Mn jaarling wil altijd voorop lopen. Hij staat samen met zijn twee vriendjes en we halen het hele spul elke dag binnen over een lang zandpaadje. Als ik met Umoyax achteraan of in het midden ga lopen gaat hij lopen klieren, geef ik hem wat meer ruimte gaat ie ''snelwandelen'' tot hij voorop loopt. Dan is het ook gewoon goed en is ie voor het mooie zelfs iets te traag. We zijn op de vorige stal ook wel eens buiten wezen wandelen, gedroeg hij zich exact hetzelfde. Toen hadden we een oudere merrie mee (als leidpaard zeg maar) en ook daar wilde hij voorbij. De keren dat ik dat toestond ging hij er voor, zag iets ''engs'', bedacht dat het achter de merrie wel veiliger was (
) en dan had ik er de rest van de wandeling geen kind meer aan. Heb het ook wel eens níet toegestaan, dat was de hele wandeling knokken. Zijn vriendjes zijn, net als hij, hengsten en zijn 2 maanden ouder. Umoyax is erg onderdanig naar alle paarden, altijd kauwen en likken (veulengedrag), maakt ie een soort heilige taak van als hij een nieuw paard ontmoet. Geen paard dat níet weet dat Umoyax heeeel lief en onderdanig is. In de kudde lijkt hij tweede in rang te zijn. De leider (voor zover je daarvan kunt spreken bij jaarlingen onderling) staat het probleemloos toe dat Umoyax voorop loopt.
Nu is mijn vraag niet zo zeer hoe ik met dit gedrag om moet gaan, dat komt wel goed. Ik laat m maar een beetje waaien, uiteindelijk gaan we er wel aan werken dat hij ook in het midden/achteraan lief mee kan lopen maar voor nu is het wel even goed.
Meer vraag ik me af waar dit gedrag vandaan komt.. Juist doordat hij erg onderdanig is zou ik het niet verwachten.
Dus...iemand die dit gedrag kan verklaren?
Alvast bedankt! Vind het erg apart, het is voor hem echt heel belangrijk dat hij vooraan loopt en dat intrigeert me