Inderdaad een teken van onderdanigheid en ontspanning. Meestal gaat het hoofd dan ook lager
Sassol
Geplaatst: 26-05-12 13:47
Kauw/likken (tong doet ook vaak mee, niet altijd) is niks meer als verwerken van informatie. Je zult ook merken dat als jij op zo'n moment een vraag stelt, het paard ophoudt met kauwen en de vraag laat/slecht beantwoord.
Informatie verwerken doe je niet (als paard zijnde) als je gespannen bent. Ze zullen vaak pas ná (in)spanning kauw/likken.
In jouw geval kan het dus zijn dat hij jouw positie weer even bevestigd in zijn hersenen.
Raponsje
Geplaatst: 26-05-12 16:27
Ingrid_92 schreef:
Inderdaad een teken van onderdanigheid en ontspanning. Meestal gaat het hoofd dan ook lager
Dit inderdaad.
Stalgenootje van me had een ponietje dat vaak uit irritatie ging tandenknarsen, zodra iemand zijn stem verheft doet hij zijn hoofd omlaag en begint rustig te kauwen / sabbelen. Erg grappig geval om te zien met 2 uiterste.
Wat een uhm... creatieve omschrijvingen! Het is enkel een teken van onderwerping en dus jou accepteren als leider. Heeft verder niks te maken met al die andere dingen die worden omschreven. Ik vind het op zich erg jammer om te zien dat mensen zo slecht bekend zijn met het natuurlijke gedrag van paarden.
Toevallig merkte ik vandaag dat mijn paardje ook kauwde nog we aan het wandelen waren. Ze is dan ook zeer netjes opgevoed en ziet me wel als leider maar:
Ze loopt eigenlijk altijd graag wat voor me (ik loop naast haar voorbenen) dan is ze totaal niet drammerig maar dat is niet echt 'volgend' gedrag.. Wat moet ik daar van maken? Dat is gewoon haar tempo/plaats ik kan haar wel achter me laten lopen maar dan probeert ze wel steeds weer om naast me te komen. Ik vond het wel interessant om te zien iig.
Het is een teken van ontspanning en ik heb ook gehoord dat het een teken van nadenken is. Onderdanigheid telt er ook in mee denk ik.
Je ziet ook wel bij katten en honden die gaan liggen bij je, of ergens op een fijn plekje, dan gaan ze zo heerlijk smakken. Ik denk dus zeker ontspanning en op je gemak voelen