Mijn paard wordt gek op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Mijn paard wordt gek op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:04

Hee bokkers,

Mijn paard is in november gaan lopen toen ik hem op de trailer wou zetten. Hij heeft dan over het straat gelopen,door de prikkeldraad, hij had wel niets (transportbeschermers zijn heilig bij mij), maar op de trailer zetten zat er niet meer in.

Vandaag terug geprobeerd voor het eerst. Hij ging er uiteindelijk op, maar flipte toen hij erop stond. Ik denk dat hij een paniekaanval kreeg en we hebben hem er zo snel mogelijk afgehaald. Toen wou hij er zeker niet meer op en is weer zo'n 4x gaan lopen (nu kon hij niet op het straat). Dan zijn de staleigenaars komen helpen en hij is er uiteindelijk op gegaan, trailer toe gedaan en toen kreeg hij weer zo'n paniekaanval. Ik mocht nu niet terug opendoen, maar het was zo zielig. Hij was echt bang, stond er zo'n 5 minuten op en kwam er helemaal bezweet en trillend af. Dat is toch niet normaal?

Hij krijgt een beloning als hij erop gaat en wij gebruiken geen zweep of longe om hem erop te krijgen.

Heeft iemand tips voor me want ik vind het zo ontzettend erg voor hem!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:04

TAO --> OPG

Angela

Re: Mijn paard wordt gek op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:25

Gaat je paard op een 1 of een 2 paards trailer? Indien je een 2 paards hebt of kan regelen: laad eerst een trailermak paard op wat jou paard ook kent. Zet jou paard ernaast, en laat het stel zo in alle rust even staan. Daarna (dus als ze beide een minuut of 10 uiterst rustig staan) eerst jou paard afladen, en dan het andere paard. Als dat goed gaat weer alleen gaan laden.

Mocht dat angst blijven geven: trailer (vastgekoppeld) in/bij de paddock zetten, en daar hooi/brok in gaan voeren tot je paard zelf de trailer op loopt om daar te eten, en dat ook in alles rust doet. Pas dan gaan beginnen met dichtzetten, en ook dan weer voer vertrekken. Eten maakt dat ze rustig worden, en het als veilig gaan ervaren.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:29

Ik ga mee met Angela. Vooral het naast een ervaren paard zetten is een goede manier om ze te laten wennen.
Dat je paard nu op de trailer moest blijven staan is niet zielig, hij moet het leren. Als je elke keer dat hij in paniek raakt, hem meteen ervan af haalt, leert hij het nooit, en zul je elke keer met ellende zitten. De volgende keer zal hij minder in paniek raken, en de keer daarna nog minder.

*Edit: hoe meer jij het je aantrekt, hoe meer je lichamelijk bevestigt naar je paard dat het inderdaad maar een eng ding is, zo'n trailer.

Jasminex3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:18

Mijn pony ging eerst ook niet goed op de trailer,
Geef je paard ruimte zo veel mogelijk ruimte dan voelt hij zich op zen gemak ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:45

Het is duidelijk dat je paard er de eerste keer een slechte ervaring aan heeft overgehouden. Buiten de normale angsten (claustrofobie, geen ruimte om te vluchten, een beperkt zicht vanwege het donker) heeft hij er dus die extra angst bij. Hierdoor moet je het vermijden je paard te pushen op de trailer te gaan, want dat maakt alles erger.
Doe het volgende: zet de trailer een week bij in de wei waar het paard staat.
Na een week doe je een paar kleine oefeningen rond de trailer, met regelmatig een rustpauze van 3 of 4 minuten. Ga echter niet in de trailer. Werk wel rondom de trailer. De oefeningen doe je iedere dag van de week ongeveer 20 minuten. Wil hij in deze week uit zichzelf op de trailer, dan laat je hem gewoon gaan. Wil hij niet, stel het dan niet eens voor.
Na die week van oefeningen kan je beginnen naar in de trailer te werken. Doe dit als volgt. Je wandelt vanaf 50 meter rustig naar de ingang van de trailer. Twijfelt je paard, dan stop je, draai je terug, en doe je het traject opnieuw. In deze week zou je in staat moeten zijn hem gewoon op de trailer te wandelen. Wil je paard niet meer verder, draai dan direct terug. Het best is eigenlijk om te merken wanneer hij iets minder soepel gaat, en dan terug te draaien, anders heb je kans dat je je paard leert dat hij maar hoeft stil te staan, en dat je dan van het enge ding terug weg gaat. Probeer de beslissing aan jou te laten blijven.

Forceer echt niets. Het teken dat hij er niet op wilt is een teken van gebrek aan vertrouwen voor de trailer en jouw. Als je hem forceert, denkt hij dat hem daarbinnen nog iets veel ergers staat te wachten, want waarom zou je zoveel moeite doen om hem binnen te krijgen? Voor het paard is het goed mogelijk dat zijn leven in die trailer eindigt. Zo denkt het paard ook. Het forceren dat je hiervoor hebt gedaan is gebeurt, en is spijtig, maar het is heel goed dat je niet met zwepen hebt gewerkt, want dan duurt zoiets pas echt lang.

Als het paard dan eindelijk de trailer op is, laat je hem er binnen 5 seconden terug rustig uitgaan, dat ook dat aan jou is. (als hij half in de trailer staat, weersta dan de neiging om hem dat laatste stukje te dwingen, maar doe dan gewoon het traject nog eens). Bouw dan langzaam de tijd van het blijven staan op. Pas als hij 5 minuten blijft staan, kan je beginnen met de week daarop de klep even te sluiten. In het begin dicht en open, en dan ook langzaam opbouwen. Als hij een kwartier rustig kan staan, is het tijd om het eerste stukje te rijden. Ook hier beginen met 2 meter, terug uitladen, en zo langzaam opbouwen. Ik denk dat je paard als je deze methode precies navolgt binnen 2 maanden rustig op een trailer kan rijden voor een half uur of langer. Over een jaar kan je hem overal waar je wilt mee naar toe nemen.

Veel plezier nog met je paard :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:30

Jullie hebben helaas zelf eea verpest door het paard op de trailer te zetten en de klep dicht te doen, dat heeft het nu even erger gemaakt. Je moet pas de klep dicht doen als paard er vertrouwd op staat en relaxed is, en dat krijg je niet met maar 1 keer laden, daar is oefening voor nodig. Jullie zijn te snel gegaan voor dit paard.

ik adviseer je om het Ebook van Eddy Modde eens door te lezen en als je nog vragen hebt stel ze gerust, kijk ook eens rond om mijn site in onderschrift.
http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/hello-world even je mailadres invullen en dan krijg je een link naar het ebook.