Bijna vijfjarige snel 'geestelijk' moe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Bijna vijfjarige snel 'geestelijk' moe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 21:10

Beetje vage titel misschien, maar ik ben wel benieuwd of andere Bokkers dit herkennen.

Het gaat om mijn bijna vijfjarige Tinkerruin. Flynn is bij mij geboren en ik kan lezen en schrijven met hem. Het is het liefste paard wat ik ken, ontzettend open en vriendelijk naar iedereen. Onze favoriete bezigheid is letterlijk knuffelen, ik kriebel hem en hij kriebelt mij. Hij is nou zo'n driekwart jaar onder het zadel. Bewust 'laat' gedaan, hij is nog volop in de groei en best een gup. Hij gaat zo'n 1-2 keer per week mee onder het zadel. Dat is een half uurtje in de bak wat stap- en drafwerk en anders een stapritje met een ervaren paard mee van een half uur, drie kwartier. Flynn is een ervaren buitenpaard, we wandelen al vanaf hij nog een klein Flynnetje was.
Lichamelijk is hij helemaal in orde, het is een beer van een paard wat 24/7 buiten staat. Hij is fit, hij is gezond en vermaakt zich prima in z'n groep medebandieten.

Het 'probleem' is echter dat hij heel, heel moe wordt van de buitenritjes. En dan niet zozeer lichamelijk, dat kan hij prima aan. Maar hij lijkt wel zo verschrikkelijk moe te zijn van alle indrukken. Hij stapt lekker door, kijkt om zich heen, knabbelt op z'n bit en briest. Maar als we terug op stal komen laat hij zijn hoofd zakken en straalt hij aan alle kanten moeheid uit. Ik denk dus dat hij echt moe is van alle indrukken. Hij is nou zo'n 10x mee geweest en wordt niet echt 'fitter'. En na het rijden in de bak of zoals gister een pittige longeersessie voor het eerst met bijzetteugels heeft hij het niet.

Ik wil eigenlijk gewoon lekker door gaan en onze ritjes uitbouwen naar wat langer en met stukken draf erin. We draven nou niet omdat hij al druk genoeg bezig is met van alles tijdens het stappen.

Wie herkent dit? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Nogmaals, lichamelijk is hij echt in orde. Ik denk dat hij geestelijk ook nog erg jong is, we doen het daarom ook nog rustig aan. We hebben immers alle tijd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:17

Klinkt wel bekend, ja. De welsh cob die we hadden had ook moeite met het verwerken van alle indrukken. Met zijn eerste buitenritjes ging het over een ritje van misschien wel helemaal een kwartier waarbij hij het laatste stuk al de luikjes sloot en achter het andere paard aanliep.
Het is me uit jouw verhaal niet duidelijk of hij tijdens de rit al aangeeft vol te raken, maar ik denk dat je moet proberen om toch nog net iets korter weg te blijven zodat hij niet overvol raakt.

blue_kim

Re: Bijna vijfjarige snel 'geestelijk' moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 01:13

Mijne heeft het ook gehad en heeft het nog steeds wel als we nieuwe indrukken opdoen. Op de bekende stukken heeft hij het niet meer, dit werd steeds beter naarmate we het stuk vaker reden. Maar als ik bv naar het strand ga (nu 3x geweest) dan issie helemaal bekaf terwijl het lichamelijk minder inspannend is dan bv een duinrit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 01:36

Het is wel iets bekends bij jonge paarden.
Gewoon rustig opbouwen, geef hem wel de tijd dus maak de ritten niet te lang.
Je kunt thuis ook oefenen met schriktraining, stukken aan de hand langs de weg lopen, hem eens meenemen naar vreemd terrein ofzo.
Geef hem de tijd, niet teveel over inzitten, niet opgeven.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:59

Ja Berdien, dat klinkt zeker bekend. Clover is van dezelfde leeftijd een heeft dit ook.
Alles wat nieuw is voor haar moet verwerkt worden. Gister kregen ze er voor het eerst een nieuw stuk land bij, bij de hit, en na een kleine 2 uurtjes kon ze gewoon niet eens meer grazen van de moeheid.

Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Geef het de tijd, lekker rustig aan. Dat uitbouwen komt dan vanzelf wel :)
Clover is ongeveer net zo lang onder het zadel ( iets langer ) maar nog iedere keer als ik erop ga is ze moe daarna. Niet van het intensieve rijden, maar gewoon van alle oefeningetjes. Ik denk dat het meer laat zien dat ze knoerthard aan het leren zijn en daar mogen we best trots op zijn, niet waar :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:03

Als je vaak hetzelfde stuk stapt denk je dat het dan minder wordt? Misschien heft hij meer tijd nodig om vertrouwd te raken met een weg.
Bij elke keer een andere route is er elke keer wat nieuws te zien en moet hij de omgeving in zich opnemen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:19

Paar maanden laten staan en dan weer oppakken, had hetzelfde met een vierjarige na het inrijden en dat hele probleem is nu weg. De balans is ook veel beter nu ohz. Je kan een jong paard vrij snel overwerken, en dan kun je op een gegeven moment zelfs staak gedrag krijgen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 09:56

We doen sowieso altijd hetzelfde rondje, we wisselen alleen af of we hem linksom of rechtsom doen.

Anneliesdj, we wandelen al zijn hele leven. Het is dus niet dat hij het buiten spannend vindt, sterker nog, hij is hartstikke koel buiten.

Waratje, tijdens het rijden is hij fit en bij :j Hij loopt lekker door, kijkt om zich heen en vindt het allemaal hartstikke mooi. Maar zodra we op stal zijn, het zadel en hoofdstel eraf gaan dan laat hij zijn hoofd zakken en is het kwartje op. Totdat de brokjes tevoorschijn komen, dan is hij snel weer wakker genoeg ;)

Pentax, sinds hij onder het zadel is wordt hij zeker niet non-stop gereden. Hij krijgt regelmatig een paar weken vrij tussendoor. Sowieso hebben we in de winter minder gedaan in verband met het weer.

Mallow, nieuw land is geen probleem. Dan stampt hij als een grote olifant overal tussendoor, jaagt links en rechts wat kleinere paardjes weg (die zijn er in overvloed met zijn formaat :') ) en verder vermaakt hij zich eindeloos op de wei. Er staan nog meer jonge dieren en een paar oudere die de boel in het gareel houden. Maar hij speelt eindeloos, doet stoer naar nieuwe dieren en flirt met de buurvrouw.

Het is ook puur na het buitenrijden dat hij dit doet. Na het rijden in de bak niet, laatst hebben we anderhalf uur gewandeld over een pad waar hij nog maar 1x eerder was geweest en dan is er niks aan het handje. Wij waren allemaal vermoeider dan Flynn, hij had nog wel een rondje gewild.

Gewoon rustig doorgaan en dit rondje blijven doen totdat het 'gewoner' en minder inspannender voor hem wordt dus? Bedankt voor jullie reacties!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:18

Dan is het de focus op jou, hoe moet ik dat uitleggen?
Zijn concentratie op jouw aanwijzingen, dan heb je hem iig goed onder controle.
Ik heb hier op het moment 2 paarden staan die datzelfde hebben.
De eerste is nu 13 en altijd gereden door mijn zusje, zo een die liever lui dan moe is en lastig aan het werk gaat, let overal op behalve op de ruiter, zweten doet ze dan ook niet snel.
Maar als ik haar bv aan de longe zet met een touwtje eraan en laat haar in galop de volte vergroten en verkleinen, voorwaarts en terug in galop, dan is ze binnen 5 minuten echt heel nat.
Je kunt dan ook zien dat ze zwaar geconcentreerd is, ze kijkt niet meer om zich heen, het oog is op mij gericht. Gebeurt er iets onverwachts, bv de longeerlijn raakt per ongeluk de grond dan maakt ze een enorme bok; de opgebouwde spanning moet er even uit en dat is een goede aanleiding, door de concentratie is de reactie nogal heftig.

En de andere kan ik 1,5 uur mee door het bos galopperen en dan zweet ze wel wat maar niet heel ernstig.
Maar rijd ik haar thuis 20 minuten dressuurmatig dan is ze heel moe, dat zie je ook aan de oogopslag, moe maar voldaan lijkt het. Ze is tegenovergesteld aan de andere omdat ze wel heel makkelijk aan het werk gaat.

Maarja, je moet kilometers maken, het wordt vanzelf minder.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 11:38

Ik snap wat je bedoelt :j
Hij is inderdaad heel erg op mij gericht. Waar hij aan de hand heel stoer is en mij eigenlijk niet nodig heeft is zijn focus onder het zadel buiten helemaal bij mij. Hij schrikt dan ook veel sneller. Onder controle is hij sowieso, hij staat feilloos aan de hulpen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:43

Het kan juist ook zijn dat je paard heerlijk ontspannen is na een buitenrit en in slaap dommelt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:57

Is mijn Blondje van 10 ook hoor. Als ik hem meesleep het bos van Roden in dan is hij de eerste 5 min hyper en dan moet hij ook flink doorstappen en alles zien en alles bekijken, ruiken en mij in de gaten houden.
Die is dan ook helemaal kapot.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 12:02

Hmm nee Kelly_Taco, dat ziet er anders uit. Hij dommelt wel vaker op de poetsplaats maar dat ziet er heel anders uit dan zijn houding na de buitenritjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:03

Ja dat verschil herken je wel.
Het is wel herkenbaar wat je zegt, ik heb best wat paarden in handen gehad en moet zeggen dat ik het niet vaak meemaak omdat de meesten niet zo'n enorme focus hebben.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:11

Ik lees even mee, ik herken dit heel erg. 't Is net of ik zelf de OP geschreven heb := Ook net 3 kwart jaar onder het zadel, 1 a 2x per week een ritje, met soms een paar weken 'vrij'. Ik rij eigenlijk alleen maar buiten. En als ik inderdaad een keer (lees nog maar 3 keer) thuis gereden heb, is ze niet 'moe'. Nou ja, anders moe.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:52

Mijn ruin heeft het ook gehad afgelopen winter. Net alsof het ze duizeld zo laten ze het hoofd hangen. Moest zijn hoofd echt omhoog trekken om de deken dicht te kunnen doen. Tis idd vermoeidheid. Hij heeft het nu helemaal niet meer. Dit realiseer ik me dus na het lezen van jou verhaal :)
Voor ons is 10x al heel wat maar voor hem nog niet waarschijnlijk en er is ook een groot verschil in samen met jou ernaast buiten wandelen ten opzichte van samen met jou erop buiten wandelen. Ook al loopt er een braaf en betrouwbaar paard naast hem aan jou had hij misschien wel net wat meer steun. Ik denk idd dat de tijd het zal leren en gewoon gepast lekker blijven buiten rijden.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:34

Allereerst wat ontzettend goed dat je het aan je paardje ziet en erkent!! Indrukken kunnen ontzettend vermoeiend zijn voor paarden!

Ik kan me nog goed de farmers field trail herinneren, `maar 6km` maar wel 26 hindernissen! Iemand met een ervaren endurance paard zie na die rit dat haar paard hier vermoeider van was geworden dan 60 km endurance wedstrijd. Ik kan het alleen maar beamen, mijn Blizz meenemen naar events is altijd een stevige afweging gewoon omdat het mentaal zo zwaar is voor hem!

Qua tips kan je je meegeven dat je misschien in de bak wat mentale training met hem kunt gaan doen en zo die conditie opkrikken. Het versterkt daarnaast ook je band met hem. Zoek de `crisis`op in schrik en obstakel trainingen en prikkel hem met vrijheidsdressuur en grondwerk.
Mijn gedachte hierachter is dat je hem niet alleen leert meer mentaal aan te kunnen, maar ook dat hij meer kan gaan loslaten als hij met jou op buitenrit gaat. Hoe meer leiderschap je geeft, hoe minder hij zich met zijn omgeving bezig hoeft te houden en hoe meer rust hij kan krijgen. Een gedeelte van die rust is ook leeftijd, ja. En die komt vanzelf. Maar baasje als consequente leider is heel fijn voor een paard in een onzekere situatie. Bekijk maar eens een aflevering van the Dog whisperer. Hij praat ook veel over mentale rust bij dieren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 19:43

Bedankt voor je uitgebreide reactie dapperdier!

Mijn leiderschap accepteert hij volledig, hij focusst zich juist zo erg op mij dat hij zijn omgeving als het ware vergeet. Hij kijkt wel om zich heen, maar is schrikkeriger dan aan de hand. Aan de hand heeft hij me niet zo nodig namelijk ;) Zo heb ik hem ook opgevoed, binnen bepaalde kaders heeft hij veel vrijheid, daarbuiten sta ik als leider. Buiten die kaders komen = correctie. Met als gevolg dat ik een zelfverzekerd, stoer en onderzoekend paard heb. Aan de hand kijkt hij eerst voor hij besluit of het 'iets' het schrikken waard is :))
In de bak is dat ook zo, dan geef ik de kaders (tempo, figuren etc) aan en daarbinnen laat ik hem kijken, denken en onderzoeken. Met als gevolg dat hij had besloten dat het kleine Fjordenveulentje naast de bak Staatsvijand nummer 1 was :') Nou ja.

Mentaal is hij dus rustig en stabiel. Maar door die enorme focus op mij buiten plus de indrukken die hij opdoet (soort overbelasting in z'n hersentjes denk ik := ) is hij zo moe.

Overigens heeft hij nou alweer een paar weken 'niets' gedaan. Twee weken terug is hij voor het eerst aan gelongeerd met bijzet, daarna door omstandigheden (te warm, ik ben een paar dagen weggeweest, werk etc) heeft hij een tijdje stil gestaan. Hij krijgt dus zeker zijn verwerkingstijd :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:19

Citaat:
Aan de hand heeft hij me niet zo nodig namelijk

Weet je dat wel zeker? Een paard kan op het oog jou (of een ander paard) niet nodig hebben, maar als jij (of dat andere paard) er niet bent is er toch een heel andere situatie. Deze misrekening heb ik ook gemaakt en dat heeft mijn Spook me met nadruk toch laten weten. In haar geval was het wandelen in het bos met een ander paard erbij. Het andere paard werd kompleet genegeerd, dus ik dacht dat ze het andere paard niet nodig had en nam haar een keer alleen mee. Dat heb ik geweten, ze ontplofte van de spanning. Is op zich wel als een goede les afgesloten, maar grappig was het niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:41

dapperdier schreef:
Ik kan me nog goed de farmers field trail herinneren, `maar 6km` maar wel 26 hindernissen! Iemand met een ervaren endurance paard zie na die rit dat haar paard hier vermoeider van was geworden dan 60 km endurance wedstrijd.

Dat was ik. :j

Mijn Ret is inmiddels 20, heeft een hoop gezien, op een hoop plekken geweest, maar hij heeft het nog steeds. Net als ikzelf overigens. Als we onze rust niet goed nemen tijdens een weekend weg (we rijden nu TREC) lopen we de kans dat we totaal overprikkeld raken. Voor hem niet fijn en voor mij niet fijn. Ret wordt dan wat apatisch en gaat slecht eten, ik krijg problemen met m'n concentratie en kan er letterlijk kotsmisselijk van worden. Voldoende rustmomenten inbouwen (tijdens en na) om te 'ontprikkelen' helpt enorm. Na ons tweede weekend weg dit jaar kwamen we allebei fit thuis, een enorm contrast met het eerste weekend. Ik weet wel hoe het moet, het is soms alleen lastig om het in de praktijk te brengen. ;)

Dit 'probleem' los je iig niet op door het uit de weg te gaan, maar dat ben je gelukkig ook niet van plan ;). Lekker je ritten blijven maken, genoeg verwerkingstijd geven en idd zoals Dapperdier ook zegt, ook eens in de bak aan obstakeltraining o.i.d. doen. Op een gegeven moment wordt jullie rondje buiten 'gewoon' - en dan sta je vanzelf wel weer voor nieuwe uitdagingen, als je een keer gaat rijden in een vreemd bos ofzo. Flynn is iig geen dooie :)) en ik vind het sowieso heel positief dat je dit herkent én erkent bij je paard! +:)+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:52

In ons eentje wandelen is geen probleem Waratje. Of je nou met tien paarden of met hem alleen bent, hij loopt met zijn hoofd iets voor dat van mij, oortjes erop en alles wat hij nog niet kent onderzoekt hij. We wandelen ook vanaf dat hij nog een guppie was, met anderen en alleen.

Obstakeltraining zouden we een keer kunnen doen, maar aan de hand is hij dus heel erg koel. Dingen die 'anders' zijn worden bekeken en besnuffeld en dan is het klaar. Of dat nou in de bak is of buiten. Daar heeft hij mij ook niet voor nodig :)) Doet hij uit eigen initatief. Het is echt een heel zelfstandig ventje wat dat betreft. Ik bepaal alleen de route en het tempo, verder loopt hij volledig op eigen benen. Volledig anders dan een buitenritje onder het zadel dus.

Gelukkig is het bos groot zat en hebben we meer dan voldoende uitrijmogelijkheden, dus als dit rondje 'gewoon' is dan hebben we nog kilometers genoeg die we kunnen maken :D

Ben wel heel blij dat jullie dit herkennen en dat we op de goede weg zitten! :j :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:59

Ik heb het idee dat het ook vaak de van nature alerte paarden zijn die hier het meeste 'last' van hebben. Niets ontgaat ze, ze hebben er tijdens de rit ontzettend veel lol in, maar die hersentjes zijn net een spons die alles wat binnenkomt om de een of andere reden stevig vasthoudt. Daar vergelijk ik het maar mee. Op een gegeven moment is de spons verzadigd, er kan niets meer bij. Hard toe aan een 'uitknijpmoment', zeg maar. En dat is dan dat moment dat-ie na de rit wat apatisch staat te hangen. Als-ie uitgeknepen is, dan kan hij er ook weer lekker tegenaan. ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 21:00

Treffende vergelijking :j en het is inderdaad echt apathisch hangen. Hij stapt tot aan het erf flink door, oortjes erop, briesen etc. Dikke schik. Tot hij weer op de poetsplaats staat zonder tuig en dan *pffffffff* is er niks meer van mijn grote stoere Flynnie over :(:)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:01

Ik had al begrepen dat alleen gaan wandelen geen probleem was, maar ik vergeleek het even met mijn jonge paard dat ogenschijnlijk geen aandacht had voor een ander paard, maar het dus wel nodig had. Het lijkt me dus mogelijk dat jouw paard op die manier dus toch meer steun aan jou heeft dan dat je zou denken.
Hoe dan ook, ik denk dat je gewoon goed bezig bent met hem en het zal best beter gaan worden na verloop van tijd. ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 21:08

Oh op die manier. Hmmm weet niet, hij is echt anders met wandelen dan met rijden. Beetje moeilijk uitleggen wel. Kan ook zijn omdat ik met rijden ook op hem focus, met wandelen sjokken we gezamenlijk ontspannen rond. Met rijden let hij op mij, ik op hem, de omgeving, de andere paarden... We focussen dus beiden heel erg. Denk dat als we beiden écht leren ontspannen buiten dat het dan ook al een stuk beter gaat :j