Het klopt dat hier een topic over loopt, alleen bij mij ligt het probleem iets anders. paard heeft een hele moeilijke rug en we hebben nu al 12 zadels voor hem gehad. Dit zadel ligt redelijk met een speciale pad en bontje (er zit heel weinig vulling in de kussens vanwege zijn rug). Echter doet hij wel boos met aansingelen, dit is ontstaan in de periode dat het zadel niet goed meer lag (toen was de pad te dik, deze is nu dunner gemaakt door de zadelmaker) en nu is hij nog steeds altijd heel boos met singelen. Hij reageerde altijd wel op singelen, maar dat was alleen beetje met zijn hoofd slaan, nu kijkt hij echt heel boos en stampt met zijn benen en hij maakt van de week ook een soort geluidje erbij. Singel met bont hebben we ook, dat helpt ook niet. Verder mag je wel gewoon zijn buik poetsen, hij heeft er ook vaak kriebel dus aanraken maakt hem niets uit. Maar toch reageert hij heel boos met singelen, ik heb geen idee waarom hij dit doet, met rijden loopt hij fijn, en met opstijgen staat hij keurig stil. Misschien nog als nare ervaring omdat het zadel een tijdje niet goed heeft gelegen? Hij heeft geen wondjes en geen bobbeltjes, buik ziet er netjes uit. Er zijn al verschillende singels gebrpobeerd, en bij elke singel reageert hij hetzelfde.
en als je weer even helemaal van vooraf aan begint? dus zadel erop leggen, niet aansingelen, beetje poetsen.. dan als ie ontspannen is singel afhangen.. weer poetsen.. ontspannen singel vastpakken naar andere kant.. krauwen.. ontspannen dan 1 gaatje vastmaken.. etc etc etc? kost misschien even wat tijd, maar denk ik wel het meest effectief.
Hmm zou ik inderdaad eens kunnen proberen Vroeger kreeg hij vaak wat lekkers met aansingelen, daar ben ik nu mee gestopt omdat hij er enorm vervelend van werd. En hij elke keer z'n neus voor de singel deed (dressursingel) zodat ik niet kon aansingelen tot hij iets lekkers had gehad (hoezo slim paard ) Dus zodra hij de singel al voelt komt hij nog steeds met zijn hoofd naar me toe van, zo ik krijg wat (ookal heb ik hem op het eerste gaatje doet hij al boos). Als hij dan niks krijgt wordt hij nog chagerijniger. En als ik hem wel iets geef wil hij bij elk gaatje weer wat. Dus dat is ook geen optie.
Hij zal vast wel een lekker krauwplekje hebben ergens denk ik? Dan kan je dat beter gebruiken dan een snoepje als hij er zo opdringerig en kwaad van wordt *ziet al helemaal mokkend en pruilend paard staan met donderwolkjes*
Haha ja hij heeft altijd overal jeuk. En als ik dan jeuk is het goed, als ik stop gaat hij draaien en schrapen en omkijken net zolang tot ik weer verder ga. Maar dat ga ik volgende keer proberen als m'n moeder dan mee gaat mag ze hem kriebelen terwijl ik aansingel, goed idee! Hahaha, als hij toch is zou kunnen praten..
Casarell
Geplaatst: 03-05-12 14:42
Probeer eens tijdens het vast maken of aansingelen om zijn hoofd naar beneden te lokken met iets wat hij héél lekker vindt.. Hoofd naar beneden = ontspanning..
mijn paardje heeft hetzelfde gehad, verkeerd zadel waardoor het aansingelen steeds moeilijker werd. Nu al een tijdje weer een goedpassend zadel maar hij reageerde in het begin nog steeds heel heftig op de singel. het wordt met de week minder, je paardje moet nu nog doorkrijgen dat aansingelen nu geen pijn meer betekend. Geef hem een paar maandjes, gewoon rustig blijven en gaatje voor gaatje aansingelen. misschien inderdaad afleiden met iets lekkers? succes!
ik denk dat als je weer begint met snoepjes, hij het keer op keer zo gaat proberen. Ik zou weer heel rustig gaan opbouwen met het opzadelen, en de singel nog niet vastdoen. en daarna heel rustig gaatje voor gaatje aansingelen. Als het dan echt een keer heel goed gaat kun je hem belonen, maar als je dat iedere keer gaat doen kan die misschien niet meer zonder.
RianneH
Geplaatst: 04-05-12 16:11
Mijn paard heeft al jaren geen zadel meer op, maar doet het ook. Ook met een dekensingel, deken of longeersingel. Zodra ze een vorm van afleiding heeft is er niets aan de hand, maar zonder krijg ik altijd een boze blik. Ik denk dat het gewenning is, ze heeft geen pijn aan een losse buiksingel vastmaken, dus ze associeert gewoon nog het idee van singels met 'auw'. Ik doe er verder niets mee, als ze te erg dreigt mopper ik even, maar verder negeer ik het gedrag. Is in de loop van de tijd wel beter geworden.
Als je dus zeker weet dat je paard geen pijn heeft, kan je zorgen voor afleiding of het gedrag negeren. Maar blijf wel opletten dat het echt uit gewenning komt.