Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Aangezien het paard van nature geen mensentaal "spreekt".
(dat boek bestaat overigens) Poiuytrewq schreef:Respect hebben voor een paard staat bij mij gelijk aan consequent zijn.
'Wederzijds respect' vind ik een term die niet echt in de paardenwereld past. Ik heb respect voor ieder paard, maar dat 'wederzijds'mag van mij achterwege gelaten worden aangezien een paard luisterd of niet en dat heeft alleen te maken met hoe consequent iemand is.
hestejente schreef:Ben ik het niet mee eens. Als je consequent aggressief bent zal het paard hooguit uit angst naar je luisteren. Maar niet uit respect, of hoe je het maar wil noemen.
Waratje schreef:Poiuytrewq schreef:Respect hebben voor een paard staat bij mij gelijk aan consequent zijn.
'Wederzijds respect' vind ik een term die niet echt in de paardenwereld past. Ik heb respect voor ieder paard, maar dat 'wederzijds'mag van mij achterwege gelaten worden aangezien een paard luisterd of niet en dat heeft alleen te maken met hoe consequent iemand is.
Wat mis jij kennelijk nog veel in de omgang met paarden.![]()
Nee, het is niet zo simpel dat een paard luistert of niet, dat is robotjeswerk en een paard is geen robotje. Juist als je een relatie hebt opgebouwd op basis van wederzijds respect gaat het niet om "hij luistert of niet", dan gaat het om samen dingen doen en kan het paard juist zeer waardevolle inbreng hebben. Als je respect hebt voor je paard luister je ook naar hem en denk je na over wat hij tegen je zegt. Ja, dan nog steeds kun jij degene zijn die bepaalt wat er gebeurt, maar waar mogelijk rekening houdend met de wensen van je paard.
Poiuytrewq schreef:hestejente schreef:Ben ik het niet mee eens. Als je consequent aggressief bent zal het paard hooguit uit angst naar je luisteren. Maar niet uit respect, of hoe je het maar wil noemen.
Consequent agressief is wat anders dan consequent met respect.
Een paard moet luisteren omdat hij het wilt, niet uit angst of onder dwang. Mischien heb je dat verkeerd begrepen
)
Ik vind het fijn dat jullie allemaal je eigen opvatting hier over geven, dat zet mij ook weer aan het denken
Poiuytrewq schreef:Wat jij omschrijft zie ik anders. Iets wat je een band noemt oid.
Ik wil dat een paard niet over mijn grenzen gaat vanaf de eerste seconde dat er contact is, dan mag hij vrolijk terug op zijn plaats.
Met alleen knuffelen krijg je geen 'respect'. Ja je hoort te luisteren naar t paard,en ja je moet rekening houden. Maar het belangrijkst blijft dat jij op je grenzen staat en de leiding neemt. Dat vertrouwen kan er sneller zijn dan jij denkt.
gummie schreef:MarcR schreef:Het respect van je paard moet je verdienen door je te gedragen als een goede leider van de kudde.
En dit kan je alleen bereiken als je je verdiept in de denk en leefwereld van paarden en daar dan naar handelt.
Dacht al bijna dat ik de enige was die er zo over dacht
Poiuytrewq schreef:Ik zie anders niemand zeggen dat dat niet cruciaal is hoor