pony steigert en springt boven op me

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoeren

pony steigert en springt boven op me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:00

Ik heb 2,5 maand geleden een shetlandpony gekocht, een hengst van een 1/2 jaar oud. Hij liep in een natuurgebied waar ze met kudde shetlanders rondliepen. Toen de pony bij mij thuis kwam was het heel erg bang dus ben ik er elke dag heel voorzichtig bij gaan zitten. Nu leek het allemaal goed te gaan maar van de een op de andere dag valt hij me aan als ik bij hem in de buurt kom. Hij komt dan naar me toe gelopen, begint te steigeren en springt boven op me. Ik kan er nu niets meer mee. Heeft iemand enig idee wat ik hiermee moet doen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:04

Sowieso laten castereren.
Ten tweede, staat hij samen met andere paarden? Zo nee, dan kan het zijn dat hij jou als speelmaatje gaat zien en dat is niet de bedoeling. Probeer hem bij andere paarden te zetten (nadat hij gecastereerd is natuurlijk) daar zal zijn gedrag makkelijker van worden en dan zal hij door andere paarden een beetje opgevoed worden.

Voor nu, maak een afspraak met een da voor een castratie en ga voortaan met een zweepje de wei in. Je paard mag jou nooit aanvallen, als hij het wel doet een flinke slinger met de zweep, is hij nou helemaal! Probeer streng en consequent te zijn.
Het lijkt me ook wel verstandig als je er iemand bij haalt met iets meer verstand, een 2.5 jarige hengst die niets kent en dominant gedrag vertoont zal even flink aangepakt moeten worden en als je dat zelf lastig vind is het handig om er iemand bij te halen.

Succes ermee!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:05

Opvoeden die hap... Duidelijk en streng blijven. En hem in een goede kudde zetten waar de andere paarden/ponys ook meehelpen met zijn opvoeding. Heel belangrijk voor zo'n jong dier.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:05

Gewoon lekker veulen laten zijn en terug gooien de groep in.
Staan er nog andere paarden bij?
Of staat hij gezellig in zijn eentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:07

Een keer goed van je af slaan, niet toelaten natuurlijk. En dan niet 10 keer slaan, maar 1 keer een goede klap als ie dat doet.

Snoeren

Re: pony steigert en springt boven op me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:14

Castereren wil ik eigenlijk liever niet want ik wil er mee naar de hengstenkeuring. Er staat nu 1 paard naast hem in de wei omdat ik hem te klein vond om hem al bij een groot paard te zetten. Misschien moet ik ze idd toch bij elkaar gaan zetten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:33

Castreren. Als je niet met een hengst om kan gaan (en dat blijkt nu wel), dan hoor je er ook niet bij in de buurt te komen..

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:00

Streng zijn

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:03

Zeker in een groep zetten. Een pony moet nooit alleen staan, maar zéker zo'n jonge hengst niet, die moet worden opgevoed door andere paarden. En tja, als je hem per se hengst wil laten, dan raad ik je voor je eigen veiligheid en welzijn van de pony aan om iemand mee te nemen die er wel mee weet om te gaan...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:07

Snoeren schreef:
Castereren wil ik eigenlijk liever niet want ik wil er mee naar de hengstenkeuring. Er staat nu 1 paard naast hem in de wei omdat ik hem te klein vond om hem al bij een groot paard te zetten. Misschien moet ik ze idd toch bij elkaar gaan zetten.

heeft hij papieren?
je moet hem goed opvoeden dit zijn wel een beetje hengsten streken. maar ik zou gewoon hakkie tjakkie weg zakkie doen is 100x makkelijker

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:19

Met een zweepje de wei opgaan en alsie op je wilt springen hem weg jagen, zorg wel dat je dit altijd doet alsie op je wilt springen zodat hij duidelijk weet dat dat nooit mag... Na een tijdje krijgt hij wel respect.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:24

Dan krijgt hij respect voor de zweep. Respect is iets wat je moet verdienen en wat niet zomaar komt. Hij ziet jou duidelijk niet als de leider een oplossing daarvoor zou grondwerk kunnen zijn. Maar wat zijn gedrag ook zeker zal beinvloeden is het feit dat hij alleen staat paarden zijn gezelschaps dieren die horen niet alleen in de wei.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:54

Streng zijn. Dit gedrag kan en mag absoluut niet!
Hij moet respect voor jou krijgen en jij moet bij iedere reactie die jou niet aanstaat duidelijk laten weten dat iets niet mag.
Ik zou ook zeggen: laten castreren die handel. Het klinkt nogal cru wat ik nu zeg, maar volgens mij kan jij deze hengst gewoonweg niet aan. (anders was het zo ver niet gekomen)
Zorg er ook voor dat hij in een groep met een aantal andere paarden kan staan die 'helpen' bij de opvoeding. Probeer zo vaak mogelijk met dit jonge dier bezig te zijn.
Je kan niet vroeg genoeg beginnen met de opvoeding van een veulen, maar zorg er zéker voor dat hij naast het 'trainen' ook gewoon kan spelen met andere paarden. :)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:29

Ik denk dat het voor jullie beide beter is dat je eerst meer ervaring hebt.
Zodat je weet hoe je met een hengst moet omgaan.
Nu is er geen respect voor je. Wat een zeer gevaarlijke situatie aan het worden is.
Hierbij moet er hulp komen van een ervaren iemand.
Daarbij moet je je afvragen of deze Shetlander echt zo goed is dat hij naar de hengstenkeuring toe moet. Of is het meer, dat jij dat graag zou willen.
Anders castreren. Er zijn meer dan genoeg Shetlanders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:35

Schop onder zijn reet geven. Methode 37 in mijn geval, maar het ligt er maar net aan wat je schoenmaat is.

Opvoeden, nu het nog kan! Shetlanders zijn echt rotbeestjes als je ze niet fatsoenlijk opvoedt, dus haal er desnoods iemand bij die er wel verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:39

Nevermind
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-12 22:40, in het totaal 2 keer bewerkt

cannysweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:35

Neem even iemand in dienst die je kan helpen.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:26

Opvoeden die hap!!
Ga niet zitten wachten tot ie je het ziekenhuis in mept.