Heeee! Ik verzorg nu +- een jaartje een e-pony, Roxy. Ze is van een boer, die naast Roxy nog zo'n 6 andere pony's heeft. Hij fokt met de pony's en Rox krijgt dus elk jaar een veulentje. Ze is 6 jaar.
De eerste maand(en) ging het rijden prima, ze liep netjes en luisterde goed naar m'n stem en hulpen, maar was vervelend met opstappen. Hulp gezocht bij een nieuwe instructrice en het ging vrijwel gelijk goed. Ze kon me vertellen dat het zadel niet lekker lag en dat ze daarom vervelend was met opstappen. Ik heb nu een nieuw zadel wat goed ligt.
Ik heb altijd al geweten dat Roxy een enorm dominante pony is. De eerste paar maanden liet ze duidelijk zien dat ze de baas is, maar dit heb ik altijd redelijk goed gecorrigeerd (naar mijn idee iig). Aan het begin van de winter ben ik gestopt met rijden, aangezien de bak enorm slecht was. Ik ben begonnen met grondwerk, wat echt nodig was, aangezien ze nog steeds wel eens de gedachte had dat zij de baas is. Grondwerk gaat best wel goed. Ik laat haar aan de hand meelopen (eerst met, daarna zonder halstertouw), stappen en ho. Als ze van me wegloopt laat ik haar een rondje rennen en ga daarna in het midden van de bak staat totdat ze naar me toe komt. Dit laatste werkt super, ze loopt niet meer van me weg.
Sinds ik met het grondwerk begonnen ben, komt Roxy naar me toe in het weiland en luistert ze beter, maar aan de andere kant is ze enorm druk geworden, ik kan het lastig uitleggen. Vandaag heb ik weer grondwerk gedaan, ging weer gewoon goed! Totdat ik madame het weiland in moest krijgen, wat al redelijk lastig is met het hek en paarden, maar ze heeft het ook nog voor elkaar gekregen 4x weg te rennen. Toen dit vanmiddag gebeurde werd ik redelijk moedeloos, wat moet ik met der aan? Ze heeft tot nu toe elke verzorgster 'weggepest'. Ik ben niet van plan om te stoppen, want ik denk dat het lastig is om een nieuwe verzorgster voor der te vinden.
Ik had verwacht dat als ik grondwerk met haar ging doen dat ze meer respect voor me zou krijgen en ook wat rustiger zou worden, maar ze is juist niet rustiger geworden. Doe ik misschien iets verkeerd, kan ik iets beter doen of hebben jullie dingen die ik moet gaan doen?
Je mag altijd om meer informatie / foto's etc. vragen!
Nienke15
Geplaatst: 17-04-12 18:06
Misschien is ze druk omdat ze weinig beweging krijgt?
Bedankt voor je reactie! Ze staat nu al ongeveer een maand 24/7 op het weiland, alleen met slecht weer gaat ze naar binnen, dus ik denk niet dat dat de oorzaak is...
Hmz. Als je grondwerk doet loop je alleen met haar en sta je soms stil zowel los als in draf of doe je nog meer? Heb je daar toevallig ook foto's van? Doet ze het vaker bij het hek? En hoe los jij het op als ze zo reageerd?
Ik doe tot nu toe eigenlijk alleen los en vast, ho, stap, stukje draf en achteruit. Foto's heb ik niet, maar ik kan wel vragen of iemand binnenkort foto's of een filmpje wilt maken.
Met het hek, was gisteren de tweede keer dat ze het deed. De boer waar ze staat heeft een stuk of 6 weilanden. 5 daarvan hebben gewoon een simpel draadje en daar loopt ze het weiland gewoon in zonder problemen. Alleen bij dit weiland is het erg lastig. Het zijn 2 vierkante hekken die aan elkaar zijn vastgemaakt met een riempje en daarboven zit nog een stroomdraadje. Er staat een kudde in het weiland met nog 5 andere merries en een hengst. De merries stonden aan de andere kant van het weiland, hengst stond op +- 20 meter afstand. Als ze wegrent pak ik haar (ze rent niet weg, blijft gewoon staan) en neem haar dan opnieuw mee naar het weiland. Ik doe verder niks van straffen/belonen.
Dat was een snelle reactie. Als ik je goed begrijp ligt het dus puur aan het hek en niet aan de kudde. Omdat ze het bij de andere weilanden geen probleem vindt? Ik denk dat de manier die je nu gebruikt prima is gewoon blijven oefenen rent ze weg pak je haar weer even wachten tot ze rustig is en je probeerd het weer. Met wat geduld ga je er wel komen.
Oh ik vergeet nog wat. Denk dat als je een filmpje maakt van de grondwerk dingen die je doet. Dat het dan makkelijker is om tips te geven en om te kunnen zeggen of het drukke gedrag van je paard hier mee te maken heeft. Het is ook altijd goed zelf een filmpje terug te kijken dan kan je goed zien wat je eigen houding is en welke aanwijzingen je geeft
dianaw33
Geplaatst: 18-04-12 13:41
Als ze wegrent bij het hek, waar gaat ze dan heen?
ellepel
Geplaatst: 18-04-12 15:25
ik snap het niet helemaal. ze doet het alleen bij dat hek'?
wat doe jij nou bij dat hek dan en laat je haar ook eventueel met commando wachten? grondwerk of niet,pony moet gewoon netjes wachten tot jij het seintje geeft dat ze door het hek mag. denk ook een kwestie van goed op haar letten en zodra je merkt dat haar aandacht van je af is dat meteen corrigeren? en dat kan ook wel zonder grondwerk hoor
Tegenwoordig lijkt dominant wel het nieuwe woord voor onopgevoed of een paard waar het baasje gewoon geen overwicht op heeft. Jouw paard luistert gewoon niet naar jou, is ongehoorzaam. Als jij aan een hek staat te prutsen, dan heeft ze gewoon te wachten. Dat vertel je d'r eerst op een lieve manier, en als dat niet werkt krijgt ze eens een flinke snok aan het halstertouw. Is ze nou helemaal gek geworden.
Je kan grondwerken tot je een ons weegt, duidelijk zijn tegen een paard werkt veel beter. Eerst op een vriendelijke manier vragen, geeft dat niet het gewenste resultaat, dan ben je streng. Iedere dag dezelfde regels en op dezelfde manier opbouwen van vriendelijke naar streng.
Bedankt voor de tips, hier heb ik wat aan:) ze rent niet het weiland in, maar er juist weg van. Met het grondwerk vraag ik het idd eerst vriendelijk en als ze dan niet luistert even een ruk aan het halstertouw. Ik ga iig aan de slag.