Ik ben niet van topics plaatsen, maar nu heb ik geen keus.. ik zoek iemand die weet wat er aan de hand is met mijn tinkermerrie.
Mijn merrie heeft heel erg last van het schudden met haar hoofd. Het zogenaamde 'Headshakingsyndrome'. Ik weet dat hier een
topic over geplaatst is, maar ik denk dat het iets anders is.
In de zomermaanden, dus rond deze tijd begint ze de hele tijd met haar hoofd te schudden.
Het rare hiervan is, dat het alleen erg overduidelijk in de bak gebeurt. Buiten op de heenweg naar de bak toe,
heeft ze er geen last van. Misschien schudt ze 2x, maar dan is het over.
Als we les hebben gehad en terug naar stal lopen, schud ze ook niet.
Eerst dacht ik dat ze overgevoelig is voor het zonlicht. Maar daaraan begin ik nu te twijfelen, aangezien ze het buiten vrijwel niet doet.
En het de ene keer buiten wel voorkomt en de andere keer weer niet.
Toen dacht ik, het zijn de pollen! Maar toen dacht ik, nee.. toen ik ging longeren op t gras, waar ook bomen staan.. had ze ook
moeten schudden. Maar dat deed ze pas na een half uur longeren, dat ze even 3x met dr hoofd schudde ofzo.
Dus ik heb eigenlijk een beetje radeloos.
Ze doet het eigenlijk heel overdreven in de bak, de hele tijd schudden met dr hoofd, op en neer op en neer. T is zo erg
dat ze zo moeilijk te rijden is, en dat je er eigenlijk vrij weinig mee kan.
Voor mij is het onwijs irritant, mijn vingers staan elke keer onder de blaren.. maar voor me meisje is het nog veel erger!
We hebben al een aantal bitten geprobeerd. Maar dat hielp niet. Ook hebben een riddermasker gebruikt, maar volgens mij
leverde dat ook vrij weinig op. Ook hebben we een pollennetje geprobeerd, alleen die was niet helemaal dicht. Dus dat
kunnen we nog wel proberen.
Kan iemand mij helpen met deze vreselijke situatie?
Misschien dat iemand hier ook ervaring mee heeft?
Lieeefs!
Het lijkt mij toch een medisch probleem. Bij ons op stal staat er een paard die allergisch is voor pollen. Die krijgt in de zomer pretnisol en loopt ook met een neusnetje in de wei. Lust ook haar eten niet meer en zit gewoon niet lekker in haar vel. Ik vind het maar erg zielig.