Is dit goed voor een veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isabelle98

Is dit goed voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 13:45

Bokkers! *\o/*

vrienden van mij wonen op een boederij..
hun opa stalt daar zijn [wedstrijd] paarden,
en 1 keer in de zoveel tijd laten ze 1 van die paarden dekken..
nu is er dus ook weer een veulen,
naja 'veulen' het is een hengstje, en al bijna een jaarling. (:
hij heet Spirit. <3

Maar nou..
komt eigenlijk alleen maar die opa bij de paarden,
dus Spirit is ook niet gewent aan andere mensen zegmaar...
nou kwam ik daar vroeger best vaak om te helpen..
maar was toen een tijdje al niet meergeweest ivm school.. ;p
maar toen ik weer ging merkte ik al gelijk dat hij héel erg schuw was!
en dan niet een beetje afwachtend, maar ik kan mn hand niet eens door de box steken of hij springt een halve meter achter uit met het wit rond zn ogen.. :(

die opa zei tegen mij; Hij is een beetje schuw.. misschien moet je maar even met hem gaan wandelen en poetsen..
ik dacht echt; EHHH. IK KAN HEM NOG NIET EENS AANRAKEN OFZO?!

maargoed, ik kreeg hem dus niet de stal uit.. gelukkighad ie al een halstertje om..

die opa zet zn staldeur open, en jaagt hem op zodat ie deruit kwam..
nouja. toen was ie der dus uit...
en heb ik gewoon echt 3 uur bij hem gestaan, beetje ferluistert enzo om een beetje vertrouwen te winnen,
en zo elke week weer... ;p

nu kan ik met hem wandelen, poetsen, spelen, en nog veeel meeeer! [trotsssss <3 ]

alleen.. omdat het een boederij is.. rijden er natuurlijk ook van die mega grote tractors..

die hij natuurlijk nog NOOOOIT heeft gezien.. ;p

en dan rijden ze ook nog..

ik liet hem eerst even rustig kijken,
want hij had al 3 keer heel erg hoog gesteigerd aan de hand..
en daar schrok ik best wel van eigenlijk .. ;$

toen kwam die opa met een plastic zak aan,
en ging met die zak tegen de kont van spirit zwaaien,
wat ie natuurlijk SUPERENG vond..

ook moest hij persee een suikerklontje eten..

ik snap, dat je een veulen soms wat streng moet behandelen..
maar ik vind dit wel een beetje ver gaan..

wat vind jullie hiervan? ;$

xxxxxxx.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:21

Goed van je dat je al zover gekomen bent met dat paardje!

Op een boerderij wonen met paarden is niets mis (doe het zelf :-)). En aan tractoren en zo kan hij best wennen maar daar moet je wel even de tijd voor nemen. Eerst op een afstandje, liefst als de tractor stilstaat al dan niet met draaiende motor. En dan steeds dichterbij tot je zelf het een acceptabele afstand vindt (je moet gewoon op een normale manier langs een tractor kunnen lopen uiteindelijk maar niet perse zijn neus ertegen aan te houden).
Als een stilstaande tractor lukt, dan kan je met langzaamrijdende proberen.
Mochten de bestuurders op de boerderij geen zin hebben om stil te staan voor je oefening dan kan je het ook doen op een moment dat ze niet aan het werk zijn :-)

Je mag hem best rustig vertellend uitleggen dat de tractor alleen kabouters eet, maar pas belonen als hij rustig(er) is, vooral niet als hij nog gespannen staat te dreutelen (anders beloon je zijn angst). Dan geef je hem een knuffel, een stukje wortel of zo en gaat weg. Zo leert hij dat het enge niet zo eng is en dat als hij rustig wordt het ok is.

Steigeren is een nono, dus als hij het doet, dan stap je boos op hem toe en evt een korte tik onder de buik. Dat doet hij maar als hij lekker zonder jou aan het feesten is in het land. Dus niet bang worden maar boos doen.

Een plastic zak tegen zijn billen is op zich niet erg, zolang hij er niet panisch om doet. Anders zou ik dat met plastic eerst gaan oefenen door het zwaaien op een afstand te doen (mogen ze best aan wennen, is niets mis mee).

Af en toe een suikerklontje is niet dodelijk maar ik ben er zelf niet voor omdat paarden nu eenmaal niet hun tanden poetsen. Probeer je opa te overtuigen dat een stukje wortel, appel of paarden snoepje ook lekker maar wel beter is :-)

Het is lastig hoor om een ouder iemand, zeker een boer die al lang op zijn stijl bezig is om te proberen iets anders te doen. Vaak vinden ze "liever doen" maar getut en een paard "moet gewoon maar doen wat ze zeggen en klaar uit" (eigen ervaring ;-)) maar gewoon volhouden.

Als dit paardje blijft en je opa wil er niet mee gaan fokken en je wilt hem zelf houden, dan zou ik overwegen om hem dan in de toekomst te laten ruinen, maar dat is aan de eigenaar.

Isabelle98

Re: Is dit goed voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 09:17

@Samantha_01
bedankt voor je reactie! (:
ja, nou het is niet mijn eigen opa.. maar die van vrienden van mij,
ja klopt, met paarden op een boederij is niks mis hoor! haha.
alleen hij had nog nooit van zn leven een tractor gezien, en deze was ook nog aan het rijden.. ;s
dus hij schrok zich kapot, want de tractor ngs ons,
en aangezien de gene die in de tractor zat niks met hpaarden heeft, was het ook niet even in hem opgekomen misschuien even te wachten ofzo.....
en toen kwam hun opa dus met een plastic zak aan en begon daarmee tegen de kont van het paardje te slaan, waardoor ie nog meer gestrest werd.. ;x.

en omdat het paardje nogal mager was, moest ie van die opa een suikerklontje eten,
maar hij wou het niet opeten..
en die opa ging toen gewoon met zn hand met dat suikerklontje tegen zn mond wrijven, en in zn mond proppen enzo todat ie het opat,

en ik snap dat je veuelns, jaarlingen enz. dat allemaal moet leren, maar om in nog geen 10 minuten, voor het eerst van zn leven langs een tractor te lopen, en dan ook nog een rijdende, en met een plastic zak achterna gezeten worden..
leek mij een beetje ver gaan..
maar ja, hij werkt al zn hele leven met paarden, zo ongeveer...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:30

ik ken ze wel,die boertjes!
en ze zijn zo van niet zeuren,dat dier moet het maar leren! }>
klopt wel hoor,dat veulen word vanzelf wel mak,als je teveel in gaat op wat hij wel niet allemaal eng zal vinden dan word je zelf vaak wat zenuwachtig en dat voelen veulens wel.
en jong geleerd is oud gedaan he?

soms kan het gebeuren dat een dier in weinig tijd best veel indrukken krijgt te verwerken,zorg er dan zelf voor dat je rustig blijft,dat helpt het jonge dier dan ook weer :j
misschien handig als je iemand opzoekt die ook veel verstand heeft van jonge dieren opvoeden en je er mee wil helpen?

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 12:19

@ellepel
ja kloptt!

ja, maar het is juist, het is zijn veulen, en omdat hij meer met de wedstrijdpaarden wil doen,
zegt ie ; ja, ga jij maar met hem wandelen.. ;p
dus het is niet dat ik het persee moet doen ofzo.
maar hij wil dat het veuelen mak word voor vekoop. ;p

idd, niet zeuren.. maar ik vind toch wel dat ie iets paardvriendelijker mag zijn hoor... :j

ottoklaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:12

Beste Isabelle,
Wat zit jij in een lastig pakket. Een oudere man die zijn hele leven lang paarden behandeld heeft onder het mom "niet zeuren, doe wat ik zeg" en aan de andere kant je gevoel dat aangeeft dat het toch wat paardvriendelijker kan. Weet wel dat de man niet anders weet en dat hij dat al jaren zo doet, je mag het hem dan ook niet kwalijk nemen! Je kan wel voor jezelf besluiten: "Ik doe het anders!"

Het opvoeden van een jong paard en zeker een hengst, is erg mooi werk. Uit je verhaal lees ik dat je gemerkt hebt en aanvoelt dat geweld niets oplost. Dus ook een korte tik in de buik als hij steigert is niet de beste methode; het is zelfs levensgevaarlijk. Wat gebeurt er denk je als hij met zijn voorbenen maait en tegen je hoofd aan komt? Wie denk je dan dat de schuld krijgt? En is dat terecht?
Aan de andere kant is te zacht of te laat ingrijpen ook niet de juiste weg naar een fijn paard dat je grote vriend is. Je zou het boek "Mijn Trainingsmethoden in woord en beeld" van Monty Roberts moeten lezen. Als je het boek gelezen hebt zal er veel duidelijk voor je worden verwacht ik.

Verder zal je moeten weten dat die methoden van Monty Roberts haaks staan op de methode van de Opa. Hij zal het je zeer waarschijnlijk lastig maken. Je zou een deal met hem kunnen sluiten: jij verzorgt het paard zoals jij vind dat het moet en je traint het paard zoals jij dat wil. Je neemt er twee maanden voor en kijkt dan wat het resultaat is. De Opa bemoeit zich er niet mee. Train het paard samen met iemand die daar ervaring in heeft en dat op dezelfde manier doet zoals jij dat wil. Hij/zij kan het trainen aan jou leren en zorgen dat het veilig voor jou en Spirit gebeurt. Het voordeel voor de Opa is dat hij een paard krijgt dat goed gemanierd is en meer geld opbrengt bij de verkoop dat hij het nu zou doen.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag! Veel succes!

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:00

@TS: Oef, ik lees dat die tractor en plastic zak allemaal zo snel even in een korte tijd gebeurden. En jammer dat die tractor bestuurder niet even rekening hield met het feit dat het een paard is en geen machine met haar erop. Ik kom ze genoeg tegen hoor, mensen die met een noodgang langs een paard racen (soms bewust want "schrikken is leuk", soms uit onkunde en soms uit angst "snel langs dat enge paard"). Gelukkig zijn er ook die er wel rekening mee houden hoor. En als je iemand ziet aankomen snellen dan kan je met een armgebaar diegene erop attenderen dat langzamer gewenst is.
En ik heb ook te maken met een boer die gelukkig steeds beter snapt dat een paard toch anders is dan een koe.(Een koe moet je drijven, een paard moet je leiden). Omdat ik steeds uitleg dat een paard heus niet dingen doet uit gemenigheid maar dat je tijd moet nemen om hem bomproof te maken (of in ieder geval minder schrikkerig). Hij vindt het misschien in zichzelf nog wat onzin maar hij wil wel meewerken. Misschien ook iets om aan jouw "opa" uit te leggen waarom je iets doet en waarom een paard reageert zoals hij reageert? Gewoon al omdat het je gelukt is om hem steeds handzamer te maken kan je al laten zien dat jouw aanpak werkt :-)

@Ottoklaver: Helemaal met je eens dat geweld niets oplost. Ik houd zelf ook van een geduldige aanpak. Maar ik ben het niet met je eens dat een tik onder de buik levensgevaarlijk is, dat ligt er veel aan hoe je het doet denk ik, en wanneer. Mijn ex-hengstje van 2,5 begon te bepalen aan de hand te bepalen waar hij heen ging en hoe snel. En als ik dan niet meewerkte, kwam hij omhoog om zijn zin door te drijven. Dan stapte ik boos op hem tot en zwaaide een stuk touw tegen zijn buik. Dat ging echt niet hard hoor, maar puur het aanraken daar. Ik wilde gewoon niet dat hij dacht dat hij de baas was. Na twee keer kreeg hij door dat hij steigeren lekker mocht gaan doen in de wei maar niet aan de hand :-)
Maar als hij aan de hand zou steigeren van angst om wat hij ziet dan is dat anders en moet je niet straffen want dan straf je de angst. Het verschil zit hem erin (naast de aanleiding uiteraard) hoe hij het doet. Als hij achteruit deinst en dan omhoog komt omdat verder achteruit niet meer kan, dan is het een "proberen weg te komen van het gevaar", maar als hij het doet naar je toe dan is het brutaliteit omdat jij hem denkt te moeten vertellen wat hij moet doen en hij daar geen zin in heeft. Het eerste zou ik in rust oplossen en hem leren dat het geen gevaar is, het tweede los ik op zoals ik al eerder zei, niet met geweld maar wel met overtuigingskracht. Maar goed, ik ben verder maar een amateurtje in het paarden leven, dus ik spreek alleen uit mijn ervaringen, en ben geen trainer.

Ik houd verder genoeg rekening mee dat hij nog jong, onervaren en schrikkerig van aard is. Dus neem ik de tijd om dingen leren en word niet boos als hij nog wat moeite heeft met het optillen van rechtsachter, wat heet wordt van klapperende zeilen en wat last heeft van een hek dat beweegt in de wind waardoor hij snel erlangs schiet. Moeilijke dingen herhaal ik rustig en beloon goed gedrag en word niet kwaad als hij het niet meteen ziet. Een angstig paard kan je tenslotte het beste helpen door zelf rustig te blijven en net te doen alsof dat mega-enge doodnormaal is.

@TS: dus gewoon lekker doorgaan zoals je bezig bent, neem de tijd en wees geduldig, vastberaden en consequent :-)

ottoklaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:58

Beste Smantha_01.
Dank voor je bericht. Ik snap wat je bedoeld en blijf bij mijn standpunt: slaan tegen of aanraken van buiken van steigerende paarden is en blijft levensgevaarlijk! Je weet nooit wat een dergelijk paard gaat doen als reactie daarop je je weet hoe snel een paard kan zijn: super snel! Slaan is zo wie zo uit den boze wat mij betreft. Een rechtvaardige aanpak op het juiste moment is essentieel en dan mag die aanpak best fors zijn. Het lastige van tips op bokt is dat de tips altijd worden zijn en nooit de lezer kan leren wat te doen in welke situatie. Dat moet geleerd worden als die situatie zich voordoet zodat meteen op dat moment in gegrepen kan worden, of juist niet, en verteld kan worden waarom die ingreep zo is als die is of waarom die juist op dat moment uitblijft. Een advies om het gevaar op te zoeken is daarom een bijzonder slecht advies. Zeker in dit geval als je leest dat de ts een meisje van 14 is met nog heel weinig ervaring vanwege haar jonge leeftijd.
Fijne dag.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:33

Ik ben het ermee eens, dat tips op 'papier' maar tips zijn, begeleiding in persoon is beter omdat elk paard op zijn eigen manier reageert.
Ik heb helaas ook mensen gezien die hun paard niet corrigeerden als die brutaal werd en al steigerend zich wilde doen laten gelden. Ze probeerden dan het paard gerust te stellen, wat als enige effect had, dat het paard bevestigd werd in zijn gedrag en alleen maar brutaler werd. En nee, het steigeren hield niet op, het paard liep gewoon over hun heen.

Ik ben dan ook nieuwsgierig wat jouw aanpak zou zijn van een brutale steigeraar die zijn ranghogere positie probeert te bevestigen. Ik ben niet tegen mij aanpak, maar leer graag nieuwe dingen om goed te communiceren met mijn paard.

En ik ben ook niet voor slaan maar als mijn paard bv zijn tanden in mijn vel zet dan kan hij een tik tegen zijn hals of een knijp in zijn hals verwachten. En ik heb gemerkt dat mijn paard, ondanks zijn verleden van mishandeld te zijn door een man, echt niet in de stress schiet van een korte fysieke correctie. Het gaat dan niet om de kracht erachter (want die tik is echt niet hard) maar om het feit dat ik het doe.
Paarden onderling zijn ook niet zachtzinnig in het corrigeren van ongewenst gedrag. Maar ik ga echt niet schoppen of slaan, want met geweld los je niets op.

Samengevat, ik zie een basis met een paard op basis van wederzijds respect, maar wel met mij als ranghogere.

En het gaat er mij niet om wie er nu gelijk heeft in deze discussie :-), alleen dat er verschillende manieren zijn om het aan te pakken, zolang het eerlijk en duidelijk is voor het paard en dat de persoon, eg TS, op een prettige manier met het paard om kan gaan en een goede band op kan bouwen. En dat ze daarvoor de manier(en) toepast die voor haar werken. Ik vind dat ze al heel ver is gekomen om van een mensschuw paardje al veel te kunnen doen en als ze idd pas 14 is , dan heb ik daar veel respect voor en hoop dat ze steeds verder kan groeien in de band.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:00

Waarom gaat die met een plastic zak tegen de kont zwaaien/aanraken?
Sorry, maar ik vind het nogal lachwekkend geschreven :')

ottoklaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:00

Beste Sanatha_01

Dank voor je bericht. Het is lastig te beschrijven hoe ik zoiets zou aan pakken. Het hangt geheel van het paard, de omstandigheden en de reden waarom hij steigert af. Zoals je zal begrijpen zijn daarvoor ontelbaar factoren die een rol spelen en ik zou onvolledig zijn in de beschrijving van mijn aanpak. Daarom ga ik het niet beschrijven. De grote lijn kan ik wel vertellen. Dat is tevens de lijn van mijn training aanpak. Als eerste heb ik een intake gesprek met eigenaar en/of ruiter. Daarin vraag ik van alles wat er nodig is om de voorgeschiedenis en het probleem zo helder mogelijk te te krijgen. Daarna maak ik kennis met het paard (eventueel een join-up en follow up) gevolgd grondwerk. Pas nadat het paard mij geaccepteerd heeft als kudde leider, ga ik allerlei situaties opzoeken om het paard te leren dat stress nergens voor nodig is en zich te gedragen als ik zijn begeleider ben. Elke keer dat het paard zich niet gedraagt zoals ik dat wil krijgt hij/zij dat meteen te voelen via het dualy halter. Elke keer dat hij/zij het goed doet krijgt hij/zij het uiteraard ook meteen te voelen: de druk is weg en krijgt een uitgebreide aai over zijn hoofd. Als ik de indruk heb dat de eigenaar/ ruiter het kan over nemen dan gebeurt dat. Ik blijf er bij om hem/haar te leren en de band met het paard (opnieuw) te verstevigen. Nogmaals: deze uitleg is verre van volledig en gedetailleerd en kan alleen door ervaren trainers gedaan worden.

Inderdaad, prima resultaat wat de TS tot nu toe bereikt heeft en prima dat ze gaat vragen als ze twijfelt! Nog mooier vind ik het dat ze haar gevoel laat spreken en als leidraad wil nemen. Het mooiste is als ze dat gevoel weet het houden en op een veilige dus paardvriendelijke manier "haar" paard kan opvoeden en trainen.
Fijne avond verder!

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:57

Aha, de dually halter is van Monty Roberts. Er zitten goede dingen in zijn methodiek, maar ik vind ook goede dingen in bv Natural horsmanship en parelli en zo. Maar voor alles geldt dat je het goed moet gebruiken, anders kan je ook daarmee schade aanrichten. Ik zelf gebruik uit verschillende varianten datgene wat goed past bij mijn paard, mij en de communicatie onderling. Het doel is uiteindelijk een paard die uit overtuiging met je mee wil werken en niet uit angst voor straf.
Succes met het trainingswerk (zowel TS als Otto Klaver :-)!

ottoklaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:37

Beste Samantha_01,
Dank voor je bericht. Mooi te lezen dat je de combinatie zoekt van verschillende manieren aanpak zodat je een mix krijgt die het beste bij jouw paard en je zelf past! Vooral wat je schrijft over het doel is de spijker op de kop!
Veel succes en we komen elkaar hier op Bokt vast nog wel eens tegen!
Fijne dag verder!

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:43

Goed dat je al zo veel met dat veulen kan, maar wat raar dat ze met een plastic zak tegen een veulens kont aan gaan zwaaien? Veel gewone paarden zouden daar ook van schrikken, dat is dus wel een beetje raar,,

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:44

@Sjors.
tsja hoe moet ik dat anders schrijven? ;d
het is gewoon net zoals ik het zegt..
hij komt met een plastic tas aan, en zwaait die tegen de kont van 't paardje,
omdat ie wil dat ie toch doorloopt langs die tractor.. :(

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:46

@Nienke15
dankjewell! <3
ja, :j
dat vond ik dus ook al..
kijk.. ik snap heel goed dat je een veulen niet zo moet behandelen als een baby, hélemaaal niét.
maar om nou met een plastic zak tegen de kont gaan staan meppen? ;p
ik vind het helemaal niet gek hoor, beestje ziet voor het eerst in zn leven een tractor, en dan ook nog aan én rijdend.. en moet der ook gelijk om 1 meter afstand langs...

inderdaad.. zelf oudere paarden schrikken nog van plastic dat ineens opwaait, of van zo'n plastic zak...