Bit uit paard zijn mond halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne445

Bit uit paard zijn mond halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 17:39

Hallo,

Ik ben bezig met het beleren van een Andalusiër. Alles gaat super goed (hij is al 4 jaar en paar maanden), maar nu heb ik een vraag. Telkens als zijn bit eruit moet, doet hij zijn hoofd omhoog (Omdat het bit achter zijn tanden blijft haken en hij niet genoeg met zijn tong duwt zeg maar) Mijn instructrice zegt dat ik hem zijn eigen gang moet laten gaan, maar leer ik hem dan niet dat hij zijn hoofd omhoog moet doen wanneer het bit eruit moet? Hoe hebben jullie het bij je paard geleerd?

Groetjes,

Daphne

barbar

Re: Bit uit paard zijn mond halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:49

ik heb het hem geleerd op de manier hoe ik het nog steeds doe.
kopstuk over zijn oren halen, bit iets laten zakken al wachtend op dat hij zelf zijn mond open doet en dan het bit uit zijn mond laten zakken.
jou paardje vind hij waarschijnlijk eng als dat bit tegen zijn tanden aan komt, maar doordat hij zijn hoofd omhoog doet gebeurd dat juist, dus ik zou in eerst instantie proberen om dat iig te voorkomen.

Daphne445

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 17:52

Ik zal dat morgen eens gaan proberen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:18

Vooral rust brengen.
En het paard leren zijn hoofd naar beneden te doen en te houden, het mag niet de bedoeling zijn dat jij op je tenen moet staan, nee hoofd naar beneden vragen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:20

met je linkerhand de neus naar beneden houden en met je rechterhand het kopstuk over de oren doen en dan rustig het bitje laten zakken maar absoluut niet met het hoofd omhoog laten gaan
heb een jong paard op het werk gehad die deed dat ook en dat werd steeds erger tot steigeren aan toe !!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:45

Ik lees even mee ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:50

Ook ik heb dat probleem gehad met mijn Welsh A merrie. Behoorlijk heftig reageerde ze daar op; ze raakte dan volkómen in paniek en ze begon zelfs een hekel aan het bit te krijgen.... Ik had van alles geprobeerd, maar niets werkte echt. En inderdaad...........

Je kan het zelf nog zóooo zachtjes en voorzichtig doen, maar als 't paard op dat moment z'n hoofd omhoog gooit zorgt hij er juist zélf voor dat het bit tegen z'n tanden aan komt. Bij mijn Welsh merrie precies 't zelfde. En daar kan je dan op dat moment dan ook niets aan veranderen; ze doen het immers zelf door het hoofd omhoog te gooien.

En precies op deze manier heb ik het dus ook gedaan. Ook een tip van een vriendin van mij, en het werkte echt! _/-\o_

little_birdy schreef:
met je linkerhand de neus naar beneden houden en met je rechterhand het kopstuk over de oren doen en dan rustig het bitje laten zakken maar absoluut niet met het hoofd omhoog laten gaan
heb een jong paard op het werk gehad die deed dat ook en dat werd steeds erger tot steigeren aan toe !!

Heel rustig en voorzichtig idd, , maar wel met je linkerhand de neus naar beneden houden. In het begin moet je soms best stevig even 'doordrukken', maar als het goed is moet je met steeds minder druk toe kunnen en is alleen de hand op de neus (wat hoger op de neus) voldoende.

Na een paar x merkte ik bij mijn merrie al verschil. Nu kan ik het bit in principe gewoon 'normaal' rustig uit doen, maar het is nu een gewenning voor mij geworden om dan zachtjes de neus naar beneden te houden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:52

RT-P -> OPG

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:06

Mijn merrie deed hetzelfde heel extreem tot steigeren aan toe. Alles geprobeerd, rustig blijven, hand
op haar neus houden niets hielp, ze trok mij bijna de schouder uit de kom zeg maar. En dat Terwijl ze dit eerder nooit deed.
Tandarts laten komen, niks aan de hand, bit indoen was ook geen probleem. Ik heb nu voor een ander bit
Gekozen met zon laagje eromheen, met een smaakje nogwel :P en het probleem is helemaal opgelost...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:02

Je kunt je paard ook leren om zijn hoofd naar beneden te doen bij druk achter de oren.
Door je duim en je wijsvinger achter de oren van je paard te plaatsen (zonder hoofdstel) en zachtjes druk uit te oefenen, zal het paard waarschijnlijk zijn hoofd naar beneden doen. Dat stukje moet je dan gelijk belonen met wat lekkers + prijzen. Op een gegeven moment conditioneert je paard dat en zal hij bij de minste druk achter het oor, zijn hoofd naar beneden doen. Dit kun je dan vervolgens ook goed gebruiken bij het hoofdstel uit te doen. Eerst oefenen zonder hoofdstel dus, tot het er goed in zit! :)

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:24

als je rustig porbeert eerst de mond open te doen en dan met je vingers het bit eruit haalt zonder het tegen zijn tanden te laten botsen, zal het misschien ook helpen..

ElineMeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:22

misschien kan je je hand op zijn neus leggen als je zijn bit eruit haalt.
ik zou het gewoon een paar keer achter elkaar proberen, bit indoen-het er weer utihalen-indoen-uithalen-enz.