paard gaat niet met anderen op de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rathmiron

paard gaat niet met anderen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 19:20

ik heb samen met mijn moeder een 12-jarige haflingermerrie
we hebben haar een aantal jaar geleden van de manege overgekocht.
tot voor kort ging ze nog gewoon met de kudde manegepaarden mee naar buiten.
ze zat hierbij ongeveer in het midden qua rang, wel was ze schijnbaar agressief naar nieuwe paarden.

Sinds een tijd is de manege overgekocht door iemand die er een pensionstalling van heeft gemaakt, dus kan ze niet meer met haar gebruikelijke kudde naar buiten. We willen toch graag dat ze samen met anderen naar buiten kan, maar dat gaat erg moeilijk. Schijnbaar is ze erg dominant. Er zijn al verschillende pogingen gedaan haar met andere paarden in de wei te zetten, maar ze blijft trappen naar de andere paarden. ook hebben ze geprobeerd de paarden eerst naast elkaar in een andere paddock te zetten, maar dan trapt ze ook gewoon door de afrastering heen. De grootste belemmering hierbij is dat het om andere eigen paarden gaat. In eerste instantie zou ik ook denken dat ze het maar moeten uitvechten en dat de rang bepaald moet worden, maar blijkbaar is haar gedrag zo erg dat het risico te groot is.

Onder het zadel is ze ook wel eens dominant, maar lang niet zoveel als in de wei. Meestal kunnen paarden gewoon op normale afstand achter haar lopen, alleen soms legt ze haar oren in haar nek met passeren of probeert ze te trappen, maar ze is hier wel in te corrigeren. Wel heeft ze een paar weken terug kont aan kont met een ander paard staan 'vechten' (was vooral veel schreeuwen, ze stonden te dicht op elkaar om schade aan te richten), maar dat paard staat schijnbaar ook bekend om haar moeilijke gedrag. Het lijkt deels ook aan de andere ruiters te liggen, wanneer die gewoon rustig zijn, en niet argwanend meters afstand houden, houdt haar dominantie gedrag meestal op.

Op de poetsplaats legt ze haar oren in de nek naar passerende paarden, maar ze kan wel langs andere paarden staan. Maar meestal zetten we haar apart op de wasplaats, ze is erg onrustig als ze gewoon op de poestplaats moet staan (vermoedelijk omdat de gang er achter doorloop, dan kan ze niet zien wat er gebeurd)

Het klinkt zo wel moeilijk, maar we zouden toch graag willen weten of er iets is wat we kunnen proberen, we hebben toch het liefst dat ze met andere paarden de wei op kan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:16

Wat is er mis mee als er een draad tussen haar en andere paarden is. Kan zij de andere paarden niet verwonden en heeft zij toch sociaal contact. Zodra het met de lijn ertussen goed gaat zou ik pas weer een poging wagen de paarden bij elkaar te zetten.
Laatst bijgewerkt door friesiszwart op 15-04-12 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:24

Waarom wil je dat? Het is duidelijk dat zij daar geen zin in heeft. Neem aan dat het de bedoeling is dat zij het fijn vind buiten.

rathmiron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:48

we willen dat toch omdat het voor ons duidelijk is dat ze alleen staan ook niet fijn vindt. dan zien we haar al vrij snel zand eten (als ze op een paddock staat) en ze wil er eigenlijk gelijk weer af

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:53

Jij kan dat wel willen dat ze met andere paarden staat maar als ik eigenaar van 1 van die paarden zou zijn zou ik het niet willen.Straks verwond ze een paard en zit die eigenaar met de ellende.Lekker alleen op de wei kan ze ook geen zand eten.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:56

Tja, ik snap dat je enerzijds wilt dat ze een 'sociaal' leven heeft. Anderzijds zou ik mijn paard ook niet graag bij de jouwe zetten, als ik het zo hoor :o .
Ook bij ons op stal hebben we een aantal paarden die niet in een groep kunnen staan. Ze gaan echter wel naar buiten. Ieder op zijn eigen stukje. Zo hebben ze toch contact en blijven alle paarden heel :)
Begrijp ik uit je opmerking dat ze - als ze alleen staat - alleen op de paddock kan? en dus niet in de wei? Misschien dat je dan hooi kunt geven zodat ze geen zand gaat eten?

rathmiron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 14:57

ik weet ook niet precies wat ik ervan moet denken, we horen alleen dingen van de mensen die het proberen. we snappen heel goed dat ze andere paarden zou kunnen verwonden, daarom gaan we ook mee in het feit dat die mensen het niet willen proberen. maar we weten dat ze in een groep kan staan, dat heeft ze zonder problemen gedaan toen ze nog tussen de manegepaarden stond. Toevallig heb ik gister in de winkel even door een artikel in Bit gebladerd wat hier min of meer over ging, daar stond onder andere in dat je paarden aan elkaar kon laten wennen door ze eerst naast elkaar te stallen, naast elkaar poetsen, samen rijden etc, en zoiets is nog niet geprobeerd. dus als zoiets nog niet eens is bedacht door degene die erover bepaald (en die blijkbaar veel kennis en ervaring heeft over dit soort dingen), dan twijfel ik eigenlijk een beetje of het echt zo erg is als wat ze zegt. uit ervaring weet ik dat het met dieren (niet perse paarden) best heftig uit kan zien en klinken, maar dat er eigenlijk niet veel aan de hand is. maar nu zijn er (alweer) nieuwe eigenaren, en zij durven het met hun pony's proberen. deze eigenaren lijken opener te zijn over verschillende opties te proberen. ze stond eerst op de paddock omdat er nog geen weiland beschikbaar was. er is nu wel een wei ingezaaid waar ze op mag, maar dat is nog niet genoeg gegroeid.

Whisperke

Re: paard gaat niet met anderen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:04

Die van mij is precies hetzelfde.. Ik heb het opgegeven, paard staat nu op veilige afstand van de rest.
Zo kan ze ze wel zien maar ze kunnen niet aan elkaar.
Het is niet dat ze met geen andere paarden kan maar ze is heel erg selectief..
Paard heeft er verder geen last van en ik kom ook niet op stal van ze heeft die en die getrapt of dat ze zometeen eens een pakrammel terug heeft gekregen.

Als je dat niet wil zou ik eens met een pensionklant gaan praten die een soortgelijk dier heeft, zodat de strijd eerlijk is en eentje waarvan je zou kunnen zeggen dat die braaf is en niet dominant. Kan me voorstellen dat je haf zich bedreigt voelt als ze opeens vreemde om zich heen heeft. Probeer het eerst met eentje van hetzelfde caliber.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:28

ik ken ook 2 paarden die gewoon echt niet op de wei gaan met andere paarden erbij, zelfde reden ze trappen alle andere door het draad of omheining heen met alle gevolgen van dien...en nee alleen laten staan is in onze gezonde ogen ook niet goed voor het dier maar toch soms wel het beste...wel erg vervelend voor je paardje al haar vriendjes kwijt en nu nog niet in staat om nieuwe te maken, waardoor dan vraag je je af...tja misschien is ze heel erg onzeker door alles geworden en gaat dan bij voorbaat in de verdediging...ja het enige wat ik net als wisperke kan bedenken is zet er een gelijke naast op een afstandje en bouw dat langzaam op tot ze elkaar op afstand respecteren en breng ze dan pas dichter bij elkaar. wat ook een band kan laten opbouwen is samen arbeid verrichten dus ga wandelen, buitenrijden , in de bak samen des noods op een veilige afstand samen met de nieuwe vriend, zorg dat ze steun kunnen zoeken op elkaars kudde-gevoel, en als je ze voor het eerst bij elkaar zet liefst in de bak dan laat ze bewegen hou ze goed voorwaarts dat versterkt ook het kudde-gevoel onderling (je kent het wel als er een aan de kletter gaat dan gaat de ander ook mee.....) en als ze voorwaarts gaan hebben ze minder tijd om te klooien net als onder het zadel eigenlijk. ik hoop voor je dat je de cirkel kan doorbreken van haar ietwat afwijkende sociale gedrag!!!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:03

Een nieuwe groep heeft altijd risico op vechten, gewoon omdat de rangorde onderling nog niet bepaald is. Je paard stond in een stabiele groep en moet zich nu in de nieuwe groep weer helemaal opnieuw bewijzen
Hoe zijn de paarden bij elkaar gezet, is dat in een keer gedaan of geleidelijk een voor een?
Paarden in een keer inscharen geeft ook altijd het risico van vechten, als je dit druppelsgewijs over een paar dagen verdeelt heeft dit veel minder risico. Ik heb jarenlang kuddes gevormd op mijn vorige stal. Wat ik altijd deed: eerst laten wennen aan elkaar achter een draadje, als er rust was pikte ik het paard eruit dat het meest positieve rustige belangstelling had voor de nieuwkomer en zette die samen op een groot stuk land waar ze goed uit de voeten konden en waar heel veel eten stond, naast de rest achter het draadje. Eten leidt af.
Het liefst laat je dit een paar dagen dag en nacht staan (als je ze 's avonds uit elkaar haalt loop je het risico dat het gedonder elke ochtend weer opnieuw begint) Je haalt ze er dus ook niet uit voor rijden ed, ga alleen controleren of ze nog heel zijn verder met rust laten. Als dit koppel stabiel is introduceer je de volgende, weer volgens dezelfde formule. Op deze manier heb je met een klein groepje binnen twee weken een stabiele groep. Wat echt belangrijk is is dat ze echt niet uit die wei gehaald mogen worden, dus medewerking van alle eigenaren is essentieel.
En verder: ijzers eraf zodat er zo min mogelijk schade aangericht kan worden. Een kleine groep ( bv 4 paarden) geeft veel minder risico's dan een grote, misschien voelt je paard zich daar sneller op haar gemak dan in een grote groep.

rathmiron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:33

dankjulliewel voor de adviezen, ik zal ze voorleggen aan de eigenaar van de manege en kijken wat we kunnen doen.