Paardenras weinig angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rclaeys

Paardenras weinig angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:22

Puur uit interesse vroeg ik mij af welke paardenrassen uit nature weinig angst hebben. Welke rassen worden zoal gebruikt bij de politiepaarden,... deze moeten weinig angst hebben (vooral door training) maar toch nog vrij snel en wendbaar zijn.

Zijn hier mensen met ervaring?

capopjekop

Re: Paardenras weinig angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:23

Politiepaarden weet ik het ras niet van, maar wat wendbare en coole paarden zijn zijn de quarterhorses.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:24

Politiepaarden zijn vaak gewoon KWPN. Ik geloof dat ze ook wel eens Quarters wilden gebruiken maar die zijn te klein.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 29-04-12 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:24

Denk dat dat per paard anders is ...
Zo hoor je veel mensen over 'trage altijd brave haflingers' nou daar valt de mijne absoluut buiten.
Zo heb je ook hetere fjorden tinkers enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:25

Bij de politie worden wel eens Gelderse of groningers gebruikt, maar meestal KWPN paarden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:28

In Frankrijk wordt in de zomer merens paarden (niet getraind) van de stoeterijen gehaald om politie werk te doen zoals surveilleren enz. Natuurlijk niet waar echt geknald wordt of vuurwerk wordt afgeschoten.
De merens is een Pyrenees bergpaard en zo luid het verhaal zijn ze heel relaxed en koel in de kop want wegvluchten kan betekenen dat ze naar beneden storten. Dat is de reden dat de paarden in principe geen vluchtreactie laten zien en als ze schrikken op de zelfde plaats blijven (omhoog en omlaag springen ze dan). Erg prettig.
Wij hebben twee merens, de oudste en eerste heeft van zijn derde jaar aan de beschrijving van de merens voldaan, de tweede is een kl.te hete merens, dus je hebt ze in alle soorten en maten. Maar zelfs met de hete merens is het heerlijk buiten rijden, ze is alleen wat spitser. Succes met je zoektocht.

Rclaeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:29

Weet iemand of het zo is dat een koudbloed meestal rustiger is dan een warmbloed? Als je nu puur naar het angst gedeelte kijkt. Zou een fries dan kalmer zijn dan de gemiddelde kwpn

capopjekop

Re: Paardenras weinig angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:30

Zwart wit genomen denk ik dat wel. Hoe chiquer het paard wordt hoe meer bloed erin zit vaak. Al verschilt het natuurlijk ook per pony. Mijn ene shet is niet snel onder de indruk, gaat makkelijk langs spannende dingen op. Terwijl mijn ruintje eerst nog bang was voor zijn eigen schaduw.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:31

Een Fries is een warmbloed :P maar het verschilt ook erg per dier hoor. Je hebt natuurlijk wel 'hetere' rassen maar ik ken bijv. hele rustige Haflingers en ontzettend pittige. Ook Fjorden, of Arabieren. Ken een Arabier die is de rust zelve, en eentje die is juist heel heet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:35

Een paard is een vluchtdier, dat is het instinct dat er miljoenen jaren is ingefokt, dat is er niet uit te fokken. Wat wel erfelijk bepaald wordt is het temperament van een paard. Ik ken trekpaarden die grote schijtlijsters zijn, en Arabieren die de rust zelve waren. Hoe dat komt? Training. Instinct van een paard is door training te onderdrukken, kan plaats maken voor ratio. Maar dat moet dan wel onderhouden worden. Een politiepaard is zo kalm omdat hij het temperament er voor heeft, en er vervolgens nog (heel) veel training aan is besteed. En op het moment dat men stopt met desensibiliseren voor van alles en nog wat, neemt ratio weer de overhand.

Quarter Horses hebben, net als KWPN, heel verschillende temperamenten. Dus per definitie de Quarter als koel bestempelen is niet correct. Maar als je een trainingsmethode wilt die koele paarden oplevert, verdiep je eens in Natural Horsemanship, en dan met name de methode van Parelli en Clinton Anderson.

Filmpje Clinton Anderson en Mindy.

http://www.youtube.com/watch?v=I5IUYICjMB4
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-04-12 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Rclaeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:35

Daarvoor moet je dan 15j in de paardenwereld zitten. xD

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:35

Rclaeys schreef:
Weet iemand of het zo is dat een koudbloed meestal rustiger is dan een warmbloed? Als je nu puur naar het angst gedeelte kijkt. Zou een fries dan kalmer zijn dan de gemiddelde kwpn

Ik denk dat je op de meeste koudbloed relaxter kunt zitten als op warmbloed. Ze zijn wat koeler in de kop als het ware. MAAR! Ons oudste paard (de diesel en de meest relaxte) als deze op stoom komt en er van door wil gaan dat gaat hij ook en is onhoudbaar en daar zit ik dan niet graag op dat moment. Terwijl de hittepetit koudbloed (maar eigenlijk dus een warmbloed) wel altijd te corrigeren valt ook als ze een keer van schrik wil gaan en dat voelt dan op zo'n moment toch relaxter.
Maar eerlijk is eerlijk als ik alleen een lange buitenrit wil doen om de omgeving op nieuwe routes wil ontdekken (en die zijn hier nogal) zal ik altijd de "koude" koudbloed meenemen <3 .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:38

Het ligt meer aan de karakter en opvoeding dan aan het ras. want friezen zijn ook heet en niet altijd zo Cool.

En bij quarters ook net zo, ze zijn echt niet altijd zo braaf een meegaand en ze kunnen ook heet zijn.

Training en opvoeding is nog steeds belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 29-04-12 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:38

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:41

heet maar betrouwbaar en bom proef zijn de new foresters die ik gehad heb. De nrpsjes zijn wat makkelijker te rijden en ook heel bom proef. Verder is het natuurlijk belangrijk te kijken naar bloedlijnen en scheelt het wat je met het paard doet. Zelfs de grootste angsthaas kan me de juiste training heel wat stoerder worden.

Mijn 2 jarige hengst lijkt heel cool en iedereen noemt hem altijd bom proef en makkelijk, maar dat is puur als ik erbij ben want eigenlijk is het een bangerd. Loopt een ander ermee komt er vaak een ander paard tevoorschijn terwijl wij al heel gekke dingen gedaan hebben (lopend van heerhugowaard naar kootwijkerbroek via houtribdijk waar op stukken de auto's langs flitsen en boten onder je door varen.

Rclaeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:42

Ik ben zelf niet op zoek naar een paard of dergelijke. Het is puur uit interesse voor het hele gebeuren. Ik heb zelf een BWP en een KWPN maar beiden zijn erg tempramentvol en nooit geleerd geweest van buitenritten te doen. Op nieuwe (onbekende) dingen reageren ze nogal fel. Feller dan het gemiddelde paard. Ik slaag er steeds in om mijn paard de nieuwe dingen te laten wennen op basis van vertrouwen en geduld. Maar telkens ik iets nieuw tegen kom neemt het even veel tijd in beslag. Het zal idd van paard tot paard veerschillend zijn maar ik vroeg mij af of er rassen zijn die van nature meer aanleg hebben voor schriktraining.

Parelli heb ik geprobeert omtrent trailerproblemen, ben er niet echt over te spreken.
Beloningsgerichte (clicker)training is meer mijn stijl. (ik gebruik geen clicker maar stemgeluid als vervangende voedselbeloning)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:45

Rclaeys schreef:
Ik ben zelf niet op zoek naar een paard of dergelijke. Het is puur uit interesse voor het hele gebeuren. Ik heb zelf een BWP en een KWPN maar beiden zijn erg tempramentvol en nooit geleerd geweest van buitenritten te doen. Op nieuwe (onbekende) dingen reageren ze nogal fel. Feller dan het gemiddelde paard. Ik slaag er steeds in om mijn paard de nieuwe dingen te laten wennen op basis van vertrouwen en geduld. Maar telkens ik iets nieuw tegen kom neemt het even veel tijd in beslag. Het zal idd van paard tot paard veerschillend zijn maar ik vroeg mij af of er rassen zijn die van nature meer aanleg hebben voor schriktraining.

Parelli heb ik geprobeert omtrent trailerproblemen, ben er niet echt over te spreken.
Beloningsgerichte (clicker)training is meer mijn stijl. (ik gebruik geen clicker maar stemgeluid als vervangende voedselbeloning)

OK als je het zo stelt dan zijn merens super paarden. Wij nemen onze paarden overal mee naartoe en gelijk de andere dag gaan we buitenritten maken en dat is absoluut geen probleem.
Ook met schrikken valt het wel mee, vorige week sprong er een ree 30 cm van mij opzij die lag achter de heg omhoog en rende weg en beide paarden maakte even een sprongetje in de lucht en versnelde twee stappen. Dus deze zullen ook wel wat gemakkelijker de schriktraining doen verwacht ik.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 29-04-12 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:46

Wat misschien ook eens leuk is, is je te verdiepen in de horsenalities van Parelli. Ieder paard heeft een ander character, je hebt net als bij mensen introverte en extroverte paarden, en die vragen allemaal een andere manier van aanpak. Als jij niet overweg kunt met een bepaald type paard, zou het zomaar kunnen dat de horsenality je niet ligt. Er staan een tweetal filmpjes op Youtube van Linda Parelli met een introvert en een extrovert paard, zal ze hier even plaatsen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:47

pien_2010 schreef:
De merens is een Pyrenees bergpaard en zo luid het verhaal zijn ze heel relaxed en koel in de kop want wegvluchten kan betekenen dat ze naar beneden storten.
Weer wat bijgeleerd Pien, had hier nog nooit van gehoord.
Al zoekende: http://www.merens-ariege.com/histoire/nl.html
Zit fries bloed in van oudsher.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:47

Rclaeys schreef:

Parelli is niet alleen een manier om een trailerprobleem aan te pakken, er hangt een hele filosofie aan vast. De basis overslaan en alleen je focussen op het trailerprobleem is niet de bedoeling.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:49

Sommige mensen hebben met alle paarden hetzelfde probleem en dan is het niet het feit dat het paard getraint moet worden maar de mens. (niet als aanval bedoelt maar wel iets om te overdenken in de trant van hoe bomproof een paard is)

Mijn vriendin was niet verkeersmak en kreeg mijn meest makke pony's aan de kook in het verkeer. Terwijl haar paard bij mij (tenminste ik was dan mee op een ander paard) vaak iets rustiger was en steun zocht bij mijn paard en mij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:49

Kijk even naar de filmpjes van Linda Parelli en Remmer:

Cassidy schreef:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:50

Joolien schreef:
Bij de politie worden wel eens Gelderse of groningers gebruikt, maar meestal KWPN paarden.

Gelderse paarden zijn kwpners.

Het liefst hebben ze Gelderse ( KWPNers) en Groningers. Maar ja....ze vinden ze vaak te duur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:53

Lailapri noemde het al op, training doet heel veel.
Kijk maar even naar onderstaande website over de training van Fancy

Dag 1 tm 8 zijn het meest interessante. Het uiteindelijke proces van zadelmak maken is ook de moeite waard om even te bekijken.

http://www.secondchanceequine.com/all/fancy

Fancy is beleerd volgens de methode Clinton Anderson.

En wat Clinton zegt over het schrikken op buitenritten±

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Ik hoop dat je het Engels begrijpt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-04-12 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Rclaeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:56

Cassidy schreef:
Rclaeys schreef:

Parelli is niet alleen een manier om een trailerprobleem aan te pakken, er hangt een hele filosofie aan vast. De basis overslaan en alleen je focussen op het trailerprobleem is niet de bedoeling.

Vooral het commerciële aan de parelli lag mij niet. Ik heb idd veel geleerd van de parelli maar om echt puur parelli toe te passen op mijn paard gaf al snel de verkeerde reacties. Waar ik sommige aspecten bv het respecteren van mijn persoonlijke zone wel dagelijks toepas.