pony bokt zonder zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

pony bokt zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 22:55

Hoi

ik heb een pony van 21 jaar maar nog erg fit.
nu rijd ik ongeveer 1x in de week zonder zadel (en vaak ook met halster of neckrope)
maar sinds een paar keer bokt (of ja.. springt) hij in de galop terwijl hij onder het zadel nooit zou bokken om je eraf te krijgen.
maar nu heb ik het idee dat ie het wel doet om mij eraf te gooien hoewel hij wel stopt als ik in zn nek kom.

vraag me af waardoor het komt want hij is enorm braaf..

heb we keer iets gelezen over gevoelige zitknobbels bij oudere paarden?

Angela

Re: pony bokt zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:00

Nee, een gevoelige rug. De meeste paarden zitten er helemaal niet op te wachten dat een ruiter er zonder zadel op gaat zitten. Ze voelen je zitbeenknobbels dan veel sterker, en lang niet ieder paard vind dit fijn. Gewoon lekker met zadel rijden dus, of een barebackpad, en je probleem (en dat van het paard) is waarschijnlijk opgelost.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 23:02

ik rijd al lang zonder zadel (lang niet elke week hoor.) maar de laatste 3x bokt hij in galop. in strap en draf doet hij super maar in galop doet ie het wel.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:03

Waarschijnlijk voelt het gewoon niet fijn op zijn rug wanneer je gaat galopperen. Je rijdt zonder barebackpad? Anders zou je dat een keer kunnen proberen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:05

Vaak worden de plekken onder je zitbeenknobbels op den duur gevoeliger bij het paard. Dat verklaart ook dat het steeds vervelender voor het paard wordt. Sommige paarden krijgen er zelfs drukplekken (witte haren dus ook) van. Dit is niet na 1 keer rijden, maar wel door vaker. In het begin lijkt er geen probleem te zijn, tot het paard dus gaat protesteren.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:07

Hoe is jouw houding dan? Klinkt wrs als een domme vraag, maar onze Des bokt ook als mijn lief zonder zadel rijdt op hem. Hij is wel een paar jaar jonger. Met andere meer soepele ruiters doet hij dat niet. Blijkbaar doet mijn man iets met zijn houding (zijn rug te vast houden) waardoor het paard het niet als prettig ervaart als hij zonder zadel door hem wordt gereden. Het kan dus ook in je eigen houding zitten, wat het bokken voor je pony gevoelsmatig noodzakelijk maakt. Kijkt er iemand wel eens als je rijdt? mss kan iemand het eens filmen en kan je daardoor zien, wat je doet, wat bij je pony het bokken veroorzaakt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 23:08

ik ga even wat info zoeken over een barebackpad dan (:
helpt het ook om er een dekje onder te leggen? blijft trouwens niet goe dliggen..

witteharen vallen niet op want hij is vos met wit haha

mijn houding.. ja ik zit niet echt super maar heb niet het idee dat ik had op zijn rug klap of klem ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:15

Je zit zeker heel erg rechtop? Want op die manier druk je je zitbeenknobbels nog meer in zijn rug namelijk ;) Met zadel merkt je paard dat niet/minder. Ook klemmende knieën kan pijnlijk zijn voor je paard.
Probeer eens echt op je kont te zitten en een beetje het idee te hebben dat je een staat hebt die je tussen je benen houd en daarbij je rug een beetje te bollen. Niet als een zak aardappelen natuurlijk, al voelt het waarschijnlijk wel zo omdat je gewend bent rechtop te zitten. Lekker met je tenen naar buiten wijzen en knietjes loslaten.
Op deze manier zitten is namelijk het comfortabelst voor het paard ;) Just give it a try :j

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:24

Je kan het ook proberen met een dik dekje en een dekensingel. Zit alleen niet zo stevig als een barebackpad. Zorg wel dat je echt een dik dekje hebt, een westernpad bijvoorbeeld.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:27

Mijn paard bokt ook zonder zadel, met nooit, dus ik rij nooit zonder zadel. Altijd met schapenvacht, dat helpt. Blijkbaar voelt het gewoon vreemd of misschien pijnlijk zonder zadel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:35

Tja, zo'n zadel is natuurlijk ook gewoon een heel duur veredeld schapenvachtje tussen de billen en je paard. ;) Soms helpt een zadel de ruiter om beter mee te gaan in de beweging. Het is net zo goed een hulpmiddel als al het andere harnachement. Mijn paard rijd ik ook niet zonder zadel, maar dat heeft vooral te maken met mijn onzekerheid en zijn rankheid. Hij zit zonder zadel niet prettig en ik kon me een zadel veroorloven. :o Bokken kan zo veel oorzaken hebben. Helemaal als ie het nu pas doet en het al zo lang goed gaat, zou ik het ook liever in de rug van het paard zoeken dan in je houding.