lichaamstaal hoe verbeter ik dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

lichaamstaal hoe verbeter ik dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 11:01

Hoiii

Hoe kan ik me lichaamstaal verbeteren.

Binnenkort ga ik een longeer cursus doen (knhs module longeren) maar wil er toch alvast wat aan gaan werken.

Er is een merrie op stal we hebben eigenlijk altijd beetje ruzie.
Ze is erg dominant en met merrie streken.
Als ik haar longeer gaat ze lekker naar buiten kijken, maakt de rondjes kleiner dan gaat ze wat aansloffen.
Ze loopt me ook rustig omver. Ik heb dat nooit met een paard gehad alleen met deze merrie.

Ik irriteer me dan vaak. maar het is natuurlijk mijn fout.
Bij ander paard heb ik er nooit last van die loopt zijn rondjes maar is ook gewoon getraind en we kunnen ook altijd goed.
Dus daar kan ik het niet mee vergelijken.

Waar moet ik op letten?
Straks moet ik ook met 1 hand longeren ik doe het nu altijd met 2 handen.
1 hand zweep met de lussen en de andere hand probeer ik de merrie toch wat naar binnen te stellen door wat ophoudingen te maken.
Stel dat deze merrie meegaat op longeer cursus (eigenaresse beslist wie er meegaat) moet ik toch echt gaan werken aan me lichaamstaal denk ik?

Anoniem

Re: lichaamstaal hoe verbeter ik dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:52

Als je met beide benen op de grond staat en goed stevig staat, borst vooruit en hoofd omhoog maar wel ontspannen schouders, ben je al dominant. Met longeren kun je daar goed gebruik van maken, als de merrie naar je toe komt, stap dan naar haar toe om haar 'weg te duwen' uit jouw ruimte. Reageert ze niet, 'spring' dan als het ware naar haar toe, dat je echt duidelijk bent in wat je wilt.
Verder is het ontzettend lastig om het via bokt uit te leggen :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:53

Laat jezelf eens filmen, dan kun je zelf ook zien wat je mogelijk fout doet en wilt verbeteren :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:51

Dankjewel voor de tips.
Zal ook eens afwachten wat ze zeggen met de cursus.
volgens mij sta ik ook altijd goed met de voeten in de grond en borst vooruit.
Ik snap is moeilijk uit te leggen
Misschien inderdaad eens laten filmen.
Dit is ook 1 van de redenen dat ik de cursus ga volgen.

Charlielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:56

Hallo,
Het ligt niet aan jou, maar ook niet aan het paard.
Probeer eens een Join-up.
Ik zal even een snelcursus Join-up geven:

Neem je paard mee aan een halster en longeerlijn naar de paddock of rijbak.
Laat het paard helemaal los (ook halster afdoen!) en zwaai even de longeerlijn naar het achterste van het paard.
Zet haar in galop en laat haar even een paar keer van hand veranderen.
Dat doe je om het touw andersom te pakken en even je arm uit te strekken naar de kant die je wil.
Laat je paard galoperen todat ze DUIDELIJK aangeeft dat ze ontspannen is (hoofd laten hangen en kauwbewegingen maken).
Gaat ze over in draf en laat ze alleen haar oren hangen, geef dan duidelijk aan dat ze nog even door moet gaan tot je DUIDELIJK kunt zien dat ze ontspannen is.
Laat haar even draven tot ze overgaat in stap.
Draai je rug naar haar toe en wacht rustig af tot ze naar je toe komt gelopen.
Beloon haar goed (aaien, klopjes geven en/of een snoepje geven) en draai je weer om.
Vraag aan haar of ze meekomt en loop rustig weg van haar.
Blijf al die tijd in de paddock.
Als het goed is komt ze dan achter je aan gelopen omdat ze je vertrouwt.
dat is het begin van een echte paardenliefde!

Groeten Charlielove
Wil je meer weten? Vraag het gewoon aan mij! /3

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:59

Omg, Join up is iets wat je NIET zou moeten willen.
TS ik zou je ook niks van bovenstaande post aantrekken, maar ik denk dat jij dat wel inziet. :)

Ik vind het knap van je dat je toegeeft dat jij fout zit. :) Goed dat je dat inziet, dat is het begin. Het lijkt mij ook verstandig om jezelf te laten filmen. Zo zul jij toch dingen bij jezelf gaan opmerken waarvan je denkt, huh deed ik dat zo?

Daar kun je ook een hoop uithalen. :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 10:19

Het gaat niet om eigen paarden.
Denk ook niet dat de eigenaresse van een join up blij wordt en 1 van de paarden is een dominanten merrie.
Dus zoiets alleen uit proberen kan best gevaarlijk zijn :)
Want heb er verder geen kennis over. Heb wel zoiets gelezen is het boek paardne liegen nooit.
Maar ik vind niet dat mensen dit zo moeten gaan doen zonder iemand erbij die hier echt kennis over heeft.
Het is ook niet de oplossing van me longeer problemen en me lichaamshouding.

Me laten filmen is een goed begin :) En met de longeer cursus zal ik ook vast gewezen worden op veel dingen :)

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:24

Misschien zou je juist die merrie mee moeten nemen naar de cursus. Dan is er namelijk een deskundige in de buurt die jou meteen kan helpen. Daar leer je meer van dan een paard meenemen waar 'het toch wel mee lukt'.
Succes ermee!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:44

zorg ook dat je in de juiste driehoeks verhouding staat tot het paard, je sluit het paard op tussen je longeerlijn en je zweep, ik zeg altijd je lijn is je rem je zweep je is je been jou lijf is de positie bepalende factor waar ze loopt op de hoefslag, dat wil zeggen als je een stap naar achter doet vraag je eigenlijk het paard naar je toe te komen, dus als ze jou kant op komt zet jij een duidelijke stap naar voren(richting de schoft) misschien zelfs een beetje dreigend met borst naar voor een flinke stamp op de grond en je kan je armen ook iets omhoog doen , nog een tip als je goed wil werken aan lichaams houding dan praat niet wees stil dan ben je meer geneigd om duidelijker te zijn in je lijf! komt ze dan nog naar je toe dan wijs je duidelijk met de zweep naar haar schoft/schouder en als het nodig is raak je die aan met de zweep. En ook duidelijk maken dat als jij stilstaat zij niet zomaar op je af mag komen lopen (wat veel paarden doen) pas als jij de lijn binnen haalt mag ze naar je toe komen komt ze eerder naar je toe jaag je haar weer weg (van je af), veel succes met de cursus en wat goed dat je dat gaat doen want goed longeren is een kunst!!!!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:41

We willen ook graag de cursus afwisselen met 2 paarden. Maar moeten nog vragen of dit wel mag.
Het zijn 4 avonden en daarna 1 avond het examen.

Zo kan ik met beide paarden kijken wat ik moet verbeteren en hoe we ze het beste kunnen trainen.

Dankjewel boompje voor je reactie ik doe inderdaad ook veel met me stem :)