mak maken van veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_2001

mak maken van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:34

ik denk dat ieder zijn eigen manier heeft als het gaat om het mensmak/halstermak/meelaten lopen aan het halster gaat van veulens

mijn manier is:
mensmak: in de wei gaan zitten met de moeder contact zoeken en het veulen naar je toe laten komen
halstermak: aan een te groot halster laten wennen en dan zachtjes om zijn/haar hoodje doen en zo steeds verder gaan
mee laten lopen aan het touw: eerst aan het touw laten ruiken dan een touw (zonder haak) door de lus waar je het touw aan vastmaakt en dan aan de andere kant vastpakken en een lichte druk naar voren
etc: ( anders wordt het ene heel lang verhaal )

maar bij mijn oude verzorgpony hadden ze een andere manier
mens mak : zo veel mogelijk contact zoeken met het veulen en de moeder weghalen uit de wei
halstermak: gewoon ene halster omdoen
mee laten lopen aan de hand : eerst 10/15 meter mee trekken naar de stal zonder moeder en dan met een best zwaar halstertouw aan een hek vast maken en zonder toezicht daar een uurtje laten staan

wat is jullie manier ?
en dan heb ik nog een vraagje
vanaf welke leeftijd mag een veulentje weg van der moeder
groetjes esmee

ps: ik heb mijn manier al drie keer gebruikt om mak maken van veulens en ben weer een keer gevraagt om het te doen en ben dar mee bezig
vinden jullie mijn manier goed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:01

Ik hanteer een tussenversie.
Ik ben niet voor het weghalen van de moeder uit de wei, neem met moeder erbij zoveel mogelijk contact met het veulen op (moet moeder ook nog maar goedvinden) maar bij mij gaat het halster ook in een keer om. En dat wordt dagelijks dan meerdere keren herhaalt.
En vastzetten van een jong veulen om zo maar leren mee te lopen aan de hand is barbaars. In eerste instantie begeleid ik veulen met de hand achter de achterhand, later met een leadrope/buttrope/suitcase combinatie. Vastzetten van een jong paard uiteindelijk met Aussie Tie Ring.

Zoals op deze foto's:

Butt rope/suitcase:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Veulen spenen zou ik op leeftijd van een half jaar doen. Ga geen jaren wachten. Sommigen spenen met vier maanden maar dat vind ik te vroeg.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:23

Cassidy schreef:
Ik hanteer een tussenversie.
Ik ben niet voor het weghalen van de moeder uit de wei, neem met moeder erbij zoveel mogelijk contact met het veulen op (moet moeder ook nog maar goedvinden) maar bij mij gaat het halster ook in een keer om. En dat wordt dagelijks dan meerdere keren herhaalt.
En vastzetten van een jong veulen om zo maar leren mee te lopen aan de hand is barbaars. In eerste instantie begeleid ik veulen met de hand achter de achterhand, later met een leadrope/buttrope/suitcase combinatie. Vastzetten van een jong paard uiteindelijk met Aussie Tie Ring.

Zoals op deze foto's:

Butt rope/suitcase:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Veulen spenen zou ik op leeftijd van een half jaar doen. Ga geen jaren wachten. Sommigen spenen met vier maanden maar dat vind ik te vroeg.

oke ja met dat halster doe ik ook wel verschiilen ligt eraan hoe het veulen is maar met het afspenen vindt ik ook wel 4 maanden te vroeg maar een veulen bij mijn oude verzorgpaard die is bij vier maanden verkocht en niet fagespeenndm amare gewoon op de trailer gezet en uitgezwaaid

Cassidy

Re: mak maken van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:24

Is ook een manier van spenen, gewoon op de trailer en wegrijden...

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:39

ja maar het is wel een harde manier

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:43

esmee_2001 schreef:

Als het veulen al af en toe van de moeder af is geweest vind ik dat een eerlijker manier dan nachtjes apart etc.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:46

Vjestagirl schreef:
esmee_2001 schreef:

Als het veulen al af en toe van de moeder af is geweest vind ik dat een eerlijker manier dan nachtjes apart etc.

ja maar het veulen is nooit eerder van de moeder nou ja trouwens een keer toen ze mak wert gemaakt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:52

PP --> OPG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:56

esmee_2001 schreef:

Het is een manier. En dan heb ik ze liever buiten gehoorafstand dan dat je op dezelfde stal blijft en ze elkaar kunnen horen.
Voor het stapsgewijs spenen heb je overigens ook tijd nodig, en voldoende ruimte. Menig professioneel fokbedrijf heeft de tijd niet om het in etappes te doen.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:49

EERSTE MANIER IS DUIDELIJK HET BEST!!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:10

marinke182 schreef:
EERSTE MANIER IS DUIDELIJK HET BEST!!

Dat slaat nergens op! Er zijn tig manieren om het te doen. Het is ook nog eens afhankelijk van paard/veulen, hun karakter en hoe ze zich gedragen. Soms met een zachte hand en soms werkt een harde hand, dus bijv. ineens afspenen, het beste.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:10

in het verleden kwam ik bij een man die het afspenen weer anders deed
tegen de tijd dat de veulens er bij weg moesten kwamen ze snachts op stal naast de moeder.
dus moeder in ene stal en veulen er naast.
eerst alleen de nachten en dan overdag in een weilandje er naast.
nooit problemen mee gehad,merrie wel wat een vol uier,maar dat krijgen ze toch als de veulens er bij weg moeten.

mee leren lopen is eerst in de stal veulen leren wijken voor druk,buiten dan eerst in de wei oefenen
en later buiten de wei de merrie voorop en veulen er achter aan.
degene die met de merrie loopt moet goed opletten om op tijd te stoppen als het veulen stopt en weer op tijd door te lopen als het veulen ook gaat lopen.
op die manier ontwijk je ook dat ze gaan hangen aan het halster wat erg slecht voor de nek is.
halster om is zo snel mogelijk als ze geboren zijn.
zodra het om zit kun je ze wennen door met je handen aan het halster te zitten,deze wat heen en weer te bewegen en met inderdaad een wat groter halster of touw er over heen.
gaat altijd goed zo :j

Roziee4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:48

Het ligt denk ik aan de pony en de moeder zelf.
de manier van spenen van @ellepel leek me een erg goede manier. :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:07

Als ze bij ons veulenen kies ik voor de manier die de merrie toe laat.
Onze Kruising tuigerpony is vorig jaar april bevallen en toen liet ze mij gemakkelijk bij haar en begon ik met het veulen aaien etc, voordat ik uberhaupt verder ermee kon stierf dit veulen om een onbekende reden waarvan we nog steeds niks snappen.
Moeder en ik stonden toen heel dicht bij elkaar omdat we samen het veulen hebben verwijderd.
Dit jaar is ze weer bevallen en de eerste keer mocht ik kijken en nu blijft ze erg op afstand en kan ik haar niet meer pakken, ze komt nu wel vaker een boterham aannemen oid dus ik probeer zo steeds een stap verder te gaan.
Ik ga zeker niet dwingen.

Vorig jaar van een andere nieuwe pony hadden we ook een prachtig veulen maar ook deze moeder bleef met kroost uit mijn buurt, in haar geval begrijpelijk.
De weken vorderde en zo kwamen ze steeds dichter bij mij, uiteindelijk kon ik door mezelf klein te maken het veulen nieuwsgierig genoeg maken naar mij te komen en zo kon ik haar uiteindelijk overal aaien en aanraken, benen optillen etc.
Toen heb ik ook gemakkelijk het halster aangekregen etc.

En ik weet niet of het telt maar mijn jaarling is met oud genoeg zijn van zijn moeder afgetrokken, halster omgedaan en naar ons gekomen (in voorgaande maanden nooit niks mee gedaan, volledig wild dus)
Het voordeel voor mij (voor hem niet uiteraard) was dat hij al een halster aanhad en ik hem gemakkelijk mee kon nemen ergens naartoe.
Ik heb hem langzaam overal aan laten wennen op zijn tempo en nu kom je niet meer van hem af en is hij vreselijk vervelend en een echte kleuter:=
Nergens bang voor, geen verkeer is hem teveel niks.

Dus ik ben van mening dat het aan moeder en veulen te wijten is hoe je het het beste kan doen al hanteren mensen vaak andere regels:)
Ik maak mezelf dus vaak kleiner als de pony's zelf (al is dat bij de shetten minder makkelijk :') ) en dat maakt ze vanzelf nieuwsgierig genoeg om een stapje verder te gaan.
Werkt bij mij altijd, hoe of wat je dan verder gaat ligt aan de mate hoe snel ze je vertrouwen.

Bij ons heeft het ook nooit haast om iets mak te maken, dat scheelt ook misschien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:28