Stalgedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Titineee

Stalgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 20:04

Halloo,
Ik heb sinds een maandje een supermooie pony.
Hij is enorm lief en kan nu al bijna alles met hem, hij is echt snel omgeschakeld en gewend.
Toen we gingen kijken voor koop, toen was hij heel chagerijnig en oren in de nek en bijten.
De eigenaresse zei toen: Ja, hij heeft niet zo veel zin vandaag, maar jullie willen per sé rijden toch?
Ofwel, hij is ontzettend verwend en kreeg altijd zijn zin. Echter heeft zij hem maar een jaartje gehad dus de goede manieren heeft hij wel gewoon.
Ondanks boze blikken hebben we hem toch gekocht omdat het verder een toppony was.
Hier op zijn nieuwe stal, heeft hij helemaal niet gebeten etc. Af en toe als er vreemden komen kijken, en hem aaien kijkt hij wat boos, maar als je even zijn halster pakt om hem te kunnen aaien, kijkt hij alweer vrolijk.

Alleen zijn stal, daar kijkt hij heel boos en dreigt hij.
Een vriendin gaf hem een keer eten en zei: 'Hij is bang voor me'.
Dus ik denk dat hij een soort van bang is als er mensen bij zijn stal staan. Voedernijd is het in ieder geval niet, want juist als je met eten komt, doet hij wel vrolijk.
Hij heeft wel 'geleerd' dat als hij boos kijkt en gaat dreigen, de mensen weggaan.

Maar nu vraag ik me af of hier een rede voor kan zijn en hoe je dit kan oplossen ofzo..
Of zijn er mensen die dit herkennen?

jensvl

Re: Stalgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:30

De reden die er kan zijn is dat je nog niet het volledige respect en vertrouwen van je pony hebt, wat normaal is als je je paard pas hebt. Hij vind dat de stal zijn omgeving is, zal iemand die hij niet vertrouwt of respecteert ook niet toelaten in zijn domein. In de kudde in het wild gebeurt dat ook. Dus volgens mij normaal paardengedrag als dat tijdelijk aanwezig is. Als het over een week of 2/3 nog is, dan kan je je verdere vragen stellen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:31

het kan ook zijn dat hij vroeger miss mishanderld is en toen vind hij het nui heel eng...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:04

Dat is zeker ook een mogelijkheid. (bedankt voor de aanvulling)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:42

Het willekeurig boos kijken van een paard zonder echte aanwijsbare reden is meestal veroorzaakt door het onbewust belonen van dit gedrag: je paard heeft gewoon geleerd dat dit zo moet doordat hij per ongeluk door iemand hiervoor beloond is. En dat kan al zijn: aanhalen om m vriendelijker te laten kijken, of bijvoorbeeld een wortel meenemen om m af te leiden, of zelfs schrikken en weglopen. Al deze dingen kun je op het verkeerde moment doen zodat je paard gaat denken dat jij nu juist die gedraging wil zien want in zijn ogen beloon je hem ervoor.
Hoe keer je dit gedrag weer om? Negeer vooral zijn boze blik, doe alsof hij niet bestaat, blijf gewoon neutraal staan en wacht tot hij vanzelf ermee ophoudt. Op het moment dat hij ermee ophoudt beloon je hem direct voor zijn goede gedrag. Je paard zal snel genoeg doorhebben dat vriendelijk kijken is wat je van hem wil

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:38

Ja, ik heb hem al langer dan een maand, en het bllef wel. Nu denk ik inderdaad dat hij het zich heeft aangeleerd, want als hij de mensen niet voor zijn stal wilt, kijkt hij boos en ze gaan weg. Daarmee beloon je hem dus. Ik heb wel al een paar gedaan alsof ik het niet zag etc. Maar ik kan niet bij andere mensen zeggen van, hé, als je voor zijn stal gaat staan en hij kijkt boos moet je bijven staan tot hij iets vriendelijker doet / je gewoon negeert..
Maarja, bedankt voor de reacties.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:07

Even een aanmoediging. Een paard herkent zijn eigenaar wel. Hoewel het paard het in het begin moeilijk zal leren, zal hij eens hij het weet, het niet meer doen.