2 jarig gooit voorbeen over halstertouw bij alleen vaststaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

2 jarig gooit voorbeen over halstertouw bij alleen vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 22:58

Ik weet niet waar ik het moet zetten..

Maar mijn 2 jarige kan op zich goed vaststaan. En ik kan sinds kort ook even van haar weglopen. Tot voor kort gooide ze haar voorbeen altijd over haar touw en hing ze dus met haar voet in het touw. Ze bleef dan rustig staan tot ik haar losmaakte. Maar doordat ze dit gedrag vertoonde durde ik haar een tijd lang niet alleen te laten. Ook als ik het touw super strak trok wist ze het voor elkaar te krijgen.

Nu kan ik wel even weg, ik blijf met haar praten en ik blijf in de buurt maar ze ziet me niet. Dit gaat op zich goed.

Toch merkte ik vandaag dat ze het weer deed. Ze heeft momenteel een lelijke wond bij haar heup die ontstoken is. Advies van da is spoelen met water. Dit ging eerst heel goed, maar volgens mij begint ze het zat te worden. Wat ik overigens heel goed kan begrijpen, het is al pijnlijk genoeg zonder dat ik eraan zat. En nu moet die wond dagelijks schoongespoeld worden. En vandaag werkte ze erg tegen.. Veel draaien en doen, en als ik even wegliep om iets te pakken stond ze weer in de knoop met het touw..

Ik vraag me af, waar komt dit vandaan? Ik heb dit nog nooit eerder gezien bij een paard.

Heb ik haar zonder te weten beloond in het begin door haar los te maken als dit deed en hoopt ze dit nu weer? Want ik weet niet meer hoe ik dit in het begin heb gedaan maar wanneer ze dit nu doet maak ik haar los en zet ik haar opnieuw vast. Toch is het hier mee niet klaar en probeert ze het weer.

Soms denk ik ook dat het een manier van frustratie of onzekerheid is..

Ik hoop dat iemand me kan vertellen waar dit gedrag vandaan komt en wat ik het beste kan doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 00:50

Hoe reageert je paard op je stem? Dus luistert of snapt je paard het word nee of iets.
Als het paard die link kan leggen met Nee ow dat mag niet. Dan is het denk ik wel vrij "makkelijk". Je zet je paard vast gaat bv om het hoekje staan, jij ziet haar maar zij jouw niet. Als je dan merkt dat ze iets wil gaan doen dan zeg je gewoon NEE. Zo niet even corrigeren en weer weg gaan.

Tja waar het vandaan komt geen idee kunnen veel dingen zijn kan inderdaad zijn dat je ze onbewust beloond hebt voor het gedrag eerder, frustratie kan ook heel goed je bent er niet en kan niet corrigeren, onzekerheid ook zeker een mogelijkheid dat het paard zich niet fijn voelt om alleen te zijn en dan ook nog niet weg te kunnen.

xxrossiexx

Re: 2 jarig gooit voorbeen over halstertouw bij alleen vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 02:35

Geen idee waar het vandaan komt,
Maar anders een idee om haar hoger vast te maken, niet te hoog, maar gewoon zodat ze haar been er niet meer overheen kan gooien en dan langzaam naar beneden afbouwen?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 03:35

Ben ik heel raar als ik zeg dat ik mn paard nooit alleen liet staan? Zorgde dat ik alles gewoon bij de hand had...Dan kunnen dit soort grapjes niet gauw gebeuren.
Een tweejarige is al gauw ongeduldig natuurlijk, dus het zal wel gewoon te lang duren.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 06:02

Thirty schreef:
Ben ik heel raar als ik zeg dat ik mn paard nooit alleen liet staan? Zorgde dat ik alles gewoon bij de hand had...Dan kunnen dit soort grapjes niet gauw gebeuren.
Een tweejarige is al gauw ongeduldig natuurlijk, dus het zal wel gewoon te lang duren.

ja dat is wel raar, de onze staan vanaf 3-kwart jaar alleen vast, ga ze niet met zijn 3en op een rij zetten om te poetsen en leren vast te staan.

Het is een uiting van ongeduld en ongenoegen. Ze legt momenteel de link met vaststaan an iets pijnlijks, wond spoeling. Het word met de jaren beter maar bestraffen wanneer je het merkt, ga om een hoekje staan dat ze jou net niet ziet maar jij je paard wel. Wanneer je merkt dat het gebeurt direct er op in spelen, meestal is stemverheffing voldoende

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:11

Touw op ooghoogte (of desnoods nog hoger) vastknopen. Knap paard die er dan nog een been overheen krijgt, mits je natuurlijk geen 2 meter ruimte geeft...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 08:46

Bedankt voor julie reacties! Ze snapt het woord nee, ik zal het idd proberen met opletten en dan nee zeggen. Dat ik daar zelf nog niet aan heb gedacht..

Ik kan het touw niet hoger vastmaken helaas, bij ons hangen van die oogjes waar je het touw aan moet vastmaken en die hangen op gelijke hoogte en dat is laag helaas..