Een engeltje onder het zadel, maar in de stal...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SJDC

Een engeltje onder het zadel, maar in de stal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 16:00

Leuk dat je eventjes een kijkje neemt, want op stal heb ik een klein duiveltje waar ik m'n handen vol aan heb!

Om een ingewikkeld verhaal kort te houden: ik rijd paard bij een vrouw die 6 dagen in de week rijles geeft.
Ze heeft 8 paarden/pony's staan, waarvan 7 worden bereden door de leerlingen. Ook kun je je eigen paard meebrengen.
Deze paarden zijn geen type manegepaard.

Het paard in kwestie heet Jonker en is een vosje van 1.60 hoog.
Het is een ontzettend leuk paard, dat zich aanpast aan de ruiter. In de zomervakantie rijd hij op een kamp voor gehandicapten.
Ook met jonge kinderen kan hij goed overweg, hier blijft hij ontzettend rustig bij en doet geen vlieg kwaad!
Mocht je een ervarenere ruiter zijn voelt hij dit ook aan, test ie je een beetje uit maar werkt erg graag voor je!

Helaas is het op stal een drama. Bij alleen nog maar het openen van de staldeur begint hij met klauwen (schrapen met zijn been door de lucht). Deze beweging gaat soms erg hoog en soms zelfs opzij. Hij wisselt af met zijn benen, hij klauwt vooral met zijn voorbenen en vaak met het been het dichtste bij de ruiter. (Hij doet het ook bij de eigenaresse.)
De meeste kinderen vinden dit eng en weten niet hoe ze hier mee om moet gaan. Omdat de kinderen zelf moeten borstelen en opzadelen, is dit dus een probleem. Zelfs sommige ervaren ruiters durven niet de stal in.
Als je hem eens flink op zijn donder geeft staat ie bijna te trillen in het hoekje van zijn stal, maar zodra hij weer naar je uitgestrekte hand toekomt en je hebt hem weer vast, begint hij weer. Een rukje aan zijn halster kan genoeg zijn.
Hem vastzetten is geen optie, omdat hij hier ontzettend zenuwachtig van word. Er wordt beweert dat hij vroeger is mishandelt door een vorige eigenaar.
Hij vind het borstelen ook totaal niet fijn, zijn oren liggen altijd plat in de nek.

Iedere keer als hij zijn been optrekt vragen we zijn been neer te zetten. Dit werkt wel, maar geeft geen langdurig resultaat.

Hebben jullie hier ervaring mee? Samenwerking met dit paard en combinatie met kleine kinderen is door deze omstandigheden beperkt, iets wat we willen voorkomen in de toekomst!

Om je een visueel beeld te geven van het paard in kwestie, hier een kleine impressie:
(Ik ben er van bewust dat mijn houding niet goed is, ik heb in een wending de neiging om scheef te gaan zitten.)
Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SJDC op 02-05-12 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Re: Een engeltje onder het zadel, maar in de stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:05

Lijkt mij een teken van onzekerheid. Zorg dat je, bij het openen van de stal, een halster + touw vast hebt. Het kan helpen om dan duidelijk aan te geven wat je wil door hem bijv naar een hoek te drijven (niet dreigend, maar sturend het touw zijn kant op wapperen) om hem daar vervolgens te pakken. Op die manier neem je direct de leiding op je en kan het zijn dat hij dat makkelijker vind dan iemand die (om onbekende reden) zijn stal in komt lopen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:07

Heb je het weleens geprobeerd te negeren?
Ik denk dat je er even 2 dagen voor uit moet trekken maar dat het misschien wel kan helpen.

Als je dan de staldeur open doet en hij begint te maaien dan doe je de deur weer dicht en loop je weg.
Je zegt niks, je kijkt hem niet aan, gewoon doen alsof hij niet bestaat. Dan ga je ergens een minuut om een hoekje staan. Dan ga je weer terug en probeer je het opnieuw. Dit herhaal je net zolang tot hij niet meer maait. Dit beloon je met je stem en gewoon een aai. Met poetsen idem dito. Als hij gaat schrapen loop je zonder wat te zeggen de stal uit en ga je ergens om een hoekje een minuutje staan. Goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren. :)

Wat het precies is kan je vanaf een schermpje niet zo snel zeggen.. Is het enthousiasme? Is het ongeduldigheid? Is het....?

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 16:11

@ Doubtless - Het halster aan doen is het eerste wat ik doe, hij weet ook overduidelijk dat hij iedere avond op het zelfde tijdstip gereden word. Lijkt me niet erg onduidelijk meer.
Het poetsen is ook de enige reden dat iemand zijn stal binnentreed. Voeren word langs buiten de stal gedaan.

@ Captain - Dat is misschien wel een goeie! Ga ik zeker proberen.
Ik denk dat zijn gedrag eerder ongeduldigheid is, het poetsen is totaal niet zijn favo bezigheid!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:14

Als het steeds een ander is die hem uit de stal haalt (is dat zo?) is de kans groot dat hij niet weet wat de volgende stap is hoor. Als mijn merrie maait vanwege ongeduldig zijn tik ik een keer tegen het been aan met de zijkant van mijn schoen.
Maar nav onderstaande quote lijkt me dat geen gepaste oplossing.
Citaat:
Als je hem eens flink op zijn donder geeft staat ie bijna te trillen in het hoekje van zijn stal

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:14

Ik heb onlangs een boek van Andrew McLean ("Truth about horses", is meen ik ook vertaald naar het Nederlands) gelezen. Misschien dat zijn 'methode' jullie verder kan helpen. Het is eigenlijk niet echt een methode maar zijn boek geeft inzicht in hoe paarden leren en dus ook hoe ze verkeerd gedrag aanleren en hoe je het af kan leren. Hij heeft ook een website waar je misschien al wat info kan vinden. (Zie bijvoorbeeld deze pagina http://www.aebc.com.au/articles) Ik vond het boek echt leerzaam en interessant en denk dat je zijn technieken goed kan gebruiken. Nog twee filmpjes van hem die zijn idee goed weergeven: http://www.hippotv.tv/video/mijn-paard- ... ard-deel-1 en http://www.hippotv.tv/video/mijn-paard- ... ard-deel-2

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:22

Ben opzich geen parelli-fan maar moet wel heel eerlijk toe geven dat er wel hele goeie dingen tussen zitten. En het word in behoorlijke hap klare brokken uitgelegd. Bij de 7 games heb je de friendly game.
Google, You-tube en gebruik de zoek machine hier op bokt en je hebt hier heel veel info over hoe je dit moet doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:23

wat je moet doen is het paard een ander trukje aanleren wat hij niet gelijk kan doen met dit beenzwaaien
dus bijvoorbeeld aanleren dat hij zijn achterhoef omkantelt als de staldeur opengaat

je moet hem herprogrameren
niet proberen iets af te leren maar iets anders aan te leren wat voor dit beenzwaaien in de plaats komt, iets wat minder gevaarlijk is

ander idee is dat hij leert het hoofd naar de grond te brengen(kan er geen benen gezwaaid worden want dan mept hij zichzelf)

dit vergt natuurlijk wel wat tijd en moeite maar zit het er eenmaal in , ben je klaar
iedere persoon die hem komt halen uit stal kan hetzelfde trukje vragen
voordeel is tweeledig
paard weet wat er van hem verwacht wordt en wordt rustiger, paard heeft een opdracht dus iets te doen en kan dat steeds opnieuw gevraagd worden
ruiter staat veilig bij het paard

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 16:28

@ Doutbless - ja hij word door verschillende kinderen/volwassenen uit de stal gehaald. Maar het poetsen en opzadelen gebeurt in de stal zelf.

@ Visitor - Ziet er erg interessant uit! Ik heb het filmpje bekeken, maar netzoals de oefening met achteruit lopen en stoppen is geen probleem voor hem. Als je hem aan het werk zet doet ie dit graag zonder tegenstribbeling.

@ spatter - en hoe wou je dit aanleren?

Hem afleiden met wat hooi heeft ook geen zin, tijdens het eten blijft hij ook schrapen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:30

Captain schreef:
Heb je het weleens geprobeerd te negeren?
Ik denk dat je er even 2 dagen voor uit moet trekken maar dat het misschien wel kan helpen.

Als je dan de staldeur open doet en hij begint te maaien dan doe je de deur weer dicht en loop je weg.
Je zegt niks, je kijkt hem niet aan, gewoon doen alsof hij niet bestaat. Dan ga je ergens een minuut om een hoekje staan. Dan ga je weer terug en probeer je het opnieuw. Dit herhaal je net zolang tot hij niet meer maait. Dit beloon je met je stem en gewoon een aai. Met poetsen idem dito. Als hij gaat schrapen loop je zonder wat te zeggen de stal uit en ga je ergens om een hoekje een minuutje staan. Goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren. :)

Wat het precies is kan je vanaf een schermpje niet zo snel zeggen.. Is het enthousiasme? Is het ongeduldigheid? Is het....?

Ene kant ben ik het wel eens met je berichtje, andere kant: stel dat het paard dit aangeleerd heeft en weet dat hij zo kan voorkomen dat hij gepakt wordt/gepoetst wordt, aangezien veel ruiters er bang voor zijn weet hij dat dit vaak werkt.
Dan leer je hem juist het verkeerde aan op die manier.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:40

siskeh schreef:
Ene kant ben ik het wel eens met je berichtje, andere kant: stel dat het paard dit aangeleerd heeft en weet dat hij zo kan voorkomen dat hij gepakt wordt/gepoetst wordt, aangezien veel ruiters er bang voor zijn weet hij dat dit vaak werkt.

Mee eens! :j Als TS aangeeft dat het paard dit doet omdat hij ongeduldig is is dit geen goede manier. :)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:28

Captain schreef:
siskeh schreef:

Mee eens! :j Als TS aangeeft dat het paard dit doet omdat hij ongeduldig is is dit geen goede manier. :)

dat weet ik nog zo net niet. Als het schrapen het probleem is en het komt voort uit ongedurigheid, is zijn straf dat omdat ie schraapt, dat ie niet zijn stal uit mag. Door de deur weer dicht te doen en hem even te negeren. Door vervolgens het weer van hem te vragen zorg je er 1 voor dat hij weet dat je alsnog komt, dus zal die het niet als trucjes gaan gebruiken om niet gereden te worden, want dit trucje heeft hij namelijk al. en 2, door hem telkens opnieuw te negeren als hij te ongeduldig is en pas te belonen als ie netjes braaf op alle vier zijn benen staat gaat ie uiteindelijk de link tussen de twee leggen.

Van de opties die ik tegen ben gekomen moet ik zeggen dat ik deze het beste vind..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:59

Het trucje heeft hij al vind ik niet kloppen LuffB, het werkt inderdaad al, maar nu nog niet altijd, want er zijn mensen die hem dan alsnog pakken. Wat als hij wél de bevestiging krijgt dat dit dé methode is om mensje weg te jagen.

De vraag is: is het voor hem een beloning dat je hem met rust laat, of dat je bij hem blijft...
(bij twijfel zou ik zeggen, zoek andere vorm van beloning waarvan je zéker weet dat het werkt)

Overigens wil ik wel gezegd hebben dat het ook degelijk wel door pijn oid, kan komen, maar paarden zijn daarin nogal dom imo, vaak laten ze het enkel op stal zien voor het rijden/werken, en zodra je bezig bent geven ze geen protest meer maar doen eigenlijk wat hun gevraagd wordt

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:11

woei wat een discussie hihi. het weglopen zou inderdaad ook negatief kunnen werken.
Dat ie zoiets heeft van; Oh die hebik makkelijk weg gejaagd.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:19

Met verbazing lees ik alle tips om te voorkomen dat hij bijt slaat ect.
Vraagt niemand zich dan af wáarom een paard poetsen niet prettig vind? -O-
Normale gezonde paarden die lekker in hun vel zitten vinden poesten heerlijk (uitzonderingen daargelaten)
Paarden met spierproblemen hebben doorgaans een hekel aan poetsen, aansingelen, opzadelen, deken op en af doen.
Dit is op te lossen door simpelweg de spierproblemen aan te (laten) pakken
Pas dán kun je de met training de angt voor de pijn proberen weg te nemen
Als het er al jaren zit is het soms een gewoonte geworden die met de juiste aanpak te verminderen is

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 19:43

@ unamie - ik heb niet zo veel verstand van spierproblemen met paarden. Maar als een mens spierproblemen heeft dan vind hij/zij sporten en bewegen ook geen pretje? Dit paard namelijk wel.
Geen idee of dit te vergelijken is hoor.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:53

@SJDC: vandaar ook mijn post, ik zie zoveel paarden met pijn die zodra de ruiter er bijv. op zit ze geen kik meer geven, en op de grond dus wel, dus helaas is dat niet een manier om het uit te sluiten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:02

SJDC schreef:
@ unamie - ik heb niet zo veel verstand van spierproblemen met paarden. Maar als een mens spierproblemen heeft dan vind hij/zij sporten en bewegen ook geen pretje? Dit paard namelijk wel.
Geen idee of dit te vergelijken is hoor.

Dat is geen graadmeter
Soms geven paarden onder het zadel geen pijn aan
Zodra je aan hun spieren komt slaan ze je de stal uit is mijn ervaring

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:21

Fat heeft een paard op de manege ook, hij is echt super lief als je aan het rijden bent, maar als je hem wilt pakken draait hij zijn kont naar je toe of begint hij te happen, maar als je het halster omdoet is hij opeens super lief