Klophengsten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Klophengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 17:01

Ik heb een aantal topics door gelezen, maar kan niet een goed antwoord vinden die van toepassing zijn op mijn situatie, dus vandaar.

Mijn 8 jarige ruin is gecastreerd op 1 jarige leeftijd bij zijn vorige eigenaresse. Nu loop ik zelf tegen wat dingetjes aan, waardoor ik mij afvraag of hij niet toevallig een klophengst is geweest.
Ik kocht hem op 2 jarige leeftijd, maar is nu net weer 1 jaar terug bij mij. In de tussentijd heeft hij meerdere eigenaren gehad waar hij vermoedelijk dit gedrag heeft ontwikkeld, maargoed. Ter zake.

Vorige winter, toen hij net terug was bij mij, heeft hij een aantal x een poging gedaan om een merrie te dekken. Hij sprong erop, deed zijn ding, maar de merrie was wat te groot, dus het wilde hem niet echt lukken. Hij is zelf namelijk maar 138 groot, haha.
Afgelopen zomer, toen hij 6 maanden terug was bij mij, kwam hij bij een welsh-merrie te staan. Hij was intussen geholpen aan de nodige rugproblemen, gebitsproblemen, enz, dus zijn gedrag was beter aan het worden. Toen hij bij deze welsh-merrie kwam te staan, is hij begonnen met écht dekken. Hele ritueeltje, zichzelf mooi voordoen, verleiden, blabla, dekken.

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik er niks aan gedaan heb, want ''het is toch een ruin'' :D.

Nu is hij altijd wel een dominant standje geweest, maar ik had er nog nooit zo naar gekeken. Toen hij bij deze merrie weg werd gehaald en bij de ruinen kwam te staan, begon het gelazer. Met als gevolg dat ik er nu helemaal niet meer op kan rijden, want hij gooit me er hoe dan ook vanaf.
Nu ben ik erg druk met grondwerken, om zo de verstandhouding tussen leider (ik) en volger (hij) duidelijk te maken, maar uiteindelijk wil ik er ook weer op natuurlijk. Lichamelijke issues als rugproblemen, beenproblemen, gebitsproblemen ed zijn uitgesloten, dus het komt hier puur neer op gedragsproblemen.

Je kan hem onmogelijk met andere ruinen in 1 paddock zetten. Hij gaat het gevecht aan en als hij eenmaal gewonnen heeft, wat altijd gebeurt, is hij een werkelijke tiran. Onder het zadel blijft hij rennen, steigeren en schijnbewegingen maken als je iets aan hem vraagt. Hobbelen en buitenrijden is overigens wel mogelijk, want dat vindt meneer wel leuk.

Vanmiddag kwam hij toevallig bij een jonge hengst te staan en toen bedacht ik me toch dat ik eens een topic moest openen hierover.
Mijn instructrie heeft ook al eens laten vallen dat vanwege zijn hengstennek bepaalde dressuuroefeningen gewoon moeilijker voor hem zijn als voor paarden met mindere nek, maar ik vraag me toch af hoe je betrouwbaar kunt achterhalen of je ruin een klophengst is of niet.

Bloedonderzoek is wel betrouwbaar, maar ruinen schijnen in sommige gevallen ook gewoon testosteron aan te maken, dus dat testosterongehalte meten is niet van toegevoegde waarde. Zijn er andere methodes of iets dergelijks en heeft iemand tips?

Even wat foto's van deze nepperd :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:10

ik heb mijn pony vroeger laten testen of het een klophengst was.
vertoonde ook dat gedrag,maar bloedtest wees uit dat het "gewoon" een ruin was :D
hij is nu 20 en de scherpe randjes zijn er wel een beetje af,maar als het even kan dekt hij nog steeds,gaat lopen klieren met ruinen als er merries in de groep zijn en gaat elk poepje van andere paarden bij langs om dat van hem er op te deponeren en zo te laten zien dat hij toch een betere geur heeft :')

je kunt proberen om hem een supplement als provarium breeding te geven ,dat maakt ze wat beter hanteerbaar.
info;
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ng/100407/

of even overleggen met je veearts.
maar er zijn echt veel ruinen die dit gedrag vertonen.
in de groep ruinen waar mijn pony nu staat zijn ze vrij rustig,maar er is nog een 16 jarige ruin bij die als het even kan dus ook op de merrie sspringt en zich daardoor weer helemaal toppie voelt.
dus wij houden ze nu apart, en dat geeft toch wel meer rust.

wel vreemd dat jouw dier dus ook in een ruinen groep blijft klieren,staan er dan ook merries in de buurt en is de ruimte groot genoeg zodat ze uit elkaars ruimte kunnen?

Jolindaa

Re: Klophengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 22:52

Merries staan in de paddocks er omheen. De ruimte is wel groot genoeg, maar had naar mijn idee wel wat groter mogen zijn. Zodra er een ruin of hengst, want het is wel een groep waar ook hengsten in staan, te dichtbij komt, gaat hij het gevecht aan. De jongere dieren genieten helemaal geen rust, want die moeten en zullen zich onderwerpen aan hem.

Ik ga nu even op die site kijken voor dat supplementje.

Ergens geloof ik niet echt dat hij klophengst zou zijn. Er zijn zoveel mogelijkheden waarom hij dit gedrag kan vertonen. Zoveel ruinen die inderdaad een te hoog testosterongehalte hebben en van deze grote groep ruinen die dit hebben, zijn het er maar heel weinig die inderdaad klophengst zijn.
Het kan ook dat ze te voorzichtig gecastreerd zijn enzo, dus ik ga eerst dat supplementje eens proberen.

Als dat niet mag baten, ga ik alsnog een dierenarts erbij halen voor een test. Bedankt voor je tip!

debje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:00

oei dat klinkt niet goed. telefoontje naar je veearts is gratis ;) de veearts van mijn nichtje kon de supplementen ook goedkoper leveren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:02

zou best kunnen dat hij zo reageerd omdat de merries er toch naast staan.
doen ze bij ons ook. :j
is er een merrie hengstig dan zoeken die contact via het draadje en gaan de dominante ruinen( want dat zijn ze..of denken ze ) toch het gevecht aan om te proberen om zo'n merrie voor zichzelf te krijgen.
zou toch proberen of het zo kan schuiven dat de meest dominante ruinen gewoon naast andere ruinen staan zodat ze niet teveel door hun hormonen worden geleid.
dat eerst en kijken of het dan verbeterd voor je er van alles en nog wat in gaat stoppen aan supplementen

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 16:50

De merries staan niet direct naast hem. Aan 1 zijde zit er een lege paddock tussen, aan de andere zijde staan ruinen. Naast die lege paddock en naast die ruinen staan dan wel weer merries, dus contact heeft hij niet met ze.
Ik ga maandag even de dierenarts bellen inderdaad.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:58

eb je de mogelijkheid om onder hem te kijken of hij 1 of 2 littekens heeft.heeft hij maar 1 dan kan het inderdaad een klophengst zijn(hoeft niet want bij onze pony konden bijde ballen door 1 snee,en daar heb ik toen voor gekozen).als hij dus 1 litteken heeft zou ik de bloedtest toch doen als hij het eenorm hoog heeft weet je genoeg.ik heb zelf een klophengst gehad die super lief was ook in de kliniek toen hij gecastereerd was zeiden ze is hij klophengst hij is zo braaf.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:11

Ik heb ook zo'n Nepper. Is intussen 21jr, maar dekken als een ''echte''. Hij is onderzocht ,is een echte ruin. Maar hijzelf denkt nog steeds dat hij hengst is. Dominant, vechtjas, je kan er geen ruin naast zetten,dan gaat meneer dwars door alle draden en neemt de hele omheining mee. Onder het zadel heb ik geen last ,maar verder is hij lastiger dan al onze hengsten die we op stal hebben. Het enige wat ik doe ,is zorgen dat ik hem goed onder àpel hou en als het niet anders kan ,gaat dat wel eens hardhandig,dan draait hij door en dan moet je wat.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:27

Ik heb gezocht naar littekens, maar hij was 1 toen hij geruind werd. Hier was ik niet bij, want kocht hem wat later :) Ik heb nooit littekens kunnen vinden zelfs.... Nu denk ik dat dit ook kan zijn weggetrokken, omdat hij zo vroeg geruind is. Met groeien enzo, dan kunnen die littekens op heel andere plekken terecht komen, toch?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:30

Mijn 16 jarige bijrijdpaard denkt ook met regelmaat dat hij nog hengst is. We hebben hem serieus laten checken door een DA of het toch geen klophengst was. Hij is gelukkig goed te handhaven maar slooft zich behoorlijk uit bij hengstige merries. Hij heeft als stalmaatje een shetlander ruin sinds kort daarvoor merries, hij is nu een stuk rustiger.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:33

Als onze shet erbij zou laten[merrie] dan zou hij die vermoorden. heeft hij al een keer geprobeerd. Hij tilde haar zo op aan d'r nek. Ik schrok me dood.Nee, er kan niks bij hem in de box of wei. Er zat een keer een kip in de box,............die heeft hij tot pulp getrapt.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:37

Moreno is inderdaad ook niet gecharmeerd van shetties in zijn box. Kippen ook niet.
Ik heb 1 keer geprobeert om onze toenmalige shettie hengst van 1 jaar bij hem te zetten, voordat zijn gedrag zo op was geblazen, maar ik heb dat paardje er met man en macht tussenuit getrokken, want er had niks van over geweest.
Zo ook met kippen. Ik doe nu standaard mijn staldeur dicht, want anders hebben we straks geen kippen meer lopen.

Hij had een paddockmaatje tot voor kort. Een shettie ruin van 3 jaar oud. Dat ging toevallig heel goed! Die trapte hem gewoon net zo hard weer terug als hij lelijk deed, dus dat kwam goed uit. Na een paar x discussie te hebben gehad over wie er nou eigenlijk beter was gingen ze spelen, maar helaas is dit paardje verkocht :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:23

Klophengst vaststellen is simpel: bloedmonster trekken en laten testen op testosteron.

Maar ik waarschuw je, 99% kans dat ie gewoon ruin is.
Ik ken meerdere ruinen die in enigerlei vorm dit gedrag vertonen, inkl dekken. Heeft niks met met hormonen te maken, zit gewoon tussen de oren.

Ik zal het je nog sterker vertellen: ik kende een volwassen ruin die nooit naar merries keek. Hij had er niks mee en zelfs als de merries met hun staart omhoog voor hem stonden, geen reactie.
Nu ging de eigenaar verhuizen en het nieuwe huis had wat werk en toen bood de instructrice aan om hem een maand in training te nemen om hem verder te scholen en de eigenaar te ontlasten. Zo gezegd, zo gedaan.
Na een maand komt het paard terug op stal, wordt weer in z'n eigen groep op de wei gezet en binnen 5 min dekte hij de eerste de beste merrie die het goed vond!
De instructrice had wel hengsten op stal, maar er zijn geen merries gedekt (buiten het seizoen) en hij had ook niet of nauwelijks contact gehad met die hengsten. Wie het weet, mag het zeggen.......

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:36

Toen ik als 10 jarig penny meisje mijn eerste eigen pony kreeg hoopte ik hier veel plezier van te gaan hebben. Samen lekker oefenen, uiteindelijk wedstrijdjes rijden en lekker eropuit. Echter vertoonde dit schimmel ''ruintje'' vanaf dag 1 dominant gedrag. Hij verjaagde je uit de paddock, liet je liever niet in de stal enz.

Toen hij een jaartje later op ponykamp een andere ruin de verdoemenis in had geslagen omdat er een merrie bijstond kregen we echte vraagtekens. Na hem getest te hebben bleek dat hij inderdaad nog een bal in de lies had zitten. Geen wonder dat ik als 10 jarige het hele concours terrein over ging :')

Hierna hebben we de bal operatief laten verwijderen en is de pony verkocht. Het hele verhaal eerlijk verteld en voor minder dat de helft verkocht. De pony heeft een super plekje op Terschelling gekregen hij heeft geen verplichtingen of druk meer en daar doet hij het super op. In de koppel wordt hij door zijn macho gedrag nog steeds niet erg geaccepteerd, maar ik denk niet dat dit nog veranderd. Het zit gewoon helemaal erin.