3 jarige beleerd en weer wegzetten ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

3 jarige beleerd en weer wegzetten ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 11:27

Hoi allemaal,

Ik wil graag ervaringen horen over wie dit ook hebben gedaan?

Ik heb mijn 3 jarige hengst net 1,5 onder het zadel. We rijden 1 keer per week 10 minuutjes
en dit gaat erg goed. De basis zit er eigenlijk in en hij is super braaf.

Omdat ik hem toch nog erg jong vind en ik ook naar het buitenland ga voor 4 maanden
gaat hij volgende week weer het natuurgebied in met 5 andere hengsten. Hier mag hij weer
lekker spelen en komt in Oktober weer naar huis.

Dan wil ik het weer gaan oppakken met hem. Maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen? Heb je
ook problemen ondervonden? Moest je weer helemaal opnieuw beginnen met beleren?

En wat waren volgens jullie de voordelen?

Alvast bedankt!

liefmeisje21

Re: 3 jarige beleerd en weer wegzetten ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:47

Ik heb mijn fjord ook gekocht toen hij 3 jaar oud en zadelmak was. Ik heb er toen voor gekozen om hem even te laten groeien voordat we er weer op gingen rijden. We zijn nu bijna een jaar verder en heel soms ging mijn dochter er wel op maar dan heb ik het over 1x per maand maar hij gaf er verder helemaal niets om. Hij vond het allemaal maar best. Nu is elk paard natuurlijk anders maar bij hem eigenlijk nooit problemen mee gehad.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:52

Mijn ervaringen daarmee zijn hartstikke goed! Ze vergeten het niet wat ze geleerd hebben, krijgen even de tijd om verder te groeien qua lichaam en geest, want 3 is toch nog wel heel erg kleuter hoor. Even opnieuw beginnen met longeren, zadeltje erop en ik kon er altijd zó weer op klimmen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:53

Mijn merries worden vaak beleerd, gedekt en over de winter stil gezet en weer op gepakt als het veulen wat ouder is. Dit bevalt prima.
Ook met ruinen doe ik dit ook (er is 's winters toch weinig aan ;) ), maar die worden in het voorjaar als het mooie weer er weer aan komt weer opgepakt.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 13:06

Oke bedankt voor de ervaringen :) Mijn paard is inderdaad ook nog wel erg jong dus ben blij als hij straks weer lekker kan spelen

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:22

Jaaa *\o/* Altijd doen als je kan!! Bij ijslandse paarden is dit meer regel dan uitzondering, paarden vergeten echt niets en hebben tijd gehad om alles in hun kop een plekje te geven. Je kunt m zo weer oppakken als hij terugkomt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:58

alleen maar goede ervaringen hier, je hoeft echt niet overnieuw te beginnen, wat je hem tot nog toe geleerd hebt, blijft er echt wel in zitten :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:01

Meestal stap je zo weer op en rijd je weer verder.
Heb momenteel ook net een vierjarige weer opgepakt. September zadelmak gemaakt, keer op 12 erop gezeten toen denk ik (kon stap, draf, galop en soort van sturen). Paard heeft ook echt heel de winter niets gedaan, moest nog flink groeien.
Nu sinds een week of drie weer mee aan de gang, even paar keer gelongeerd met hoofdstel en singeltje, daarna gewoon gaan rijden. En het leuke is, ik merk duidelijk dat het beter gaat dan vorig jaar, dat ze veel fijner in balans is, makkelijker voorwaarts blijft en dat ze echt helemaal niets vergeten is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:07

Dit werk ""vroeger"" altijd gedaan. Met 2,5 voor de winter naar binnen zadelmak maken (rustig aan) en dan in de zomer nog lekker hele zomer naar buiten om door te groeien/spelen.
Ik heb er alleen maar goede dingen van gezien op die jonge leeftijd leren ze veel en pakken het goed op erna even rust en daarna kan je lekker doorgaan en leren ze er snel.

mijn ervaring is dat paarden die ruim 4 zijn dan pas beginnen met zadelmak maken ze vaak al vervelend gedrag vertonen en teveel mee gerommeld is ipv echt getraind.

Met 2,5 jaar zadelmak maken neem je de hele winter voor en maak je hem stuurwijs en meer niet. Ervoor wakend dat sommige het te snel oppakken.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:14

Ojee Prisca duik maar even weg want waarschijnlijk ga je nog heel wat over je heen krijgen.. 2,5 jaar is echt nog veel te jong om zadelmak gemaakt te worden. Maargoed leeftijd is in dit topic geen discussie.

Mijn ruin is ook ingereden met 3 jaar ( een keer of 7 erop gezetten ) en is nu 4,5 jaar oud en het is nu de bedoeling om hem te gaan doorrijden. Hij heeft in die 1,5 jaar steeds een paar maanden niks gedaan en af en toe werd hij opgezadeld en even mee gereden, misschien 15 x in 1,5 jaar tijd hooguit. Telkens was het opstappen en wegrijden ( wel longeerde ik heb meestal eventjes ervoor ). Hij lijkt niks te vergeten maar juist steeds vooruit te gaan.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:21

Prisca schreef:
Dit werk ""vroeger"" altijd gedaan. Met 2,5 voor de winter naar binnen zadelmak maken (rustig aan) en dan in de zomer nog lekker hele zomer naar buiten om door te groeien/spelen.

Oef.. Zeg je dit nu echt op bokt? Sterkte :j

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:14

Tuurlijk kan dat !

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:17

ik had een merrie die heb ik op het land gezet toen ze 4 jaar was na het land verder gereden en toen wou ze helemaal niks meer alles na gekeken had niks alleen onderer het rijden stijgeren en bokken na een jaar hebben we besloten haar te verkopen.
hoop niet dat dat bij u gebeurd.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:32

sannahtris schreef:
ik had een merrie die heb ik op het land gezet toen ze 4 jaar was na het land verder gereden en toen wou ze helemaal niks meer alles na gekeken had niks alleen onderer het rijden stijgeren en bokken na een jaar hebben we besloten haar te verkopen.
hoop niet dat dat bij u gebeurd.

en de merrie was ervoor wel braaf? Zoja hebben jullie haar ook medisch na laten kijken? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een paard braaf is met inrijden wanneer dit op een goede manier is gebeurd en dan ineens er niks meer mee aan te vangen is wanneer je deze een zomer weggezet hebt. Dan is er of iets fout gegaan met inrijden of er was iets anders medisch bijv aan de hand.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:29

twinducklin schreef:
Ojee Prisca duik maar even weg want waarschijnlijk ga je nog heel wat over je heen krijgen.. 2,5 jaar is echt nog veel te jong om zadelmak gemaakt te worden. Maargoed leeftijd is in dit topic geen discussie.

Mijn ruin is ook ingereden met 3 jaar ( een keer of 7 erop gezetten ) en is nu 4,5 jaar oud en het is nu de bedoeling om hem te gaan doorrijden. Hij heeft in die 1,5 jaar steeds een paar maanden niks gedaan en af en toe werd hij opgezadeld en even mee gereden, misschien 15 x in 1,5 jaar tijd hooguit. Telkens was het opstappen en wegrijden ( wel longeerde ik heb meestal eventjes ervoor ). Hij lijkt niks te vergeten maar juist steeds vooruit te gaan.

nee hoor ben ik het niet meer eens. Tegenwoordig moet een 3 jarig paard al zoveel doen voorkeur met 3/4 jaar al een B of zelfs L/m oefeningen doen. Wat is nu slechter?.

Vroeger kwamen de paarden vaak blanco uit het weiland een halster kende ze net. Alleen daar was je al even mee bezig dan het bit en dan dekje enz... Einde van de winter liepen ze vaak wel braaf wat rondjes door de bak.

Nu wordt er al zoveel gerommeld met een veulen als die van de moeder komt dat ik mij afvraag wat is beter?. Ik zie ze springen zie soms 1 jarige met een dekje op en nog oudere met een bit in enz... of al longeren met 1,5 jaar....enz. maak mij maar gek maar lekker latren dartelen vanaf moeder tot 2,5 jaar is beter. Vele waren wel wat ouder als 2.5 jaar hoor.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:47

Zadelmak maken is wat anders dan doorrijden he ;). Waarom zou je een 2.5 jarige niet langzaam kunnen laten wennen aan alles dat bij het rijden hoort? Als hij drie is er een aantal keer weer op en dan wegzetten. Ik zie niet in waarom dit slecht zou zijn. Het is puur voorbereidend werk.
Om er nou met 2,5 al op te springen, nee, daar ben ik ook absoluut niet voor.

Edit: oeps, vergeten! Ik hoor ook alleen maar goede ervaringen, dus ik zou het zeker doen :j. Mijn ervaring is dat paarden niks vergeten zijn, maar het psychisch beter oppakken, meer balans hebben en beter snappen wat de bedoeling is.
Laatst bijgewerkt door Saar88 op 07-05-12 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:50

ZEker met de geschiedenis van je lieve beestje zou ik het gewoon doen hoor die 4 maanden :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:35

Mloes schreef:
Prisca schreef:

joh, zadelmak maken met 2,5 jaar is echt zo slecht nog niet, als ze daarna weer naar buiten kunnen. Vind dat eigenlijk beter dan een 3,5 jarige die zadelmak gemaakt wordt en binnen 3 maanden in het B/L dient te starten ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:17

Dilan1993 schreef:

joh, zadelmak maken met 2,5 jaar is echt zo slecht nog niet, als ze daarna weer naar buiten kunnen. Vind dat eigenlijk beter dan een 3,5 jarige die zadelmak gemaakt wordt en binnen 3 maanden in het B/L dient te starten ;)[/quote]

Met 2,5 in de winter zadelmak maken (vaak komen ze dan toch naar huis omdat ze dan te oud voor de opfok zijn) en dan de zomer nog lekker het land op ze zijn dan 3 geweest en dan van April tot okt het weiland op en je hebt erna vaak een fijn paard.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:20

Ik heb mijn paard vorig jaar met 4 jaar laten inrijden. De zomer een beetje verder gehobbyd (hoe schrijf je dat??) en de winter eigenlijk niets gedaan. Ga nu weer beginnen met terug oppakken. Moet zeggen dat die van mij lichamelijk nu wel beter in elkaar steekt dan een jaar geleden, toen was hij nog erg smal, slap en slungelig en nu is het een veel completer paard om te zien. Mentaal is hij sowieso wel toe aan wat uitdaging.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:31

Ik heb er goede ervaringen mee. Heb mijn jonkie met 4 jaar zadelmak gemaakt vervolgens van oktober tot april stilgezet toen weer opgepakt met 5 jaar. Omdat hij ineens een flinke groeispurt maakte heb ik hem weer stilgezet van september tot maart en op dit moment wordt hij doorgereden. Ik merk duidelijk dat hij het nu veel beter oppakt en veel meer kracht heeft om alles aan te kunnen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:37

Ik heb dit afgelopen jaar gedaan. Van juni tot eind oktober/begin november gereden & er daarna vrijwel niet meer opgezeten. In februari zijn we weer begonnen. Persoonlijk viel het voor mij wat tegen, ik had verwacht dat we plusminus verder konden met waar we gebleven waren. Is uiteindelijk prima afgelopen hoor, maar het bijspijkeren nam wat meer tijd in beslag dan ik in gedachte had. Paardlief vond het wel prima, maar ik kan niet zeggen dat ze er super van opgeknapt is (was ook niet nodig trouwens...).

Ik krijg altijd een beetje het idee dat mensen een ander paard verwachten te krijgen dat groter, sterker en stukken minder puppie is geworden.