Wederzijds respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleenzz2

Wederzijds respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 18:30

Hallo, ik zie hier vaak staan dat als je je paard met respect behandelt dat je dan ook respect terug krijgt. Nu ben ik benieuwd wat dit precies inhoudt en of jullie ook voorbeelden kunnen geven?! Heel erg bedankt!

Nienke15

Re: Wederzijds respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:12

Je paard met respect behandelen betekend gewoon, hem netjes behandelen. Als je op hem rijd bijvoorbeeld niet alleen maar rondscheuren maar eerst rustig instappen enzo,,

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:15

Respect betekent ook dat je duidelijk moet zijn in wat je wil en waar je zelf voor staat....

Dus als jij je paard met respect , aanleert wat hij mag en niet mag , dan respecteert hij jou...omdat je duidelijk bent, consequent en het niet afdwingt door geweld.

Dit wil niet zeggen dat je paard bij andere mensen de lijn gaat aftasten.... die moeten op hun beurt weer respect verdienen van het dier .

snap je?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:17

Goeie vraag! Want volgens mij is respect nog altijd een term die door mensen in het leven is geroepen en waarvan de definitie gericht is op hoe respect er voor mensen uit ziet.

En een paard is geen mens, een mens geen paard. Dus als je respect van een paard wilt, voor zover je dat zo kunt noemen als het om een paard gaat, zul je dat toch moeten krijgen door in de taal van het paard te spreken :) Aangezien het paard van nature geen mensentaal "spreekt".

Om "respect" te krijgen zul je dus denk ik moeten handelen jegens jouw paard, zoals een leider van een kudde dat zou doen jegens een lid van die kudde. (ervan uitgaande dat je als mens altijd de rol van leider op je moet nemen).

Hoe? Cursus "hoe praten paarden" volgen :P (dat boek bestaat overigens)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:52

Je paard met respect behandelen betekent dat je de persoonlijkheid en het karakter van je paard kent, erkent en daar ook ruimte voor geeft, net zoals je dat voor andere mensen ook doet. Wat uiteraard niet betekent dat je alles maar goed moet vinden, normale omgangsvormen zijn altijd gewenst, maar je kunt wel rekening houden met wat je paard prettig vindt en wat juist niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:29

Voor mij betekent wederzijds respect dat je elkaar accepteert zoals de ander is. Mijn paard is niet perfect, en ik ook niet, en dat vinden we niet zo erg van elkaar. De ander accepteren zoals die is houdt voor mij in dat je rekening houdt met elkaars karakter, voorkeuren, angsten en onmogelijkheden. Als je daar allebei mee kunt leven kun je heel goed samenwerken met een paard.

Of mijn paard het ook zo ziet weet ik natuurlijk niet. Wel weet ik dat hij het, zoals elk ander paard, nodig heeft dat ik (of iemand anders die wat met hem doet) duidelijk en eerlijk is en hem veiligheid biedt. Paarden willen graag geleid worden, zich bij iemand aansluiten. Daar is het een kuddedier voor. Als jij een goede leider kunt zijn zal je paard veel voor je doen. Voor mij houdt dat in dat ik in de training geen dingen vraag van mijn paard die hij niet kan uitvoeren, en dat ik hem help als hij iets moeilijk vindt. Maar bijvoorbeeld ook dat ik af en toe les neem zodat ik hem in elk geval zo weinig mogelijk in de weg zit wanneer ik rijd.
Maar ook dat hij wat leuks krijgt wanneer hij iets goed doet. Wanneer ik hem bijvoorbeeld gelongeerd heb wacht hij daarna netjes naast mij totdat ik de lijn weer heb opgerold. Daarna lopen we naar de rand van de bak, en wanneer ik zeg dat hij mag eten gaat hij de grasjes daar langs de rand eten. Hij weet dat ik goed voor 'm zorg. Hij vertrouwt erop dat ik het goed doe. Daarom wacht hij ook netjes tot hij mag eten, tot die tijd let hij op mij. Zou hij dat niet doen dan doe ik iets niet goed.
En bijvoorbeeld wanneer hij angstig is adem ik uit en dan wordt hij kalmer. Omdat ik daarmee aangeef dat hij zich geen zorgen hoeft te maken.

Het is niet moeilijk maar je moet er wel consequent in zijn. En vooral niet dominantie verwarren met leiderschap.
Iemand die dominant is gaat alleen voor z'n eigen belang. Bijvoorbeeld een chef die tegen z'n mensen zegt: "Als jullie allemaal hard werken heb ik de beste afdeling en krijg ik een bonus".
Iemand die leidt gaat voor het belang van z'n groep. Een chef die weet te leiden zegt bijvoorbeeld: "Als jullie allemaal hard werken zijn wij de beste afdeling en ben ik keitrots op jullie en gaan we met z'n allen een dag wat leuks doen!"

Voor wie zou jij liever werken?

Juist. Je paard ook.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:50

Respect hebben voor een paard staat bij mij gelijk aan consequent zijn.
'Wederzijds respect' vind ik een term die niet echt in de paardenwereld past. Ik heb respect voor ieder paard, maar dat 'wederzijds'mag van mij achterwege gelaten worden aangezien een paard luisterd of niet en dat heeft alleen te maken met hoe consequent iemand is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:51

Ben ik het niet mee eens. Als je consequent aggressief bent zal het paard hooguit uit angst naar je luisteren. Maar niet uit respect, of hoe je het maar wil noemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:00

Poiuytrewq schreef:
'Wederzijds respect' vind ik een term die niet echt in de paardenwereld past. Ik heb respect voor ieder paard, maar dat 'wederzijds'mag van mij achterwege gelaten worden aangezien een paard luisterd of niet en dat heeft alleen te maken met hoe consequent iemand is.

Wat mis jij kennelijk nog veel in de omgang met paarden. ;(
Nee, het is niet zo simpel dat een paard luistert of niet, dat is robotjeswerk en een paard is geen robotje. Juist als je een relatie hebt opgebouwd op basis van wederzijds respect gaat het niet om "hij luistert of niet", dan gaat het om samen dingen doen en kan het paard juist zeer waardevolle inbreng hebben. Als je respect hebt voor je paard luister je ook naar hem en denk je na over wat hij tegen je zegt. Ja, dan nog steeds kun jij degene zijn die bepaalt wat er gebeurt, maar waar mogelijk rekening houdend met de wensen van je paard.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:39

hestejente schreef:
Ben ik het niet mee eens. Als je consequent aggressief bent zal het paard hooguit uit angst naar je luisteren. Maar niet uit respect, of hoe je het maar wil noemen.

Consequent agressief is wat anders dan consequent met respect.
Een paard moet luisteren omdat hij het wilt, niet uit angst of onder dwang. Mischien heb je dat verkeerd begrepen :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:46

Waratje schreef:
Poiuytrewq schreef:

Wat mis jij kennelijk nog veel in de omgang met paarden. ;(
Nee, het is niet zo simpel dat een paard luistert of niet, dat is robotjeswerk en een paard is geen robotje. Juist als je een relatie hebt opgebouwd op basis van wederzijds respect gaat het niet om "hij luistert of niet", dan gaat het om samen dingen doen en kan het paard juist zeer waardevolle inbreng hebben. Als je respect hebt voor je paard luister je ook naar hem en denk je na over wat hij tegen je zegt. Ja, dan nog steeds kun jij degene zijn die bepaalt wat er gebeurt, maar waar mogelijk rekening houdend met de wensen van je paard.

Wat jij omschrijft zie ik anders. Iets wat je een band noemt oid.
Ik wil dat een paard niet over mijn grenzen gaat vanaf de eerste seconde dat er contact is, dan mag hij vrolijk terug op zijn plaats.

Met alleen knuffelen krijg je geen 'respect'. Ja je hoort te luisteren naar t paard,en ja je moet rekening houden. Maar het belangrijkst blijft dat jij op je grenzen staat en de leiding neemt. Dat vertrouwen kan er sneller zijn dan jij denkt.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 25-04-12 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:48

Poiuytrewq schreef:
hestejente schreef:

Consequent agressief is wat anders dan consequent met respect.
Een paard moet luisteren omdat hij het wilt, niet uit angst of onder dwang. Mischien heb je dat verkeerd begrepen :)

Ik denk eerder dat jij het verkeerd hebt geformuleerd. Net zoals je paard gebruik maakt van de ruimte die hij krijgt doen de bokkers dat ook ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:03

Waar lees jij dat ik een agressieve vorm van consequentie toepas dan?
Ben ik dan zo scheel?
Volgens mij schreef ik dat ik altijd respect heb maar wel grenzen stel (fijn met zo'n overzichtelijk telefoontje op bokt :'))
Volgens mij maakt de gemiddelde bokker liever gebruik van het feit dat sommige mensen niet alles tot detail omschrijven en alles zwartwit zien en wordt er van het meest negatieve uitgegaan.

Formuleren is inderdaad niet mijn sterkste punt. :P
Maargoed dat ik praktisch een stuk behendiger ben :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:14

Je post komt anders niet alleen op mij paardonvriendelijk over.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:24

Ja, ik ben een echte paardenbeul.:Z

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:38

Bedankt voor de reacties! Ieder mag zijn eigen mening hebben hierover maar willen jullie het gezellig houden? ;) Ik vind het fijn dat jullie allemaal je eigen opvatting hier over geven, dat zet mij ook weer aan het denken :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:57

Poiuytrewq schreef:
Wat jij omschrijft zie ik anders. Iets wat je een band noemt oid.
Ik wil dat een paard niet over mijn grenzen gaat vanaf de eerste seconde dat er contact is, dan mag hij vrolijk terug op zijn plaats.

Met alleen knuffelen krijg je geen 'respect'. Ja je hoort te luisteren naar t paard,en ja je moet rekening houden. Maar het belangrijkst blijft dat jij op je grenzen staat en de leiding neemt. Dat vertrouwen kan er sneller zijn dan jij denkt.

Ik ben het met je eens dat je met knuffelen alleen geen respect krijgt van een paard, een paard heeft (net als een heleboel andere sociale diersoorten, inclusief mensen) grenzen nodig om binnen te functioneren. Het ene individu is meer geneigd om die grenzen te onderzoeken dan de ander en dan is het dus zaak om die grenzen duidelijk te hebben staan.
Voorbeeldje van mijn jonge paard dat met 3,5 bij kwam en dacht te kunnen bepalen of ik wel of niet de stal in kwam. Zij dreigt met haar achterbenen en krijgt een ongenadige schop onder haar kont: zo gaan wij niet met elkaar om, er wordt niet, nooit gedreigd naar de baas. Daarnaast kreeg ze heel veel ruimte van me om aan te geven wat ze prettig vond en wat niet, maar wel op een nette manier. En als ik bepaal dat ik toch iets wil dat zij niet prettig vindt zal ze het toch moeten toelaten.
Ondertussen (een jaar later) is ze een stuk gemakkelijker in de omgang geworden, is blij dat ze duidelijkheid heeft en is het grenzen "testen" een stuk minder gevaarlijk en weet ze me heel goed duidelijk te maken waar haar krabbelplekjes zitten ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:12

Respect voor mijn paard is imo, dat als zij op buitenrit iets ziet wat ze oprecht eng vind, dat ik dan afstap, tussen haar en het gevaar in ga staan, en haar er rustig naar toe leid, tot ze begrijpt dat het vreemde voorwerp geen reden tot paniek is, en we weer rustig verder kunnen.

En dat krijg ik ook weer terug. Ik hoef maar te fluiten en komen de wei uit, lekker bij het baasje kijken, zien wat er te doen valt, baasje zorgt immers voor eten, drinken en veiligheid. :j

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:19

Oh hier wil ik me wel even laten horen...Mooi topic. Respect is denk ik wel iets wat er vanaf begin beetje in moet zitten..kan groeien of nooit komt..Ik leg voor mij uit:
Ik sta op een kleine stal..8 paarden.
Mijn eigen paardje is een lammetje, een goedzakje. Weet precies wat wel en niet mag, ik ben redelijk consequent, rustig, en dat zie je terug in het gedrag van mijn paard. (wederzijds respect..)
Nou staat er ook een fries, en door omstandigheden die hier niet belangrijk zijn, heb ik het op me genomen om hem te gaan verzorgen. Paard kan niet meer bereden worden, maar poetsen en stappen kan wel, en dat doe ik dus ook. Toen ik begon met hem, was het een hoopje zieligheid, super lief hoor..maar zat weinig "jeu" aan zeg maar. Nu ben ik paar weken met hem bezig, en laat ie nou helemaal opbloeien, ik krijg een hinnik als ik binnen kom, is echt blij om me te zien, en wordt weer paard. Heerlijk om dat te zien. Samen lopen is heerlijk..hij let ook echt op waar ik ben, houdt me in de gaten. ( ik denk weer wederzijds respect)
Ander paard, ik heb niets met hem, en hij niets met mij..-0- begrijpen we vanelkaar. (is ook niet mijn paard..dus doe ook geen moeite om me te verdiepen) Maar reactie zegt denk ik genoeg. Als ik hem een keer uit de wei halen, nou jongens om je te bescheuren..beest ziet vanalles..en geen beweging meer in te krijgen..en aan een paardenbeest gaan trekken van 1.80..haha..pffffff..Maar een paard dat angstig is en een persoon ernaast (ik dus) wat paard niet snapt en eerlijkheidshalve, ik respecteer hem voor geen cent..En hij mij duidelijk ook niet, want blijft in zijn eigen wereld. Ik denk dat respecteren ook vertrouwen in ekaar hebben is. Als ikzelf een mens of dier niet vertrouw, zal mijn mate van respect ook weinig tot niets zijn..wat ik terug krijg zal vermoedelijk ook wel hetzelfde zijn...

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:33

Het respect van je paard moet je verdienen door je te gedragen als een goede leider van de kudde.
En dit kan je alleen bereiken als je je verdiept in de denk en leefwereld van paarden en daar dan naar handelt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:40

MarcR schreef:
Het respect van je paard moet je verdienen door je te gedragen als een goede leider van de kudde.
En dit kan je alleen bereiken als je je verdiept in de denk en leefwereld van paarden en daar dan naar handelt.

Dacht al bijna dat ik de enige was die er zo over dacht ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:17

gummie schreef:
MarcR schreef:

Dacht al bijna dat ik de enige was die er zo over dacht ;)

Dat dacht ik ook. :(:)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:58

Ik zie anders niemand zeggen dat dat niet cruciaal is hoor :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:33

Poiuytrewq schreef:
Ik zie anders niemand zeggen dat dat niet cruciaal is hoor :D

Hier niet nee maar als ik in andere topics zeg dat mensen zich moeten verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden dan krijg ik meestal negatieve reacties.
Omdat ik de oorzaak van zeer veel problemen bij de mens leg en niet bij de paarden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:53

Dat komt omdat iemand in principe altijd iets doet waar hij of zij achter staat, anders doet diegene dat niet. En als er dan iemand komt vertellen dat diegene het fout doet.. Kan verkeerd opgevat worden ja :p

Ik dacht trouwens dat 90% van de bokkers al zo paardmeedenkend dacht maar misschien loop ik achter