Mijn haflinger ruin Stalker is van augustus 2008. Hij heeft altijd bij mijn andere haflinger ruin gestaan vanaf 7 maanden en is op 1 jarige leeftijd ook in een kudde terecht gekomen met ruinen en merries gemixt.
Toen hij anderhalf was stond hij op een pension stal waar gelukkig ook hengsten mochten lopen dus zo kon ik hem wat meer laten uitgroeien als hengst en dan aan de hand van zijn gedraag besluiten wanneer ik hem zou laten ruinen. Hij heeft tot hij bijna 2 jaar was gewoon in de wei gelopen. Met in de wei ernaast ook merries (ook hengstige merries) en zich altijd goed gedragen. Hij maakte zich wel 'mooi' soms maar hij was prima in de hand en heeft nooit gedekt of een poging gedaan.
Toen hij bijna 2 was werd hij wat 'lomper' bij andere mensen die hem op de wei zette en liep soms iets te hard door waardoor ik ging twijfelen. Ik besloot hem toch maar gewoon te ruinen om échte problemen voor te blijven. Hij is netjes gecastreerd (ik was er zelf bij) en kon al na enkele weken weer in een kudde lopen. Zelfs bij de opnieuw hengstig geworden merries deed hij helemaal niets op wat flemen na.
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder 'als ruin zijnde' en ik vind het ook vind het ook wel echt een ruin in zijn doen en laten. Maar nu staan we dus sinds kort op een nieuwe stal en opeens worden er weer merries hengstig en krijgt meneer interesse in deze mooie dames... Het blijft nu niet bij flemen, hij wil er echt op! En niet gewoon even springen zoals koeien soms ook onderling doen als er een koe tochtig is, maar hij stopt zn jonge heer echt op de juiste plaatst zullen we maar zeggen en heeft de tijd van zn leven..! Hij is nu de hele dag bezig om de groep te scheiden en 'zijn merries' bij elkaar te verzamelen en blijft maar 'bezig'. De groep is veel onrustiger nu en samen met een andere jonge ruin eist hij nu de hoogste positie op ten opzichte van de oudere dominante ruin die nu zijn merries schijnbaar kwijt raakt en deze jonge mannen. Die andere ruin dekt niet maar de mijne dus wel, en écht goed ook...
Op risico's van infecties bij de merries of aan zijn penis na is het ook heel irritant voor de eigenaren van de betreffende merries want die worden nu door hem opgeëist. Ik snap niet waar dit gedrag ineens vandaan komt. Hij heeft nooit eerder gedekt, is nog voor zijn 2e gecastreerd en is ook helemaal geen hengst in de hand. Maar het levert nu wel een oprustige situatie op.
Ik ben heel bang dat hij straks van de zomer niet mee met de kudde het land op mag..

Wile dit even kwijt misschien herkent iemand het of heeft tips voor me. Ik weet alleen wel zeker dat hij echt gecastreerd is en verder echt geen kwaaie is....