Paard wil voor tweede periode niet langs één kant van de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annemieke82

Paard wil voor tweede periode niet langs één kant van de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 21:06

Hoi, ik hoop dat het onderwerp hier goed staat, maar heb jullie hulp nodig.
Ik rij alweer 3 jaar lang een leuk paard van een kennis.
De bak staat langs een stukje met bomen (lange zijde) en daar achter een schuurtje.
Vorig jaar heeft ze daar iets gezien waardoor ze geschrokken is geen idee wat. Het heeft mij toen weken gekost voor ze weer langs de lange zijde op de hoefslag wilde lopen. Mijn geduld raakte wel eens op maar ben nooit gemeen oid geweest ik begrijp als iemand ergens bang van is dat dwingen meestal averechts werkt.
Nu zijn daar vorige week bomen gekapt....... en ja hoor het begint weer opnieuw.
Of ik het nou rustig aan opbouw met er langs te lopen, afleiden, niet langs lopen maar stukje verder op wat doe...... ze wil er echt niet langs en blijft naar "die "enge plek kijken en wordt erg gespannen.
Ik loop er zelfs nog naast want ben sinds kort begonnen met rechtrichten volgens de "marijke"manier en nu nog met grond werk bezig.
Hebben jullie tips voor mij zodat het misschien geen weken gaat duren?

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel beantwoorden

groetjes annemieke

Caira

Re: Paard wil voor tweede periode niet langs één kant van de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:32

loslaten! En de andere kant opgaan, eventueel wat schouderbinnen vragen op die kant. Hoe meer jij er een issue van maakt, hoe langer het duurt voor jullie er relaxed langs kunnen. Je kunt haar longeren, lang en laag vragen en dan steeds iets dichter langs die kant. Net zolang tot jullie beiden relaxed zijn.

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 21:48

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik weet dat je gelijk hebt. Ik ben er te veel mee bezig en daar wordt het idd niet beter van. Soms moet je dingen van een ander horen zoals nu om je daar meer bewust van te worden, bedankt

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:07

bovenstaande + een plak hooi neergooien op de plek waar ze zo bang is en lekker op laten eten voordat je weer iets gaat doen daar. Je moet de associatie met die plek veranderen, en eten is voor paarden het allerbelangrijkste.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:24

Goede tip hierboven! Zou ik zeker doen.

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 08:44

idd een goed idee, hier ga ik allemaal mee aan de slag bedankt

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:56

Caira schreef:
loslaten! En de andere kant opgaan, eventueel wat schouderbinnen vragen op die kant. Hoe meer jij er een issue van maakt, hoe langer het duurt voor jullie er relaxed langs kunnen. Je kunt haar longeren, lang en laag vragen en dan steeds iets dichter langs die kant. Net zolang tot jullie beiden relaxed zijn.

Helemaal mee eens!

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 12:00

Hoi allemaal
Nou gister ben ik vol goede moed aan de slag gegaan.
In de wei naast de bak staan de 2 paarden, een 3 jarige pony en een 2 jarige ruin.
Altijd pak ik eerst de ruin om hem alvast te leren wennen aan allerlei dingen zoals poetsen, aan halster lopen etc.
Ik eindig meestal in de bak en geef hem wat brokken.
Ik dacht ik zet hem eens in de paddock, die staat in het verlengde en naast de bak.
Dus gedaan, daarna mn paard alvast in de bak gezet, ik moest nog water en hooi bijvullen.
En...... Mw staat gewoon bij de omgezaagde bomen aan de takken te eten?????!!!!!!
Puur alleen omdat de 2 jarige ernaast in de paddock staat!!!!
Probleem dus opgelost. Wel heb ik verder jullie advies op gevolgd en ben ik rustig aan gaan longeren, eerst een stuk van de plek des onheils vandaan en zo steeds dichterbij.
Ook heb ik toen ik klaar was het voer daar gegeven en dat ging allemaal prima.
Conclusie...... vriendje in de paddock, loslaten (jullie advies)en werken met haar eerst op afstand en steeds dichterbij en voeren op die plek.

Allemaal alsnog bedankt voor de tips!!!!!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:34

Leuk dat het zo goed gegaan is!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:36

Dan nog heb je kans dat ze met rijden niet meer langs die plek wil, maar dan weet je in elk geval dat het niet iets is dat ze echt 'bang' is van die plek :-)

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:54

idd daar heb je gelijk in. Ik zal iig zorgen dat er een ander paard in de paddock staat en jullie horen wel hoe dit af loopt..
nogmaals bedankt

Diva_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:34

binnenstelling, dat ie er niet naar kijkt?, mijn paardje heeft het ook een hele tijd gehad, heb er zelfs over gedacht om haar op een andere stal te zetten omdat ik er gewoon NIET kon rijden, ze bleef maar schrikken. ik heb heel vaak met haar gelongeert aan die kant en ben pas gestopt tot ze drie rondjes normaal erlangsheen kon lopen. maar als je paard er niet eens langsheen wil.. idd met een ander paard ervoor proberen, heeft dus ook bij mij geholpen...

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:11

Leuk dat het zo goed is gegaan!!

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 16:19

gezien het slechtere weer (blubber wei) staat iedereen in de paddock (is een grote) die dus enigzins naast de bak staat en.... zie daar..... het probleem is weg... althans ben benieuwd wat ze doet als iedereen weer op de wei staat en de paddock leeg is.... wordt vervolgd

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:10

+:)+

Snow_Feather

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:48

Fijn da thet alweer zo goed gaat! Wat je ook nog zu kunnen proberen is het neer zetten van pionnetjes of iets anders aan die zijde zodat je haar bezig houd. Zo blijft ze met haar hoofd bij jou en niet bij het evt enge.

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 04:36

bedankt dat jullie nog steeds mee denken..... paarden staan nog niet op de wei dus ben benieuwd bij beter weer

Marjolein98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:11

um je kan ook het paard er langs begeleiden .. er af gaan en lieve woordjes paarden ... en heel goed belonen.. !! heb ik ook gehad.!

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 00:21

Hoi allemaal
Hier weer een bak update!!!!
Heb een aantal weken handwerk gedaan en die kant bleef wat spannend maar het ging prima, sinds vorige week weer gereden en merkte dat als ik ontspannen was en helemaal niet nadacht waar ik reed en zo iets had van wat kan er hoogstens gebeuren..... dat ze opzij springt nou is dat nou zo erg..... dit alles hielp. We kunnen er nu gewoon langs heel soms is het nog spannend maar ik merk dus dat het vooral aan mezelf heeft gelegen.
Toch weer wat van geleerd. Je brengt/seint (soms onbewust)dingen door naar je paard en die reageert daar sterk op.