Mijn moeder haar pony draait telkens om in het bos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isaenjelte

Mijn moeder haar pony draait telkens om in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:17

Hoi,
Mijn moeder haar pony draait telkens om op de heenweg naar het bos, waarschijnlijk komt dit omdat de pony terug naar stal wil. ze draait ineens om en loopt gewoon heel cool naar stal, alleen lukt het niet om haar weer terug om te draaien _/-\o_ . Ook wilt ze niet stilstaan als we dat vragen in het bos en het is heel moeilijk om dat dan toch te doen omdat ze haar billen naar het prikkeldraad draait om het bos. Verder is het een super brave pony maar soms ook lastig, het is van ras een draver.

Vriendelijke Gr. /3

ikke_draver

Re: Mijn moeder haar pony draait telkens om in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:20

ik volg !

mijn friese ruin (draver getraind) doet dit ook !
mijn paard draait ook gewoon ineens om als je an het draven bent.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:31

Ik ben niet snel van de hulpteugels. Maar wat werkte bij een merrie die ik reed en dus ook ineens omdraaide icm steigeren was een martingaal. En armspieren trainen :P

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:34

Dit wordt heel vaak veroorzaakt door de combinatie van een onzekere ruiter met een onzeker paard. Paard probeert te vinden waar bij zich wel veilig bij voelt en dat is zijn stal....
Het enige wat helpt is ferm aanpakken, bestraffen van het draaien, draai door zodat hij weer met zijn neus naar de goede kant staan, spoor aan met benen en zweep, vooruit is de boodschap. Belonen bij het doorgaan in de juiste richting na zo'n actie.
De ruiter moet leren wanneer en hoe hij/zij moet reageren op dit paard en moet proberen daar wat zelfvertrouwen in te krijgen. Het is heel lastig om dit gedrag te veranderen, daarvoor moet je stevig in je schoenen staan en een lange adem hebben.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:14

Ik zie alleen maar meer druk en straf geven in alle adviezen die nu gegeven zijn. Waarom wil je onzekerheid met druk en straf oplossen, helpt dat ook als jij onzeker en bang bent? Een onzekere ruiter met een onzeker paard hebben niets te zoek in hun eentje in het bos! Zoek een stabiel steunpaard en ga daar mee weg totdat jullie allebei een beetje meer vetrouwen hebben gekregen. Als alles ontspannen gaat is het pas tijd om met kleine stapjes richting het alleen naar buiten gaan te gaan trainen.

isaenjelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 10:17

Super TNX voor jullie tips! Wat mijn moeder de volgende keer gaat doen is:

1: Alleen naar het bos gaan als ze lekker en zeker in haar vel zit.
2: Ff flink laten weten dat ZIJ de baas is
3: De volgende keer met iemand samen naar het bos gaan en daarmee oefenen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:34

Soms moet je doen alsof je heel zelfverzekerd bent om het uiteindelijk ook te worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:26

mrie schreef:
Dit wordt heel vaak veroorzaakt door de combinatie van een onzekere ruiter met een onzeker paard. Paard probeert te vinden waar bij zich wel veilig bij voelt en dat is zijn stal....

Ik heb even het stuk je post waar ik het mee eens ben gequote.

Wat je NIET moet doen is je paard laten weten "dat jij de baas bent" door 'm "flink aan te pakken". Daar wordt het paard alleen maar banger van.
Wat dan wel: het paard laten weten dat hij veilig is bij jou en van jou op aan kan. Bij sommige paarden werkt het goed om even naast ze te gaan lopen. Maar ga in ieder geval niet rommelen met hulpteugels en "aanpakken". Het enige wat je aan moet pakken is jezelf, kennelijk faal je als leider.

Hoe lang heeft je moeder het paard TS?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:51

hestejente schreef:
mrie schreef:

Wat je NIET moet doen is je paard laten weten "dat jij de baas bent" door 'm "flink aan te pakken". Daar wordt het paard alleen maar banger van.
Wat dan wel: het paard laten weten dat hij veilig is bij jou en van jou op aan kan. Bij sommige paarden werkt het goed om even naast ze te gaan lopen. Maar ga in ieder geval niet rommelen met hulpteugels en "aanpakken". Het enige wat je aan moet pakken is jezelf, kennelijk faal je als leider.

Je kan een paard juist ook veiligheid geven door een keer streng in te komen, een paard te dwingen door die angst/dwarsheid heen te gaan en dan pas te belonen als het goed gaat. Het aangeven van grenzen en correcties kan juist heel veel veiligheid bieden, omdat een goede leider duidelijk aangeeft wat hij wil, en zich in dat opzicht niet aanpast aan een 'lager' geplaatst paard. Er naast lopen zou ik sowieso niet doen, dat lost het probleem niet op als je erop zit, en dat is vaak juist waar het probleem zit. Dan ga je immers mee in het probleem van het paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:14

Een goede leider zorgt voor andere paarden. Als je geen goede leider bent is het oneerlijk om dat met dwang op te lossen.

Daarnaast: als je paard wel rustig met je mee loopt langs iets engs is het juist goed om even af te stappen. Je kunt op zo'n manier veiligheid bieden. Dat heeft niks te maken met je aanpassen aan het paard of niet maar met zorgend, verantwoordelijk leiderschap.

isaenjelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 22:16

hestejente schreef:
mrie schreef:

Het paard is al heel lang bij ons maar sinds kort rijdt ze er op paardje is 3 jaar bij ons. Ik vindt dat je gelijk hebt dat je jezelf alleen moet aanpakken en niet je paard, die moet zich veilig voelen en niet bang bij je. Hulp teugel stielman en ect ben ik ook niet van...

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:59

Is er niet iets engs wat ie daar een keertje heeft gezien dat hij daarom er niet langs wil?

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:13

Kun je uitsluiten dat het paard bang is? Ik heb dit namelijk ook met mijn vzp. zit er misschien een patroon in?
Mijn vzp draait zomaar om en zorgt voor gevaarlijke situaties, ik probeerde dit op allerlei manieren op te lossen maar dit gaat er nooit helemaal uit bij haar iig. Mijn vzp is niet snel ergens bang voor en anders merk ik dat aan haar en stel ik haar gerust en gaat ze er vaak naar een momentje normaal langs. Maar anderzijds ziet ze een boom tussen een rij bomen en draait ze spontaan om en gaat ze vlak langs een sloot of prikkeldraad lopen. Ik heb hier van geleerd dat ik haar absoluut niet laat winnen ze zal en moet dat rondje met mij maken.. Anders wordt het de volgende keer nog erger.
Ik neem altijd een zweep mee en gebruik deze ook als ze weer richting de goeie kant staat en weer op de rem schiet.. Ik heb er ook een tijdje een goede spoor bij aangetrokken die ik alleen gebruik als ze weer s op de rem vloog (absoluut geen voorstander van spoor) en dit in combinatie met me zweepje heeft dit gedrag voor grotendeels uitgeband bij haar...

Consequent zijn als een paard niet bang is is heel belangrijk (dit heeft ons iig de goede kant weer op geholpen). Succes hiermee.. :)