verveling in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dapperedodo

verveling in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 18:08

mijn hengst is afgelopen donderdag gecastreerd, maar omdat het om een klophengst gaat is het nogal een ingrijpende operatie geweest met een flinke snee in de schaamstreek.

nu moet ie 6 weken op boxrust en 2x daags stappen. maar ik houd mijn pony nooit 6 weken rustig op stal hebben jullie nog tips voor verveling?

heb inmiddels een likit hangen maar met 2 dagen is die ook op en ga echt niet iedere week 1 voor hem kopen.

hebben jullie tips voor hem om hem bezig te houden?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:10

een voerbal
een wilgentak, of fruittak om te knagen

Brittneyx

Re: verveling in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:13

mss zorgen voor een vriendje die een paar uur bij hem op stal staat?
zodat hij niet altijd alleen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:14

Oei, das lang! Hier liep de gecastreerde klophengst na een paar dagen alweer op de wei. Ook hij had een behoorlijke jaap in zijn schaamstreek. We spoten een zilverkleurig middel op de wond en ik spoot hem dagelijks antibiotica. Waarom moet hij 6 weken op stal?

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 18:21

ja vond het zelf ook al lang had ik niet verwacht hoopte eigenlijk dat ie met 2 weken met de rest het land op mocht.
die 6 weken is heb ik me door de da laten vertellen dat de schaamstreek nogal gezwollen was, en hij heeft een kleine bloeding gehad omdat ze toch goed moesten zoeken naar de bal in de buikholte.

vriendje in stal gaat niet werken de shet speelt ie momenteel te heftig mee

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:24

Onbeperkt hooi, maar dat zal ie wel hebben? Heeft 'ie respect voor draadjes? Dan kun je een mini-paddock of 'buitenbox' maken, heeft 'ie in elk geval wat te zien. Heb ooit gehoord dat een DA vond dat je voorzichtig met die lickits moest zijn ivm koliekgevaar, dus goed dat je daarmee stopt. Verder idd misschien wilgentakken? Kan de shet niet in een box ernaast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:27

dapperedodo schreef:
ja vond het zelf ook al lang had ik niet verwacht hoopte eigenlijk dat ie met 2 weken met de rest het land op mocht.
die 6 weken is heb ik me door de da laten vertellen dat de schaamstreek nogal gezwollen was, en hij heeft een kleine bloeding gehad omdat ze toch goed moesten zoeken naar de bal in de buikholte.

Hier ook, hier moest ook gezocht worden. Maar mijn da was toch van mening dat beweging toch het beste is, zolang de boel maar schoon blijft. 6 weken boxrust vind ik persoonlijk erg lang en ik zou me daar niet aan houden persoonlijk. Mijn paard wordt alleen maar druk 6 weken op stal, gaat moeilijk doen, omdat de rest wel naar buiten mag en uiteindelijk heb ik een stuk drukker paard dan wanneer hij lekker buiten is bij de rest. De twee maal per dag stappen wordt ook vervelend omdat ze alleen maar heet zijn dan en maken dan vaker verkeerde sprongen die funest zijn voor de wond, dan dat ze gewoon in de weide staan.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 18:47

Mindim schreef:
dapperedodo schreef:

Hier ook, hier moest ook gezocht worden. Maar mijn da was toch van mening dat beweging toch het beste is, zolang de boel maar schoon blijft. 6 weken boxrust vind ik persoonlijk erg lang en ik zou me daar niet aan houden persoonlijk. Mijn paard wordt alleen maar druk 6 weken op stal, gaat moeilijk doen, omdat de rest wel naar buiten mag en uiteindelijk heb ik een stuk drukker paard dan wanneer hij lekker buiten is bij de rest. De twee maal per dag stappen wordt ook vervelend omdat ze alleen maar heet zijn dan en maken dan vaker verkeerde sprongen die funest zijn voor de wond, dan dat ze gewoon in de weide staan.

ja vindt het ook wel lang kijk het wel ff aan met 4 weken dan moet de da ook komen om te enten dus dan laat ik de wond nakijken en vragen of die het land in mag.

de shets bij ons lopen los op het erf 2 stuks dus die kan ik niet naast hem op stal zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:14

Succes er mee iig, misschien helpt het om meerdere keren per dag een bult hooi neer te leggen? Of meerdere malen per dag hooi in een net geven, zijn ze lang mee bezig.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:30

Mijn Inziens is beweging het beste. Gewoon naar buiten ermee. Klinkt misschien heel raar en het is nogal tegen het advies in, maar als het risico tot uitscheuren weg is zou ik het toch gewoon doen. Dit zou in principe na 2 weken geweken moeten zijn... Overleg het eens met je Da of vraag eens advies aan een andere arts.

Voor op stal:
Lege wasmiddelfles, half vullen met zand en ophangen.
Snack-bal
Hymalyaliksteen (doen ze veel langer mee en zijn wel gezond)
Hooi in een net ophangen ipv gewoon los leggen.
Wortels of appels in het stro verstoppen vind ie ze de hele dag door als je het goed doet.

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:08

Een tak in de stal? of een soort skipibal ophangen en daar lekkers in doen als je weg gaat?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:05

Irizz2 schreef:
Een tak in de stal? of een soort skipibal ophangen en daar lekkers in doen als je weg gaat?

dit advies had ik ook al gegeven maar daar is denk ik overheen gelezen door TS
want het gaat inmiddels meer over wel of niet op stal houden ;)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:26

wilgentakken zijn zeker ook goede afleiders. Zeker te weten. trouwens ook leuk gewoon voor in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:34

jiperdepip schreef:
Irizz2 schreef:

dit advies had ik ook al gegeven maar daar is denk ik overheen gelezen door TS
want het gaat inmiddels meer over wel of niet op stal houden ;)

Vind je het een probleem of voel je je gepasseerd?

Amoree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:57

Ik had ook een paard die zich enorm verveeld :)
Ik hard er zo'n lekkere liksteen in gelegd en een goede berg hooi :)

xJulekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:06

Speeltjes? :)

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:20

Ik heb voor mijn eigen hengst een wilgen tak in plakken gezaagd een gaatje er in gemaakt en die op een stro touw geregen en op gehangen. Hij vindt het erg leuk.

Die van mij wordt snel mager (schouwt en dekt dus eten komt pas na de merries ;( ) Ander had ik zo een voerbal gekocht. Ik heb ook overwegen een hooi net op te hangen, maar dat wordt niet gewaardeerd door de staleigenaar.

Ik heb ook altijd een bal of pion in zijn box liggen maar daar speelt hij niet echt mee (in de buitenbak wel dan is hij er uren zoet mee.)

Ik zou als de wond er goed uit ziet contact opnemen met de dierenarts of hij niet al eerder de wei op kan.

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:03

Vind je paard het leuk om met een bal of een speeltje ofzo te spelen? Ik heb voor mijn paard een bal gekocht en opgehangen aan een halstertouw in zijn stal, de bal is nu wel plat xd maar hij speelt er volop mee. Zo is hij lekker bezig en sloopt hij tenminste niet zijn waterbak en deur xd misschien is dat een idee!

Tjebbelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:12

Een bal? Een kennis van mij die heeft een bal speciaal voor paarden en als het paard er tegenaan trapt komen er brokjes uit. Je kan het zelf weer bijvullen en het werkt heel goed. (bij die kennis van mij tenminste)

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 18:03

Hij houd zich momenteel erg rustig op stal dat verbaast me maar is wel fijn.

Zijn kuil krijgt ie nu steeds op een andere hoek in zn stal en er ligt een jolly bal in stal die ik steeds in andere hoek trug vindt dus daar speelt ie leuk mee.

Heb de da gebeld en gezegt dat de wond er mooi uitzag maar volgens hun is het echt het beste hem nog ff binnen te houden, dit omdat ze tog goed in de buik bezig geweest zijn dus daar houd ik me dan aan. Hij mag straks wel met 2 a 3 weken op een klein afgezet stukje land staan alleen dus dat ben ik nu aan het regelen aangezien het bij ons op stal niet kan.

Mar krijg veel nuttige tips van jullie en die van de wilgentakken viel goed in de smaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:22

Ik blijf de rusttijd lang vinden, via een kijkoperatie mogen ze na 2 weken al weer in training en na een operatie over de lies, zijn ze na een week a weer vaak genoeg hersteld. Vooral genoeg bewegen krijgen we altijd mee als advies.

Fijn voor je dat ie rustig is, maar is het op een stukje gras niet schoner?

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:21

Veel hooi, wilgentakken, een bal aan een touwtje? Verder heb ik niet heel heel veel tips...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:26

Die lik-it sowieso weghalen! Zit bom-vol suiker 1. is niet goed voor zijn tanden 2. daar word die alleen maar drukker/hyperder van!
Verder veel hooi, wilgentakken, takkan van fruitbomen, even aan de hand wat grasjes laten mee pikken?