Paard blijft bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Paard blijft bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 11:07

Hallo allemaal,

Mijn paard van 10 blijft erg bang voor bakkabouters en alles wat wapperd en beweegt.
Op de manege waar hij gestald staat hebben we een waterbak waar we af en toe doorheen gaan.
Hij blijft dan maar vluchtgedrag vertonen, en is hij er dan doorheen dan stapt hij er wel 20 keer doorheen als het moet.

Maar owjee als ik de dag erna weer wil proberen dan begint alles weer van voren af aan.....
Gisteren hadden we CBR1 training, en afgelopen donderdag heb ik dit ook met hem gedaan,(het parcour stond uit, dus ik dacht mooi alvast een voorproefje)
Ik had mijn handen vol aan hem , maar kreeg hem uiteindelijk er wel doorheen.
2 dagen later de echte proef en het hele circus begint weer opnieuw.
En nu waren er ook andere paarden bij, zou je denken dat dat makkelijker voor hem is...
Niet dus.....
Ik blijf rustig, doe net alsof er niets aan de hand is , maar toch wordt hij dan zo gespannen...
En ik blijf me afvragen of het aan mij ligt? Doe ik toch iets verkeerd?
Waarom blijft hij zo bang voor dingen die hij al 100 keer gezien heeft?
(Buitenbak ben ik zowat iedere dag, en de vlag die daar wappert schrikt hij iedere keer weer van...)

Graag jullie tips en adviezen!

En alvast bedankt :D

Anoniem

Re: Paard blijft bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:15

Blijkbaar toont jouw paard ontzettend vluchtgedrag. Dit kun je al deels beinvloeden door de voeding aan te passen, ga eens op zoek naar voer of een supplement wat rustgevend is. Hoe is hij verder aan de hand? Is hij dan ook zo schrikkerig? Anders zou ik eens wat met schriktraining aan de hand gaan doen en als hij dan braaf is het uitbouwen onder het zadel. Dus gewoon een paraplu en een zeiltje in de bak oid en dan als uitgangspunt dat hij ontspannen er langs loopt. Dit kun je positief belonen met voer, maar doe dit niet teveel. Als hij aan de hand braaf is, ga je erop en vraag je eerst iemand mee te lopen, wanneer hij dan weer braaf is, ga je alleen. Zou bouw je het rustig uit.
Succes :)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 11:21

Dank voor je tip! Ga ik zeker proberen en op zoek naar een supplement is misschien wel een idee!
Aan de hand is hij precies hetzelfde....
Schrikken van een jas die wappert of een kind wat op een fietsje zit...
Misschien is dat wel het beste , eerst eens aan de hand het gaan proberen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:25

Ja dan heb je meer controle en kan hij ook jou als leider en volger gaan zien. Misschien krijgt hij dan meer vertrouwen in je en dan ook onder het zadel.
Over supplementen en voeding, zelf weet ik dat primeval stressles goed werkt: http://www.primeval.nl/showpage.aspx?st ... itmID=1376
Maar kijk eens goed naar het voer, soms kun je daar al veel in veranderen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 11:30

Wat lief van je :(:) !
En die stressless moet ik dan dagelijks geven?
Qua voer ga ik eens even uitzoeken wat hij nu krijgt.
Die stressless ga ik zeker proberen, dan wordt het allemaal wat makkelijker voor hem, hoop ik.
En voor mij, want na zo'n dag ben ik helemaal op....dan vraag ik me echt af waarom hij zo is en blijft.
Bedoel hij is 10, is al vaak buiten geweest en heeft al veel gezien.
Maar goed, we gaan het proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:33

Ik weet dat sommige voersoorten drukkere paarden levert, maar ik durf niet te zeggen hoe en wat precies, maar zoek bokt eens af, er zijn vast mensen die dat wel weten.
Die stressles kun je elke dag geven door het voer. Kijk maar eens op de site, daar staat het duidelijk uitgelegd :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:35

Ik heb net zo'n geval als jij, sinds kort geef ik hem een magnesiumsupplement; werkt als een tiet! Ik gebruik de vloeibare variant van Magic... Stresslees heb ik ook goede vverhalen over gehoord.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:43

Schrikt hij alleen van gewapper/fietsjes of ook van geluiden? Als het alleen dingen zijn die hij ineens ziet zou je eens zijn ogen kunnen laten nakijken.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 12:11

hestejente schreef:
Schrikt hij alleen van gewapper/fietsjes of ook van geluiden? Als het alleen dingen zijn die hij ineens ziet zou je eens zijn ogen kunnen laten nakijken.

Hij schrikt ook van onverwachte geluiden :D , als ik in een omgeving met hem rij waar weinig afleiding is dan is er niets aan het handje.
Maar ik ben van mening dat hij er maar langzaam aan eens aan moet gaan wennen :P

Maar....hij is groot 1.81 en heel sterk.....dus als hij de lucht in gaat of zich omdraait dan is er geen houden meer aan....

Die stressless van Primeval ga ik zeker eens proberen.Ben erg te spreken over de produkten van Primeval.

@rindinWat doet magnesium dan precies?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:12

"Magnesium is sterk betrokken bij het neuromusculair functioneren. Bij een tekort aan magnesium zijn de spieren de eerste plaats waar de hoeveelheid magnesium zal afnemen. Calcium speelt een rol bij het aanspannen van de spieren, magnesium is nodig om de spieren weer in de rusttoestand te laten terugkeren. Magnesium ontspant, ontkrampt en zorgt voor een sneller en beter herstel na inspanning. Spierpijn en het onvermogen om spieren te ontspannen leidt vaak tot spierpijn en overgevoeligheid. Stijve spieren, verminderde elasticiteit, coördinatiestoornissen en blessureleed. Het zijn een aantal problemen, die we bij onze paarden liever voorkomen dan genezen. Magnesium wordt o.a. gebruikt bij spierspanningen, spierkrampen, spierpijn, (ochtend) stijfheid en stress.

Spiertrillingen - wijzen op een gestoorde prikkeloverdacht. Ook hartritmestoornissen (hartkloppingen) zijn vaak een teken van een magnesiumtekort.
Spierbevangenheid - een overschot aan calcium of een tekort aan magnesium kan leiden tot het tijdelijk "op slot gaan" van de spieren: "Recurrent Exertional Rhabdomyolosis".

Als “anti-stress mineraal” vermindert het, bij voldoende toevoer, het vrijkomen van stresshormonen bij het paard. Ontbreekt magnesium in voldoende mate, dan komt het tot verhoogde prikkelbaarheid, tot nerveuze stoornissen, tot gebrek aan eetlust, uitputting en een verminderd prestatievermogen.
Magnesiumtekorten uiten zich snel in nerveusheid en een onvermogen om te ontspannen. Voor de eigenaar lijkt het vaak alsof het paard niet mee wil werken.
"

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:22

Training van een paard is de balans vinden tussen sensibiliseren en desensibliseren. Daarnaast een dier voldoende werk en uitdagingen te geven. Bij schrikreacties helpt het de energie weg laten vloeien. Maak het gewenste gedrag makkelijk en het ongewenste gedrag moeilijk.

Een filmpje ter verduidelijking: http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

En een voorbeeld van de Clinton Anderson trainingsmethode op een bang paard:

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0_Ks&lr=1

Methode Clinton Anderson, op jonge en voorheen verwaarloosde merrie Fancy. Even dag 1 tm 8 goed doorkijken. Dit is een samenvatting van work in progress, dus geen gelikt demonstratiefilmpje.

Aks de basis er goed inzit, kan uiteindelijk op de derde dag na zadelmak maken dit parcours meegenomen worden.

http://www.youtube.com/watch?v=dHi7YGCK ... ature=plcp

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:15

Hoe reageer jij dan op die dingen? Denk jij op dat moment oh leuk! We gaan eens lekker dat parcours samen bekijken, leuk! Of ben je dan eigenlijk al bang dat hij toch wel weer zal schrikken? Dat kan namelijk een behoorlijke invloed op jouw paard hebben, want als de baas ook maar een klein beetje bang is, heb jij als prooidier alle reden om nóg banger te zijn. Ik weet niet of je meteen met een supplement moet gaan beginnen, maar meer aan de onderliggende redenen moet denken. Hoe lang heb jij hem al? Hoe was hij bij de vorige eigenaar, en hoe losten die dat op? Die van mij was in het begin ook heeeeel erg, elk grassprietje was dood eng, hij zal je maar opeten :+ Ik heb me daar niks van aangetrokken en ben na een tijdje juist bezig gegaan met die dingen, juist eens een 'eng' object meenemen en dat onderzoeken. Blijft hij braaf staan, of ruikt hij er even aan, beloon hem dan meteen uitvoerig met wellicht iets lekkers (als je hier mee wil werken tenminste). Wat bij mij ook hielp, is dat ik m'n paard op sommige momenten gewoon kei hard stond uit te lachen, als hij dan in de bak schrok van een weet ik veel wat, moest ik soms zo hard lachen om zijn acties dat hij ook gelijk niet 'bang' meer was. Succes!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 19:19

@Ellahbellaah,

Dank voor je advies! Ik heb Gigolo al vanaf veulen , dus ik ben de eerste en enige eigenaar.
En het is precies zoals je het zegt...vaak ben ik ook gespannen.
Want dan weet ik wat er gaat komen, ik kan lezen en schrijven met hem...dus ik weet en voel precies hoe zijn stemming is.
En eerlijk is eerlijk, hij is altijd erg verwend door mij :o .
Pas de laatste jaren heb ik dat proberen langzaam aan te veranderen...
Ik ga dat zeker proberen met dat belonen enzo....hij is wel gevoelig voor belonen...
Soms is het gewoon frustrerend dat hij van iedere sprietje of wapperend iets weer schrikt.
Wellicht begin ik bij mezelf, eerst zelf maar eens rustig worden en blij gaan zitten.
Joepie we gaan schriktraining doen :D Ga ik in ieder geval aan werken!

@Cassidy, bedankt voor de linkjes, prachtig om te zien.....

@Rindin, wooowww dat wist ik allemaal niet, bedankt voor de info!

Uiteindelijk is een paard de spiegel van jezelf, dus ik moet zelf eerst aan de slag.
Buiten dit alles is Gtje het liefste en meest werkwillende paard dat ik me maar bedenken kan :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:15

Je paard belonen bij alles waar hij van is geschrokken, bevestigd dat hij blijft schrikken. Belonen op het verkeerde moment beloont de schrikreactie, daar al eens aan gedacht?

Kijk eens goed naar de filmpjes waarvan ik de links heb neergezet. Paarden trainen is een balans vinden tussen desensibiliseren en sensibiliseren. Je wilt dat je paard licht wordt op hand- en teugelhulpen, maar je wilt ook dat hij niet schrikt van een wapperend papiertje, een blaffende hond of de bakkabouters die jij niet ziet.

Als jij spanning in je eigen lijf voelt, breng je dat over. Maar als jij een trainingsmethode hanteert waarbij je zeker weet dat, ongeacht de schrikreactie, je je paard snel weer onder controle hebt, laat je zelf ook relaxder in het zadel zitten. Schriktraining is goed. Combineer dat met grondwerk en een uitgebalanceerd sensibiliserings/desensibiliseringsprogramma, monteer de One Rein Stop en je kunt de wereld aan.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 21:28

Cassidy schreef:
Je paard belonen bij alles waar hij van is geschrokken, bevestigd dat hij blijft schrikken. Belonen op het verkeerde moment beloont de schrikreactie, daar al eens aan gedacht?

Kijk eens goed naar de filmpjes waarvan ik de links heb neergezet. Paarden trainen is een balans vinden tussen desensibiliseren en sensibiliseren. Je wilt dat je paard licht wordt op hand- en teugelhulpen, maar je wilt ook dat hij niet schrikt van een wapperend papiertje, een blaffende hond of de bakkabouters die jij niet ziet.

Als jij spanning in je eigen lijf voelt, breng je dat over. Maar als jij een trainingsmethode hanteert waarbij je zeker weet dat, ongeacht de schrikreactie, je je paard snel weer onder controle hebt, laat je zelf ook relaxder in het zadel zitten. Schriktraining is goed. Combineer dat met grondwerk en een uitgebalanceerd sensibiliserings/desensibiliseringsprogramma, monteer de One Rein Stop en je kunt de wereld aan.

Dankje ik ga het eens goed bestuderen die linkjes en de bijbehorende filmpjes.
Al begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt met sensilbilisering en desensibilisering...
Maar in die filmpjes kom ik daar vast wel achter.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:46

Met dat belonen bedoelde ik ook het belonen wanneer hij het wel goed doet. Schrikt hij normaal ergens van en vandaag niet? Dan vind ik dat je een paard best mag belonen, zeker als hij daar goed op reageert. Weetje wat ik wel eens als tip heb gehad? Ga eens in je eentje door het parcours heen en bekijk alles even goed, bedenk hoe hij op dingen reageert en wat jouw reactie daar op is, kan je het misshien anders aanpakken, of niet meteen het parcours in gaan maar eerst een rondje er omheen/tussendoor. Laat eens iemand anders zo'n parcour met hem lopen en kijk hoe diegene het aanpakt. Doet hij gek of schrikt hij? Negeren en gewoon opnieuw proberen. Doet hij het dan wel een keer goed en reageert hij niet meer op bijvoorbeeld een paraplu? Dan vind ik dat je hem zeker wat lekkers mag geven :)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 21:56

En dat ben ik helemaal met je eens!
Nu ik het zo overdenk is het meestal zo dat ik ook al gespannen ben als ik opstap.
Wellicht het parcour zelf verkennen is een optie.
Ik heb zowiezo de stressless besteld, ga ik zeker proberen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:00

En het parcours met hem aan de hand lopen? Geefthem misshien zekerheid omdat je er naast staat en jou wellicht dat je er niet opzit.
Let wel goed op wanneer je beloont he, bedenk goed wat je van hem wil zien en op wat voor manier en zorg dat je je daar ook aan houdt :)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 22:31

EllaBellaah schreef:
En het parcours met hem aan de hand lopen? Geefthem misshien zekerheid omdat je er naast staat en jou wellicht dat je er niet opzit.
Let wel goed op wanneer je beloont he, bedenk goed wat je van hem wil zien en op wat voor manier en zorg dat je je daar ook aan houdt :)

Bij de volgende oefening ga ik dat ook doen, ga hem zeker belonen op de goede manier.
Vanmiddag heb ik hem gelongeerd met wat dingen die ik in de bak had gezet.
Hij vond het doodeng, heb hem uitbundig beloond voor de keren dat het goed ging.
Wil het langzaamaan gaan uitbouwen, maar wel ga ik proberen om dit 2 keer in de week met hem doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:26

byjou1983 schreef:
Dankje ik ga het eens goed bestuderen die linkjes en de bijbehorende filmpjes.
Al begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt met sensilbilisering en desensibilisering...
Maar in die filmpjes kom ik daar vast wel achter.

In de filmpjes zul je zien hoe een paard gaat reageren op een leadrope (dat is een heel lang halstertouw) om benen en over zijn lijf heen. In het begin schrikt hij, rent hij weg. Als je door blijft gaan met de beweging, zonder te stoppen, ondanks het feit dat het paard gaat flippen, en pas stopt als hij ontspant en zijn lippen likt, dan ben je aan het desensibiliseren. Als je stopt op het moment dat hij gaat flippen, dan ben je hem aan het sensibiliseren. Dan leert het paard: er is iets engs, ik schrik, eng ding gaat weg.

zie de samenvatting van het beleren van een mustang, gevangen uit het wild, en zijn reacties op dat wat Clinton Anderson met hem doet. Je ziet hier work in progress, geen gelikt demonstratiefilmpje

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmo ... re=related