Ik heb sinds januari een eigen paard en alles gaat prima. Ongeveer twee weken geleden begon ze raar te doen met opzadelen. Als ik het dekje erop legde, ging ze zenuwachtig staan doen, opzij stappen enzo. Als ik dan het zadel erop legde, deed ze het weer en ook leek het soort alsof haar buik verkrampte. Maar zodra ik opstijg is er niks meer aan de hand en doet ze gewoon normaal. Nu ging ik ze vandaag opzadelen en toen ging ze ook stijgeren. Toen ben ik ze eerst gaan longeren en heb ik daarna nog even het zadel op haar gelegd. Ik ben er niet op gaan zitten, maar ik heb ze toen met zadel gelongeerd.
Wat denken jullie dat dit is? Aan de ene kant denk ik dat het gewoon zenuwen zijn, omdat zodra ik erop zit er niks meer aan de hand is. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat het zadel haar pijn doet. Alleen dan zou ze als ik erop zit toch ook raar gaan doen? Ik ben benieuwd wat jullie denken dat het is.
mika11
Geplaatst: 12-05-12 20:34
Kan best door het zadel komen. Mijn zadel was 3 maanden geleden helemaal opnieuw opgevuld. Afgelopen weken was m'n paard moeilijker met nageven. Zadelmaker is weer geweest, zadel was aan de voorkant alweer behoorlijk ingezakt. Nu is het weer goed. Maar jaarlijks een zadelmaker het zadel laten controleren is sowieso verstandig.
Hoe oud is jouw paard dan, als het nog een jong paard is, heeft ze misschien nu meer bespiering waardoor het zadel niet meer goed past.
Okee dan is dat het misschien wel. Ze wordt over een weekje 4 Toen ze kwam is de zadelmaker ook geweest. Ondertussen is ze wat dikker geworden en meer bespiering ook dus dat zou het goed kunnen zijn. Bedankt!
Inderdaad even het zadel en het goed passen daarvan na laten kijken, en ook even je eigen gedrag met opzadelen nagaan. Smijt je het zadel er niet op, singel je rustig aan etc. Als het zadel goed past en jij je paard goed opzadelt maar de problemen blijven zou ik even verder kijken naar het lijf van je paard.
Dat klinkt bekend! Mijn merrie is even oud & vertoonde dit gedrag, in veel mindere mate overigens (steigeren ofzo is niet aan de orde). Voor ik iets op haar rug leg merk ik of ze er de zenuwen van krijgt. Als dit het geval is laat ik haar eerst even onderzoeken (snuffelen, neus in duwen, etc), haal ik een keer mijn hand over de rug en leg vervolgens het dekje of het zadel er rustig op. Een anatomisch gevormde singel met elastiek gebruiken die makkelijk past heeft bij mij ook geholpen: de zenuwen vooraf waren volgens mij gekoppeld aan het uiteindelijk aansingelen.
Bedankt voor jullie tips! Ik heb er eens goed op gelet en ik denk dat het toch zenuwen zijn. Ik heb ze goed aan de dingen laten snuffelen en het rustig op dr rug gelegd, tussendoor nog een keertje een rondje gelopen. Mijn instructrice dacht dat het singeldwang was. Dus vooral met aansingelen moet ik opletten dat ik dat rustig en in stapjes doe. Het ging gisteren in ieder geval veel beter!
Ik ben blij dat het al beter ging. Moest dit nog eens voorkomen => eerst rug nakijken. Als er niets aan de hand is, doe je het volgende. Je zet het paard vast met een touwruimte van minimaal 2,5 meter, zodat hij goed kan rondstappen als hij wil. Begint hij rond te wandelen bij het dekje opleggen, laat hem dan maar wandelen. Wandel met het paard mee, en van de moment dat hij stilstaat haal je het dekje terug weg. Met het zadelen net zo, met het aansingelen, singel je idd best in stapjes aan. Als hij begint weg te stappen, dan wandel je mee, en maakt de singel nog iets strakker tijdens het wandelen. Als hij stilstaat, moet je de pinnen al terug uit de singelgaten hebben, zodat je onmiddelijk alle druk van de singel kan laten vallen. Met het opstappen, doe je hetzelfde. Je stapt op. Begint hij rond te stappen zonder dat je aanleiding hebt gegeven tot dat, dan blijf je zitten, en als hij terug stil staat, zorg je dat je onmiddelijk uit het zadel springt. Zo leer je het paard aan dat wegwandelen niet de oplossing hebt. Denk eraan dat de hele procedure de eerste keer een uur in beslag kan nemen, maar binnen een maand, zal je erin slagen om zonder enige problemen op te stappen. (Je moet het wel altijd consequent doen dan he).
Succes nog
Yaralisa
Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-12 12:25
Sorry voor de late reactie Maar heel erg bedankt voor je hulp! Ik heb je tips meegenomen en ik moet zeggen dat het al veel beter ging (:
Pumpkins
Geplaatst: 23-05-12 14:07
Je zei dat je paardje 4 is? dan is hij nog vollop in de groei en kan het heel goed zijn dat het zadel niet meer goed past. Als je paard in de groei is is het belangrijk om goed in de gaten te houden of het zadel nog goed ligt. dus indd even laten controleren zoals al eerder aangegeven.
zorg daarnaast voor voldoende afwisseling in het rijden dat je paard niet denkt; daar komt het zadel aan ik moet weer hard aan de slag. afwisselen met buitenritten wordt het zadel niet iets negatiefs.