wat moet ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zou jij de haf wegdoen?

ja
11 (28%)
nee
27 (71%)

Totaal aantal stemmen: 38

Flynn00

wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 10:37

hallo allemaal,

ik zit met een probleem. ik heb 2 pony's een haf en een shet. op de haflinger kan ik niet meer rijden omdat ze een gat in der straalbeen heeft gehad.

nu wou ik dus een andere pony. we hebben de ruimte voor 3 pony's alleen is mijn haf heel bazig.
dus kan ik geen andere pony/paard nemen. ik zit dus te twijfelen moet ik mijn haf wegdoen?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik weet het gewoon niet meer.

groetjes dieuwertje

Anoniem

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:41

Ligt eraan wat voor keuze je nog voor je haf hebt. Wil je haar laten slachten of 'weggeven'als gezelschaps pony. Grote kans dat ze dan alsnog bij de slacht eindigt. Ik denk dat je shet een betere kans maakt om nog te verkopen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:46

Heb je niet de mogelijkheid de haf apart te houden. Bijv met een draadje ertussen in de wei oid.
Een paard waar je niet op kan rijden verkoop je tegenwoordig niet ze gemakkelijk, met al helemaal geen garantie dat er ook nooit op geteden wordt.
En als je een hele onderdanige pony koopt? Dat aleens geprobeerd?

itsme23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:28

Misschien kun je je haf bij mensen die je kent zetten, zodat je toch nog weet dat je haf veilig staat en lekker oud kan worden en dan kun jij een andere pony kopen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:33

Hafje lekker houden....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:32

Waarom zou je de haf weg doen. Hoeveel paarden heb je erbij gehad om te weten dat het niet niet klikt? Het introduceren van een nieuw kuddelid kan ook heel veel invloed hebben over de verdere relatie onderling.
Ik vindt het nogal wat dat je een paard met een gebrek wil verkopen omdat hij bazig is wat dan ook nog hoogstwaarschijnlijk wil zeggen dat hij alleen moet komen te staan. Ik vindt het eigenlijk wat sneu voor de haflinger eigenlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:31

Voor je Haf is er maar een eerlijke oplossing. De eeuwiggroene jachtvelden. Een dier met een dergelijke probleem ga je niet meer kunnen verkopen want een gat in het straalbeen gaat nooit meer dicht. Als je Haf verder geen pijn heeft met lopen is het nog te vroeg om hem te laten gaan, om hem in te laten slapen. Wil jij die beslissing nu nemen? Je bazige Haf kan jou nog een heleboel leren, ook zonder dat je er op rijdt....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:36

Waar komt zo'n haflinger terecht waar niet meer op gereden kan worden?
De kans bestaat dat hij van hand tot hand gaat en eindigt bij de slager.
Misschien als je je haflinger houdt, en er komt een derde pony, kun je werken met een draadje er tussen.
En hopelijk zou het best kunnen dat het gewoon goed gaat met 3 pony's samen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:26

Waarom niet gewoon lekker bazig laten zijn? Mijn pony's zijn ook een stel terroristen op vier pootjes, maar de andere pony's waar ze hun weiland mee delen accepteren dat prima. :)
Zelfs de merrie waarvan de stalbaas heel zeker wist dat ze onze pony's er wel onder zou krijgen gaat netjes voor ze aan de kant. :')

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:14

Cassidy schreef:
Voor je Haf is er maar een eerlijke oplossing. De eeuwiggroene jachtvelden. Een dier met een dergelijke probleem ga je niet meer kunnen verkopen want een gat in het straalbeen gaat nooit meer dicht. Als je Haf verder geen pijn heeft met lopen is het nog te vroeg om hem te laten gaan, om hem in te laten slapen. Wil jij die beslissing nu nemen? Je bazige Haf kan jou nog een heleboel leren, ook zonder dat je er op rijdt....

hier ga ik in mee.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:22

Als je haflinger zonder pijn rond loopt zou ik haar houden, verkopen lukt niet omdat niemand zo'n paard met gebreken zal willen gaan kopen als je goedkoper een gezond paard kunt kopen. Mocht ze pijn hebben dan vind ik het eerlijker naar het paard om haar in te laten slapen zodat ze geen pijn meer heeft.
Zou het niet mogelijk zijn om een lint te spannen in de weiland waarbij de paarden elkaar wel aan kunnen raken en zien wanneer ze dit willen maar niet te dichtbij elkaar komen? Dan kun je er een 3e pony bij houden waar je op kunt rijden. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd met wat voor paarden de haflinger op de wei heeft gestaan? Dat het met 1 paard niet goed gaat betekent niet dat het met geen enkel paard goed zal gaan.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:58

Je haflinger is toch je paardje, ik kan me niet voorstellen dat je die weg zou doen omdat je er niet meer op kan rijden of bazig is. Je kan je Haflinger toch apart houden, een draad door het weiland? Dat hebben mijn pony's ook omdat ze niet met de grote paarden op kunnen schieten.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 00:11

Je zou eenstukje kunnen afzetten?

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:05

Er zijn genoeg leuke paarden die geen moeite hebben met de dominantie van andere paarden. Dus die kan dan samen met jou haf. RUstig opbouwen zoiets. De vorige eigenaar van mijn paard zei ook dat mijn paard niet met anderen kon. En aangezien ik mijn paard bij haar in pension had, heeft ze jaren alleen gestaan. Ze staat nu sinds 2 maanden ergens anders. We hebben het rustig opgebouwd en inmiddels staat ze in een kudde van 15 paarden.......niks aan de hand.

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:27

Hij eindigt inderdaad waarschijnlijk dan toch bij de slacht. Gewoon niet ibij elkaar in de wij zetten zou de beste oplossing zijn

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:45

Ligt aan de ruimte die je paarden tot je beschikking hebben. Hebben ze genoeg ruimte zou ik die had zeker niet wegdoen!