat zitten, en maak je vooral heel klein, dan komt hij wel.
daarna is die van mij ziek geweest en heb ik een band met hem gekregen.
toen hij weer in de wei mocht kwam hij naar me toe rennen.
het is jou beslissing. ik wil niet vervelend zijn maar ik zeg het gewoon even.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 19:32

Ja ik ben er me van bewust dat een halster niet altijd veilig is. Maar ik ben van plan hem een halster aan te houden tot ik zeker ben dat ie komt naar me. Binnenkort komt er een nieuw paard op de stalling en dan gaan we ze samen steken. Vanaf ik weet dat hij komt laat ik het halster uit. Maar toch bedankt dat je er aan denkt om me dat te vertellen, sommige mensen zijn er mss niet van bewust :)

Nielsjee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:00

Nibbit schreef:

dat denk ik ook :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 21:32

Hmm, poedersuiker. hij is vanavond blijven hangen in de schrikdraad. Z'n been heeft een gapende wonde net op de sprong aan de voorkant. Gelukkig geen pezen of aders geraakt en hebben ze het mooi kunnen hechten. Spirit moet nu 14d op stal :/

JarJar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:37

Vanwaar wil je een jaarling op een pensionstalling houden en niet bij een opfok?
Als de twee weken over zijn zou ik hem mooi verhuizen naar een opfok en lekker laten groeien met andere jonge paarden.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 21:41

Omdat er maar 1 opfok in de buurt is en dat ik geen honderden euro's per maand kan betalen voor een paard in een opfok. Ben erg tevreden over de stalling waar hij nu staat, bij een DA aan huis. En vriendjes genoeg. :)

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:58

Paardjes in een aparte weide is nooit echt verstandig. Paarden zoeken contact en als de nood aan de man (of het paard) komt maakt zo'n draadje niet veel uit. Bij ons komen nieuwe paarden vaak de dag na aankomst al in de bijpassende koppel. Jonge dieren worden zelden aangenomen. Pony's kunnen wel maar paarden liever niet. Er lopen nu twee enterhengstjes samen en dat gaat super. De andere koppels zijn ook heel kalm al spelen de ruinen wel wat met elkaar. Dit geeft echter zeer zelden verwondingen.