Paard mept bij het omdoen van kogelbeschermers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Paard mept bij het omdoen van kogelbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 08:30

Sorry als het hier niet goed staat!

Hallo allemaal,

Mijn bijrijdpaard tikt met haar achterbenen, dus doe ik haar kogelbeschermers om.
Dit wordt z.s.m. veranderd naar peesbeschermers voor de achterbenen, omdat ze hoog opgooit(fries).
Nu heb ik 1 probleem bij het omdoen van de kogelbeschermers: soms haalt ze flink uit naar opzij, naar mij dus.
Dit doet ze lang niet altijd, maar af en toe.
Ze heeft geen mok, heeft ze wel gehad maar is goed genezen.
't Is niet zo dat ik bang ben, maar dit gedrag kan ik niet goedkeuren..
Wat kan ik doen zodat ze niet meer mept?

Angela

Re: Paard mept bij het omdoen van kogelbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:34

Duidelijk afstraffen. HE roepen en por geven zal vaak al genoeg zijn. Paard moet weten dat dit gedrag niet acceptabel is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:35

Direct corrigeren door meteen een mep terug te verkopen.. Levensgevaarlijk! :n

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:50

En even op training op de wasplaats.
Gewoon achterbenen gaan afspuiten en laat ze daar maar op schoppen.
Wordt zo'n beest vanzelf wel zat van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:14

Hoe doe je ze om? Doe je ze meteen om aan de onderkant, raak je haar eerst aan?

Misschien schrikt ze wel van jou. Loop daarom vanaf het hoofd naar het achterbeen en aai met je hand over haar rug, dan over haar billen en zo naar beneden naar het been toe. Aai dan wat op het been en leg de beschermer hoog tegen haar been aan, dan schuif je rustig om laag.
Als je dit doet blijf je rustig tegen haar praten, let op haar lichaamstaal, kijk naar het orenspel.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:27

Ik heb ook zo'n maaierd te verzorgen..
Vroeger had ze ook achter beschermers en werden ze vaak pas als je er op zat door de instructie om gedaan.
Met voor maait ze nog steeds, tijdens het poetsen, wassen, zadelen. Echt uithalen doet ze niet meer, maar erg dominant haar been in jouw ruimte plaatsen wel.
Achter wil ze ook nog wel schoppen als je der benen poetst, maar naar mijn idee heeft ze een soort krampbeen en trekt ze die benen lomper/hoger op dan ze denkt.

Mijn ervaring met haar was dat als ik haar corrigeerde, ze nog harder uithaalde. Ga je dan door tot wie er als eerste 'breekt'?
Ook beet ze veel, maar nu is het meer waarschuwend happen. En dat kan ik met stem of aanraking nu wel onderbreken.
Maar dat maaien... Heb nog niet ontdekt waarom ze t doet en dus ook niet wat t stopt. "zet neer" werkt soms, soms een tikje of duw tegen de schouder.
Heb het ook wel eens na gedaan (parallel aan haar schouder staan en mijn been naar voren schoppen, langs haar been), maar toen werd ze enorm pissig :=

Dus wat als je paard niet goed reageert op die corrigerende tik?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:01

Dan heb je denk ik een dominantieprobleempje ;)

Als ik zeker weet dat het paard gericht uit zou halen, zonder aanleiding of oorzaak (schrikreactie, kramp), dan geef ik een flinke lel terug in combinatie met een stemcorrectie :j Liever één keer flink consequent zijn en duidelijk corrigeren, dan straks met een probleem zitten ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:02

Waarom nou slaan als je het met een waterstraal gewoon kunt oplossen?

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:03

Duidelijk en consequent zijn. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:04

Benen optillen met handdoek of halstertouw.
Desensibiliseren, desnoods met grondwerkstok.
Timing is belangrijk, weten wanneer je kunt stoppen en weten wanneer je door MOET gaan!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:05

Omdat er misschien ook paarden zijn die wel naar jou probeer te meppen, maar niet naar de waterstraal ;)? Omdat ik het meteen wil corrigeren als mijn paard zich misdraagt en dat soort gedrag niet eerst door de vingers zie, om vervolgens op een later moment op de wasplaats te gaan oefenen?

Ik ben ook niet iemand die snel een mep uitdeelt, maar ik vind dat je link gedrag wel onmiddellijk moet corrigeren :j Het paard moet wel duidelijk weten hoe de rangorde in elkaar steekt, om gevaarlijke situaties te voorkomen ;)
Laatst bijgewerkt door Yelly op 17-05-12 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:05

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:08

Dees schreef:
Waarom nou slaan als je het met een waterstraal gewoon kunt oplossen?

Daar geloof ik niet in. Een waterstraal is heel wat anders dan wat om het been doen.
Ik zou hem gewoon een mep teruge verkopen ishj nou helemaal belazerd?
Mijn paard is trouwens niet bang voor achterbeschermers maar wel voor water...moet ik dan met de achterbeschermers langs zn benen aaien en dan lost het zichzelf wel op? Dacht het niet!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:09

Yelly schreef:
Omdat er misschien ook paarden zijn die wel naar jou probeer te meppen, maar niet naar de waterstraal

Als hij reageert op de aanraking, zal hij ook reageren op de waterstraal.
Het is het proberen waard.

En ja, daarna rest de welgetimede tik op de billen (al wil een gerichte schreeuw ook wel helpen).

Cassidy, helemaal mee eens over die timing!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:12

dan leren ze toch weer dat waterstraal fout is.... nee niet doen maar inderdaad HE roepen is dat niet voldoende por geven... of tik op de billen... oefenen en nog een oefenen... en keer omdat als je alleen maar gaat poetsen en weer afdoen.. en belonen

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:12

Maar stel, jij staat de beschermers van een paard om te doen in een box en het dier haalt flink gericht uit? Jij gaat dan eerst naar de wasplaats lopen om daar vervolgens aan de slag te gaan met de waterstraal? Van mij krijgt het paard dan toch echt een flink pak op z'n donder op dat moment, als ik zeker weet dat ik zelf rustig te werk ben gegaan en het paard bijvoorbeeld niet gewoon per ongeluk behoorlijk heb laten schrikken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:14

Als je bezig bent met een gerichte, doordachte desensiblisatietraining, dan zul je heus niet de beschermers willen omdoen op een ondoordacht moment in een paardenbox :D Beetje opletten en nadenken bij wat je doet hoort er natuurlijk wel bij.

Maar goed, je hoeft me niet te geloven. Ik spreek immers ook alleen maar uit ervaring :P

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:18

Daar zit natuurlijk wel het hele verschil in, of je al weet dat het dier wel eens uit wil halen (en dus gericht gaat oefenen op het voorkomen van dat soort gedrag) of dat de situatie zich plotseling voordoet ;)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:21

Mijn paardenbeest is niet gevoelig voor zo'n waterstraal, een mep is veel effectiever bij hem. Of soms is een hard 'EHHH' wel genoeg..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:24

Yelly schreef:
Daar zit natuurlijk wel het hele verschil in, of je al weet dat het dier wel eens uit wil halen (en dus gericht gaat oefenen op het voorkomen van dat soort gedrag) of dat de situatie zich plotseling voordoet ;)

Als de basis qua opleiding goed zit, zal de situatie zich niet zomaar voordoen....

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:28

Dat is waar :j Niet iedereen heeft de opvoeding echter geheel in eigen hand ;) Denk aan manege- en bijrijdpaarden ;)

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:30

Ik denk dat Dees enigzins misschien wel gelijk kan hebben, misschien eens kijken hoe het paard erop reageerd.

En inderdaad.. dezelfde vraag als Joolien, hoe doe je ze om? Meteen om de kogel?

Ik ben zelf ook niet van een tik geven..Gebruik eerst mn stem en dan ook een duidelijke stem, soms helpt dat niet altijd, dan is een tik soms wel eens nodig. Gelukkig heb ik vrijwel geen ervaring met gericht slaan naar de persoon met wie het paard te maken heeft.

En ja, verder oefening baart kunst, blijf rustig en schiet niet meteen in de stress, waardoor je het paard meteen een tik uitdeeld. Probeer eerst met je stem het op te lossen, en ga gewoon eens met je hand langs de kogel en let op het orenspel, maar ga eens kijken hoe ze daar op reageerd.

Succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:48

Yelly schreef:
Dat is waar :j Niet iedereen heeft de opvoeding echter geheel in eigen hand ;) Denk aan manege- en bijrijdpaarden ;)

Bij manege- en bijrijdpaarden hoef je in mijn ogen een gebrekkige opvoeding/opleiding van een paard niet te accepteren en staat het je vrij, als het echt gevaarlijk wordt, ja handen er van af te trekken, je om te draaien en weg te lopen...;)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:33

Bij het manegepaard wat ik beschreef zie ik dat zelfs liever.
Er zijn zat van die meisjes geweest die haar perse toch wilden aaien, terwijl ze 9 van de 10x bijt als ze op stal staat en je gaat voor de box staan.
En als paard dan idd bijt gaan ze der een mep verkopen. Ik denk dan, lok t dan niet uit. Van die meiden die haar soms dus een klap verkopen is ze niet liever gaan doen. In tegendeel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:35

Aan de manegehouder de taak om:

a) het paard beter te beschermen tegen dat soort kinderen (dus toezicht) en

b) wat aan de opvoeding te doen van zowel paard als ruiters en

c) het paard uit de lessen te halen als ze niet geschikt blijkt voor het werk. En dan bedoel ik niet alleen het werk onder het zadel maar ook de omgang op stal.