waarom is het beter voor een paard om met z'n tweeën te zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milart

waarom is het beter voor een paard om met z'n tweeën te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 11:15

ik heb een pony en die is alleen maar nu heb ik de vraag...
waarom is het beter voor een paard om niet alleen te zijn?
zelf weet ik het andwoord niet daarom vraag ik het aan jullie
help me alstublieft

_Mikey_

Re: waarom is het beter voor een paard om met z'n tweeën te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:16

Omdat paarden sociale kuddedieren zijn. Net als wij. Als ik jou geen contact laat maken met andere mensen (isoleercel) word je ook heel ongelukkig en misschien knettergek. Een paard moet met andere paarden sociaal kunnen zijn.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:16

Omdat het tegen de natuur in is om een paard alleen te houden. Het zijn kudde dieren. Voor het welzijn van het dier is het daarom beter om min. met 2 te staan.

milart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 11:19

oke bedankt maar meer recaties helpen ook

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:19

Omdat een paard geëvolueerd is in kuddeverband. Tientallen duizenden jaren is de sociale structuur in het paard geëvolueerd. Een paard is dus sociaal en voelt zich veilig in een groep. Een paard wordt zielsongelukkig als je hem alleen laat staan zonder soortgenootjes in de buurt, omdat hij het gedrag dat zo natuurlijk, zo instinctief is, niet uit kan voeren. Jij zal het toch ook niet leuk vinden als je voor de rest van je leven op een onbewoond eiland wordt gedropt, zelf als heb je op dat eiland alles wat je hartje begeert?
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 19-05-12 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:19

omdat het van oorsprong een kuddedier is.
Sommige paarden kunnen trouwens beter alleen staan omdat ze hun soortgenoten opeten :+
Mijn hengst staat ook alleen,maar heeft wel lichamelijk contact met mijn ruin die savnds naast hem staat op stal.In de loopstal op het land kunnen ze elkaar ook zien en aanraken.

Een shet erbij zou al een stuk schelen in jou geval....of staan er paarden naast?

Een hond is trouwens ook een dier wat oorspronkelijk in een roedel leeft,die wordt ook vaak alleen gehouden....daar wordt minder dramatisch over gedaan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:23

geerke schreef:
Een hond is trouwens ook een dier wat oorspronkelijk in een roedel leeft,die wordt ook vaak alleen gehouden....daar wordt minder dramatisch over gedaan.

Een belangrijk verschil is de reden dat beide dieren een sociale structuur hebben ontwikkeld. Voor honden is dat een voordeel in de jacht (prooidier), voor paarden is dat bescherming (safety in numbers, vluchtdier). Een hond trekt in angstopwekkende situaties niet zo sterk naar zijn roedel als een paard naar zijn kudde.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:28

Daarnaast leeft de hond meestal in zijn surrogaatroedel, nl bij ons, terwijl een paard dat alleen staat hooguit een paar uurtjes per dag onze aandacht heeft..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:32

Donja schreef:
Daarnaast leeft de hond meestal in zijn surrogaatroedel, nl bij ons, terwijl een paard dat alleen staat hooguit een paar uurtjes per dag onze aandacht heeft..

Ook dat klopt. Een hond zal in angst ook op zijn mensen kunnen vertrouwen. Dat vertrouwen is vrij instinctief, zeker wanneer hij zijn mens als dominant figuur heeft geaccepteerd (prooidier en prooidier). Omdat honden inmiddels ook tientallen duizenden jaren gedomesticeerd zijn gaat dat allemaal vrij instinctief. Een paard zal niet in dezelfde situatie instinctief op een mens vertrouwen, aangezien het erg tegennatuurlijk is voor een vluchtdier (paard) om te vertrouwen op een prooidier (mens) in situaties die hij levensbedreigend acht. Al helemaal omdat een mens alles eraan doet om instinct nummer één: rennen!!! zoveel mogelijk probeert te voorkomen ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:08

mijn pony staat ook alleen omdat het een hengst is, maar heeft wel contact met de merrie's van de buren en altijd schapen naast zijn stukje lopen. Hij is dus niet echt heel eenzaam, maar het is beter voor je paard om een maatje erbij te nemen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:57

Het is heel simpel. Een paard probeert enkel van moment tot moment te overleven. In een kudde zie en hoor je meer, dus heb je meer kans te ontsnappen. Verder moet je je maar eens indenken wat het is als paard om alleen te slapen. Als je slaapt zie of hoor je niets. Je kan zonder problemen gedood worden. In een kudden zal je ook zien dat er altijd enkele paarden wakker zijn. Deze paarden kunnen dan anderen waarschuwen. Een paard dat alleen is zal gestressd zijn, moeilijk en kort slapen, en gestresst eten.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:08

Mijn paard trekt niet zo sociaal naar andere paarden toe, mijn vorige pony werd het hele weiland doorgejaagd als mijn paard even geen zin in hem had, en dat kwam op zijn lichtst gezegd vaak voor. Toen mijn vorige pony verkocht werd, begon mijn paards vacht te glanzen, en hij begon uit zijn ogen te stralen, hij was zodanig veranderd dat mensen dachten dat ik een ander paard had. Tjah, op iedere regel is een uitzondering.
Verder licht mijn paard regelmatig in het zonnetje, en een gezond paard zal niet zomaar gaan liggen als hij zich niet op en top veilig voelt.

Overigens staat mijn paard wel op kleine afstand van de pony's van mijn buurvrouw, daar zit amper 2 meter tussen, en volg ik een maal weeks groepsles met hem, dus hij is niet volledig geïsoleerd van de paardenwereld.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:18

Paarden zoeken vaak bescherming bij elkaar. Ze zoeken elkaar ook op, je zal zelden zien dat als je twee paarden op een stuk land zet dat de een aan de ene kant staat en de andere aan de andere kant. Stel je zelf eens voor dat jij nooit een ander mens mag zien of aanraken, daar zou een mens ook ongelukkig van worden, net als een paard. En dan moet je natuurlijk wel een paard erbij zetten waarmee het klikt. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:20

RusselNuwell schreef:
Mijn paard trekt niet zo sociaal naar andere paarden toe, mijn vorige pony werd het hele weiland doorgejaagd als mijn paard even geen zin in hem had, en dat kwam op zijn lichtst gezegd vaak voor. Toen mijn vorige pony verkocht werd, begon mijn paards vacht te glanzen, en hij begon uit zijn ogen te stralen, hij was zodanig veranderd dat mensen dachten dat ik een ander paard had. Tjah, op iedere regel is een uitzondering.
Verder licht mijn paard regelmatig in het zonnetje, en een gezond paard zal niet zomaar gaan liggen als hij zich niet op en top veilig voelt.

Overigens staat mijn paard wel op kleine afstand van de pony's van mijn buurvrouw, daar zit amper 2 meter tussen, en volg ik een maal weeks groepsles met hem, dus hij is niet volledig geïsoleerd van de paardenwereld.

Dat het niet klikte met die pony betekend niet dat je paard met geen enkele pony overweg kan ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:29

Een paard is een prooi dier en zal zich dus vele malen veiliger en gelukkiger voelen in een groep, een hond is een jachtdier, dat maakt denk ik een groot verschil!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:32

Omdat je in een groep de grootste kans van overleven hebt (een roofdier kan dan immers ook je buurman opeten ipv dat jij het enige lopende buffet bent)dus vanuit de evolutie is een paard een kuddedier geworden. En dat zit er nog in :)
Het blijven echt kuddedieren die zich het veiligst voelen in een groep.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:37

Maar... even buiten dat het paard zich veiliger voelt, is en blijft het dus een kudde dier en moet hij kunnen spelen met soort genoten!
Geld trouwens ook voor de meeste roofdieren natuurlijk!
Ik vind het trouwens een hele goede vraag voor een 12 jarige, super!!
Je bent er wel mee bezig en dat maakt je een echte paarden meid!!
Top hoor!!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:56

s6801881 schreef:
RusselNuwell schreef:

Dat het niet klikte met die pony betekend niet dat je paard met geen enkele pony overweg kan ;)

Nou, laat ik het je dan op deze manier vertellen, iedereen hier heeft het over van nature kuddedieren en overlevingsdrang. Als het vormen van een kudde zo belangrijk is, dan zal het een paard niet uitmaken of hij op en top met zijn kuddegenoot klikt of niet.

Daarbuiten is mijn vorige pony alleen het hevigste geval, nee, het klikte wellicht niet. Natuurlijk heeft mijn paard wel eens de behoefte om met een ander paard te snuffelen, zoals ik zeg ik isoleer hem ook niet van zijn buitenwereld. Zet hem echter met een ander paard op de weide, en er volgt over het algemeen toch desintresse in het andere paard, of de andere paarden.

Nee, ik zeg niet dat ieder paard alleen kan staan, als ik in de toekomst een paard bij huis neem, dan komt er waarschijnlijk wel een pony bij, omdat ik het natuurlijk met iedereen eens ben dat paarden sociale dieren zijn, maar op iedere regel is een uitzondering, anders bestonden er onder de mensen ook geen kluizenaars.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:58

Ik verplaats dit topic van MD naar OPG omdat dit eigenlijk meer met gedrag te maken heeft.