Ik ben in het bezit van een E-pony, Haflinger x KWPN en het is een ruin. Het is 1 van de mooiste pony’s die ik ken (al zeg ik het zelf) maar zijn karakter… Hij heeft het ‘koppige’ van een haflinger en het ‘hete’ van een KWPN’er en dan kan heel erg botsen. Hij heeft zo veel talent, springen dressuur western hij kan het allemaal, maar door zijn karakter kan ik er niet uit halen wat er in zit.
Punten waar ik tegen aan loop:
- Kan niet (tijdelijk) alleen staan, maakt niet uit waar. Stal, land of paddock hij breekt de boel af.
- Kan niet tegen veranderingen. Als er de ene dag een stoel aan de linkerkant van de bak staat is het goed, maar als hij de volgende dag aan de rechter kant staat is het mis en kan ik wel ophouden met rijden.
- Kan niet met hem op buitenrit want hij galoppeert bokkend weer terug naar huis.
- Hij hoort en ziet alles ook spoken en bakkabouters.
- Maakt soms schijnbewegingen vanuit het niets waardoor ik er uiteraard meteen naast lig.
- Als hij niet luistert en ik geef heem een tik met de zweep bokt hij zo hoog (soms) dat de kans groot is dat ik er af val.
- Met poetsen staat hij constant om zich heen te kijken en te snuiven en te knorren.
Meer weet ik op dit moment even niet

Het is niet dat hij pijn heeft of dat er kwaad in hem zit maar kan in één keer een angstaanval krijgen of helemaal stijf staan van de spanning.
Dit gedrag vertoont hij met vlagen. Alle anderen dagen is hij een heerlijke knuffelpony en is hij soms zelfs té braaf. Ik heb ook regelmatig les en dan gaat het vaak heel goed omdat er dan iemand bij is dat vind hij prettig. Ik heb heel vaak op het punt gestaan om hem te verkopen als hij weer in zo’n ‘angstige fase’ zat, maar dat kan ik niet maken want ik heb hem cadeau gekregen.
Zelf ben ik er achter gekomen dat ik PDD-NOS heb (een milde vorm van autisme) en ik roep heel vaak dat hij dat ook heeft, omdat we soms wel eens de zelfde symptomen hebben
Misschien dat dat onbewust er ook iets mee te maken heeft?Anyway, ik zoek dus een manier waardoor hij minder stress en spanning in zijn lichaam heeft waardoor hij prettiger word in de omgang en onder het zadel. En zodat het voor hem ook fijner is om te werken onder het zadel en in alle rust te kunnen poetsen. Ik heb al eens geprobeerd om pavo nerv control te voeren maar dit at hij op het laatst niet meer op en had ook geen effect.
Oja, hij staat elke dag de hele dag buiten in de paddock en ’s nachts op stal. Hij krijgt 4x per kuil en elke dag een handje brok.
Nogmaals dit gedrag vertoont hij niet dagelijks! De overige dagen is het gewoon een heerlijke pony om mee te werken en in de omgang. Het is ook niet iets van de laatste tijd hij is altijd al zo geweest.
Daar heb je wel een beetje gelijk in.

) Of het andere uiterste: laten we hem dan maar met geweld langs dat enge object slaan
maat wel als volgt: de dag is als altijd, ook in mijn hoofd en lijf, en ergens in die normale dag vertel ik m: oh ja, we gaan ook nog ff wedstrijdje doen vandaag, niks bijzonders hoor....(Cesar Milans state of mind) Zijn reactie is dan : oh joh, doen we wel ff