Paard is moeilijk te rijden tijdens de zomer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

princesissi

Paard is moeilijk te rijden tijdens de zomer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:12

Halloo bokkies! :D

Ik ben niet van topics plaatsen, maar nu heb ik geen keus.. ik zoek iemand die weet wat er aan de hand is met mijn tinkermerrie.

Mijn merrie heeft heel erg last van het schudden met haar hoofd. Het zogenaamde 'Headshakingsyndrome'. Ik weet dat hier een
topic over geplaatst is, maar ik denk dat het iets anders is.

In de zomermaanden, dus rond deze tijd begint ze de hele tijd met haar hoofd te schudden.
Het rare hiervan is, dat het alleen erg overduidelijk in de bak gebeurt. Buiten op de heenweg naar de bak toe,
heeft ze er geen last van. Misschien schudt ze 2x, maar dan is het over.
Als we les hebben gehad en terug naar stal lopen, schud ze ook niet.

Eerst dacht ik dat ze overgevoelig is voor het zonlicht. Maar daaraan begin ik nu te twijfelen, aangezien ze het buiten vrijwel niet doet.
En het de ene keer buiten wel voorkomt en de andere keer weer niet.

Toen dacht ik, het zijn de pollen! Maar toen dacht ik, nee.. toen ik ging longeren op t gras, waar ook bomen staan.. had ze ook
moeten schudden. Maar dat deed ze pas na een half uur longeren, dat ze even 3x met dr hoofd schudde ofzo.
Dus ik heb eigenlijk een beetje radeloos. :9

Ze doet het eigenlijk heel overdreven in de bak, de hele tijd schudden met dr hoofd, op en neer op en neer. T is zo erg
dat ze zo moeilijk te rijden is, en dat je er eigenlijk vrij weinig mee kan.

Voor mij is het onwijs irritant, mijn vingers staan elke keer onder de blaren.. maar voor me meisje is het nog veel erger! ;(

We hebben al een aantal bitten geprobeerd. Maar dat hielp niet. Ook hebben een riddermasker gebruikt, maar volgens mij
leverde dat ook vrij weinig op. Ook hebben we een pollennetje geprobeerd, alleen die was niet helemaal dicht. Dus dat
kunnen we nog wel proberen.

Kan iemand mij helpen met deze vreselijke situatie? -O-
Misschien dat iemand hier ook ervaring mee heeft?

Lieeefs! :D

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:17

Hoi,

En bitloos geprobeerd? bepaalde vliegjes die daar wel zijn vanwege een struik/wind stil(in de bak) .............verder geen idee voor je.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:16

is het paard al helemaal nagekeken door een dierenarts?
tanden,rugproblemen.,
slijtage,verkeerd/secht passend harnachement etc..

maak eens een filmpje van wat ze doet?

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:25

hoi,
bij mij op stal loopt er eentje rond.. in de zomer ook altijd veel last
maar met een vliegen masker gaat het heel erg goed.
een zwarte voor het rijden en een wittige voor op de wei
zei koopt ze bij de paarden drogist op internet met neusflap...
tevens is zij ook bij een natuurlijkgenezer geweest en heeft ook effect wel prijzig speciaal hooi en kruiden

blue_sky

Re: Paard is moeilijk te rijden tijdens de zomer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:29

Klinkt toch erg als een pollenallergie. Paard bij ons op stal krijgt elk jaar een desensibilisatiekuur. Dat helpt goed. Ik vraag me alleen wel af hoe je aan blaren op je handen komt van het rijden. Hoe erg je paard ook schudt tijdens het rijden , ik kan me niet voorstellen dat je daar blaren van kan krijgen. Misschien is er ook rijtechnisch iets heel erg mis en associeert ze de bak met een erg pijnlijke mond (zoals jij pijnlijke handen krijgt). Probeer eens de schudbeweging niet met je handen tegen te houden.

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:36

misschien heeft ze een lichte vorm van staart en manen eczeem dat komt alleen in de zomer misschien voelt ze de jeuk en schud ze daarom met haar hoofd?? :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:41

Als het schudden van -sterrenkijken naar kop op de borst- is, dan kan het door de vliegjes/mugjes komen. Mijn merrie doet het ook, en een aantal andere paarden bij mij op stal ook. Volgens mijn DA is het een aangezichtspijn waardoor ze het doen. Met mijn merrie heb ik zo'n neusflap geprobeerd maar dat hielp niet, een oornetje helpt bij mijn merrie gelukkig wel. Ze doet het nog heel af en toe maar is wel gewoon te rijden nu.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:45

Rij jij in de zomer intensiever dan bijv in de winter kwa lessen?
Bij ja kan het ook een spieren kwestie zijn.
Of bijv door te veel voeding waardoor spieren kunnen verzuren..

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:53

Niet om vervelend te doen, maar kun je het niet aan de dierenarts vragen? Die heeft er ten slotte voor gestudeerd ;) Het lijkt mij toch een medisch probleem. Bij ons op stal staat er een paard die allergisch is voor pollen. Die krijgt in de zomer pretnisol en loopt ook met een neusnetje in de wei. Lust ook haar eten niet meer en zit gewoon niet lekker in haar vel. Ik vind het maar erg zielig.

Ligt het aan mij of hebben paarden tegenwoordig veel vaker last van allergieën? Vroeger hoorde je zoiets nooit....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:59

princesissi schreef:
In de zomermaanden, dus rond deze tijd begint ze de hele tijd met haar hoofd te schudden.
Het rare hiervan is, dat het alleen erg overduidelijk in de bak gebeurt. Buiten op de heenweg naar de bak toe,

hoe moeilijk kan het zijn.....
je paard kan niet tegen het stof wat vrijkomt in de bak.
valt ook onder de pollen allergie maar dan meer stof gerelateerd.
simpel op te lossen,niet meer in de bak rijden of eerst de bak goed sproeien.

princesissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:48

Barcelano schreef:
Rij jij in de zomer intensiever dan bijv in de winter kwa lessen?
Bij ja kan het ook een spieren kwestie zijn.
Of bijv door te veel voeding waardoor spieren kunnen verzuren..

Ze wordt nu wel intensiever gereden dan 1,5 jaar geleden. Dat klopt. Maar ik denk niet dat haar spieren verzuren,
aangezien ze het in de winter gewoon niet doet en we dan precies het zelfde rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:53

Dat kan van alles zijn.
Laat eens een allergietest doen via een veearts, dan wordt je al een hoop wijzer. Laat sowieso eens een veearts kijken. Vergeet niet dat jeuk veel erger en ongemakkelijker is dan pijn. Je paard geeft aan dat er iets mis is, aan jou om er van alles aan te doen om er achter te komen wat het is.

Alleen in de zomer schudden kan meerdere oorzaken hebben. Het wordt getriggerd door warmte, pollen, stof.
Met rijden halen ze sneller adem, dus hebben ze ook meer last. Met alleen stappen ademen ze niet zo snel en zal ze dus ook niet zoveel schudden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:55

Ik denk dat je jezelf een aantal vragen moet stellen, zoals, doet ze het ook aan de lange teugel of alleen als ze aan de teugel loopt? Wat doet ze als je in het weiland rijd? Kun je proberen alleen met halster te rijden? Doet ze het in stap, draf en galop? Met die antwoorden kun je al een groot deel uitsluiten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:56

mariska32 schreef:
princesissi schreef:

Dacht ik ook direct.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:00

heeft ze misschien zonneallergie?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:08

Mindfields schreef:
mariska32 schreef:
princesissi schreef:

Dacht ik ook direct.

Dat hoeft niet.
Interessant artikel over headshaken: http://paarden.dapbodegraven.nl/headshaking.html

Als voorbeeld zal ik mijn eigen pony nemen.
Mijn haflinger is recent positief getest op een allergie voor verschillende soorten mijten (o.a. huisstofmijt, hooimijt en voedermijt). Dit is een niet-seizoen gerelateerde allergie.
Maar hij schudt alleen in de periode maart-september.
Headshaken is vaak een neurologisch probleem. Allergie kan wel de oorzaak zijn van irritatie, maar het heeft ook een trigger nodig die de overprikkeling van de zenuwen in de slijmvliezen veroorzaakt.
De allergie bij mijn haflinger zorgt namelijk niet direct voor jeuk. De temperatuur triggert de slijmvliezen. Dus zodra de temperatuur boven de 10 graden komt, krijgt hij pas jeuk op de mijtenallergie. Die 2 samen veroorzaken het schudden. Maar apart van elkaar geeft geen reactie.
Is het onder de 10 graden, schudt hij zelden of niet.
Dat heeft niets met het stof in de bak te maken. Het kan dus via warmte, maar ook zonlicht.
Overigens kan een pollenallergie, dus een reactie op een enkele factor, ook.
Daarom: laat een allergietest doen. Dan kun je daar al de leefomstandigheden naar aanpassen (de mijne staat bijvoorbeeld 24/7/365 buiten, krijgt geen brokken meer maar muesli, staat op zand ipv stro en krijgt geweekt hooi). Daarnaast kun je dan eventueel met medicijnen aan de gang. Ik ga zelf dit jaar starten met een desensibilisatiekuur.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:47

amanda@ik doel er op dat de trigger hier het stof van de bak is.
die moet je uit de weg gaan dus.