kunnen jullie je paard makkelijk de wei uit krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

kunnen jullie je paard makkelijk de wei uit krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 15:02

Gisteren wilde ik rijden en kreeg met geen mogelijkheid mijn paard naar binnen (geef hem eens ongelijk!)!

Tegen de avond komen ze altijd aanstormen en willen ze graag naar binnen, maar overdag niet. Ik heb gelokt met brokjes en probeerde haar te pakken en het halster om te doen, maar mevrouw gallopeerde mooi hard weg. Niet kunnen rijden dus gister.

Kennen jullie dit ook en hoe lossen jullie het op?

lovemario

Re: kunnen jullie je paard makkelijk de wei uit krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:04

ik volg dit even. mijn paard is net zo, je kan met brok lokken, maar dan komen alle paarden op me af gestormd behalve die van mij..
ze zeggen dat het helpt op gewoon een keer in de wei te staan, beetje aaien en dan weer weg, of paard er uit halen en poetsen en weer terug ( dus niet alleen maar werken)
maar dat werkt bij die van mij helaas niet

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:05

Geen oplossing voor jou probleem, maar ja, ik krijg mijn paard makkelijk uit de wei. Als ik die kant op loop begin ik met fluiten en tegen de tijd dat ik bij de wei bent staat ze voor de draad te wachten :) .

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:06

mijn paard heeft er ooit wel eens een spelletje van gemaakt.
Bij de draad gaan staan, van "kom maar..ik ga wel mee". En op moment dat je dan werkelijk mee wilde nemen, gauw wegrennen.
Goed..dan blijf je lekker staan. Maar ik kom je geen brok brengen..dus...helaas.

Hij vond dat spelletje na 2 x helemaal niet leuk. komt gezellig direct met je mee. Doet nooit meer moeilijk.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:06

een van mijn verzorgpony'sn rende ook weg, dan bleef ik er gewoon rustig achter aan wandelen tot ze het opgaf. nadat ik een keer bijna een uur door de wei heb gelopen heb ik het:'je krijgt een snoepje als je je halster omhebt' ingevoert. dat werkt. ze zijn altijd hardstikke blij me te zien.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:09

PocoGaucha schreef:
een van mijn verzorgpony'sn rende ook weg, dan bleef ik er gewoon rustig achter aan wandelen tot ze het opgaf. nadat ik een keer bijna een uur door de wei heb gelopen heb ik het:'je krijgt een snoepje als je je halster omhebt' ingevoert. dat werkt. ze zijn altijd hardstikke blij me te zien.

pas wel op met dit.. als je een keer geen snoepje hebt, kunnen ze zo ineens raar gaan doen.. herkenbaar met een paard die ik hebgereden..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:11

Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat jij je paard alleen uit het land haalt om met hem aan het werk te gaan.
Meeste paarden gaan dat dus aan elkaar koppelen. Wordt ik overdag gehaald houdt dat werk in.
Daar zou je dus wat tijd voor moeten uit trekken. 2x daags naar stal.
Overdag haal je hem uit de wei. poetst hem. Geeft hem wat te eten en zet hem terug. Op het moment dat je wil rijden ga je dus 's avonds na het binnen halen nogmaals naar stal.
Als je hem niet gevangen krijgt moet je veel tijd en geduld hebben.
Loop naar hem toe. loopt hij weg loop je achter hem aan. Het is gewoon een strijd wie de langste adem heeft, dus blijf rustig lopen en blijf proberen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 15:11

nou, ze ging echt helemaal achter in de wei staan. Ik er naar toe met brokjes, maar ze kwam niet eens kijken hoor! Ze maakte dat ze weg kwam, dus ik kwam niet eens toe aan het geven van brokjes.

Ik heb een uur door de wei gelopen (met drie man trouwens) en heb het toen maar opgegeven...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:12

Ja mijn paard komt altijd naar me toe, alleen als het straks weer graaskorf tijd is dan wordt het erg lastig hem te vangen.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:17

Mijn paard kwam in het begin ook niet makkelijk, eerst weglopen, toen weidemaatjes achter me aan en ineens kwam de omslag. Zodra hij me al ziet aankomen komt die in volle enthousiasme mijn kant oprennen GODZIJDANK! en t leuke is als ik hem in de wei zet loopt hij na de hoek die op de parkeerplaats uitkijkt en als ik wegrij staat die nog ff te kijken haha de schat! <3

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:19

De mijne staat al aan het draadje als ze mijn auto aan ziet komen rijden. Vervolgens draadje open en ze rent er snel doorheen. Ze wil zelfs niet terug gebracht worden naar de wei...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:22

max66 schreef:
nou, ze ging echt helemaal achter in de wei staan. Ik er naar toe met brokjes, maar ze kwam niet eens kijken hoor! Ze maakte dat ze weg kwam, dus ik kwam niet eens toe aan het geven van brokjes.

Ik heb een uur door de wei gelopen (met drie man trouwens) en heb het toen maar opgegeven...

Met 3 man ga je dit probleem ook niet oplossen.
Ga de wei eens in en ga alle paarden aandacht geven maar negeer je eigen paard. Niet kijken niet aanraken ook niet als ze bij je komt.
Dan de wei af en de 2de keer doe je precies het zelfde. negeren.
Pas de 3de keer kan je haar een brokje geven of een aai. Maar niet vangen
Heb geduld en bouw het op!

Tamadine schreef:
De mijne staat al aan het draadje als ze mijn auto aan ziet komen rijden. Vervolgens draadje open en ze rent er snel doorheen. Ze wil zelfs niet terug gebracht worden naar de wei...

Overigens vraag ik me nu af of dit paard wel in de juiste kudde staat.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:24

Ik vind het wel opvallend dat jullie allemaal eten mee de wei in nemen...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 15:24

ik wil bv woensdagmiddag gaan rijden en ik denk dat ik aan de staleigenaar vraag om haar die ochtend maar binnen te laten...
Heb geen zin om haar weer achterna te zitten in de wei eigenlijk.

Ik ben helaas ook niet in de gelegenheid om bv meerdere keren per dag te gaan en om haar dan bv alleen maar even te aaien of te poetsen en weer terug te zetten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:25

Mijn pony's mogen ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid niet vaak op het gras lopen. Als ze er dan op mogen is het feest en willen ze er niet binnen een half uur weer vanaf. Dan rennen ze hard weg. Ik blijf gewoon achter ze aanwandelen, dat zijn ze binnen 5minuten beu en dan kan ik ze zo pakken.

In hun kale weiland komen ze overigens altijd naar me toe.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 15:26

Doubtless schreef:
Ik vind het wel opvallend dat jullie allemaal eten mee de wei in nemen...

om te lokken natuurlijk. De reden dat ze s'avonds bij ons wel graag naar binnen gaan is omdat ze dan brokken krijgen op stal, ze komen echt niet omdat ze ons zo aardig vinden hoor!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:28

die van mij komt altijd. Behalve toen ik met haar een paar dagen achter elkaar naar de dierenarts moest. Als ik aan kwam rijden stond ze al aan het draad, maar zo gauw ik de trailer aankoppelde stond ze gauw achter in de wei. Dan moest ik in de wei echt even achter haar aan lopen, maar uiteindelijk ging ze dan wel met me mee. Ach, hier kon ik dan wel een beetje om gniffelen. Beetje karakter tonen mag ook wel.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:28

Jij vindt dat schijnbaar heel natuurlijk, ik niet :Y) Ik moet mijn paard uit een wei vol merries halen en zit er dus niet op te wachten dat ik meerdere paarden tegelijk schooiend aan de draad krijg staan.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:32

lovemario schreef:
PocoGaucha schreef:

pas wel op met dit.. als je een keer geen snoepje hebt, kunnen ze zo ineens raar gaan doen.. herkenbaar met een paard die ik hebgereden..

ja klopt, ik vergeet er regelmatig eentje te pakken. maar het gaat tot noch toe altijd goed. ze kijkt dan wel even sip:'geen snoepje?', maar dat is ze na 1 seconde al weer vergeten. het paard wat ik het meeste rij heeft een heel beleeft karakter. en is dat ook tegenover mij. als ze geen snoepje krijgt, krijgt ze er geen, dat weet ze ook gewoon.

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:33

Mijn paarden komen over het algemeen gewoon als ik ze roep behalve als ze net weer op gras staan ipv in de paddock, dan is het even wat lastiger maar komen doen ze uiteindelijk altijd. Ik blijf gewoon aan het lint staan en roep ze, neem nooit wat lekkers mee. Als ze wegrennen mogen ze van mij een tijdje blijven rennen, dat worden ze gauw zat en komen ze alsnog. Roep jij je paard altijd of niet? Misschien moet je er anders eens heen lopen zonder wat te zeggen en het halstertouw gewoon vastklikken. Daarna kun je, als je dat perse wilt, wat lekkers geven als je al bezig bent met hem.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:34

Ik hoef ook niets mee te nemen als ik mijn paard van het land haal. Want ondanks dat ze niet bij het draad staat te wachten (ze geeft de voorkeur aan haar vriendjes en het gras) kan ik haar zo pakken. En oke soms heeft ze een lollige bui en loopt ze weg. Ook goed dan loop ik gewoon achter haar aan. En als ze heel lollig is maken we er samen even een spelletje van. Gewoon voor de lol omdat het kan. Hahahahaha!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 15:35

Doubtless schreef:
Jij vindt dat schijnbaar heel natuurlijk, ik niet :Y) Ik moet mijn paard uit een wei vol merries halen en zit er dus niet op te wachten dat ik meerdere paarden tegelijk schooiend aan de draad krijg staan.

nee, dat snap ik. Bij ons staan ze maar met z'n tweeen..

Als ik er maar 1 kan "vangen" dan loopt de ander wel mee naar binnen. Maar ze renden dus allebei weg!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:35

Doubtless schreef:

Ik ook niet, maar ik heb shetten, als je eenmaal bij hen begint met snoepjes dan heb ik binnen no time happerige schooierds. Maar bij mij werkt het dus om achter ze aan te lopen tot ze dat beu zijn. Als de ergste energie weg is dan loop ik licht slingerend en met korte stops op ze af (even aanvoelen hoe je moet lopen zodat ze blijven staan). En dan heb ik ze. De eerste keer kon ik overigens blijven lopen, maar ze weten inmiddels dat het geen zin heeft om te blijven rennen, ik ga door tot het einde dus ik heb ze steeds sneller te pakken.

@ Ts: Heb je het al eens alleen geprobeerd op deze manier? 3 man dan voelt je paard zich waarschijnlijk opgejaagd. En dan niet opgeven, want dat vergeet je paard niet snel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:36

Hoe lang heb je je paard al max66?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:37

Met mijn paard ook geen problemen. Neem ook wel eens een wortel oid mee, maak ik kan haar ook pakken zonder. Ik vind het juist fijn dat ze niet direct op me af komt gelopen, toont aan dat ze zich goed voelt in de wei. Liever zo dan dat ze het liefst de hele dag in stal staat, of bij mij is.

Voor jou probleem: niet opgeven en geduldig zijn. Logisch dat het paard liever blijft grazen. En inderdaad zorgen dat het "leuk" wordt om de wei uit te gaan, geef bijvoorbeeld, zodra je de wei uit bent, een keer een snoepje. (paarden kunnen idd vervelend worden als je dit standaard doet, let daar wel op)