paard aarzelt bij trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Killed

paard aarzelt bij trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 20:02

Hey,

Mijn paard ging altijd zonder problemen de trailer op, zonder verpinken liep ze achter je aan.

Nu sinds kort gaan we elke week op pad met de trailer richting bos en heeft ze het in haar hoofd gekregen midden op de laadklep stil te blijven staan, als er iemand bij is die haar even kan porren in haar bil dan loopt ze wel verder.
Maar meestal zijn we alleen op pad, wat kan ik hieraan doen, ik wil haar gedrag zeker niet verergeren.

Vandaag heb ik even geprobeerd met een longe rondom haar achterste zodat ik zo een duwtje kan geven, het ging wel maar was verre van ideaal.
Ook vind ik dat ze tegewoordig onrustiger is op de trailer dan in het begin.

Ik beschik overigens over een 1,5 paardstrailer, dus ik heb geen mogelijkheid om een 2e paard naast haar te zetten.

Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven want niks zo fijn als een paard die er zo opwil, nietwaar?
Alvast bedankt

Angela

Re: paard aarzelt bij trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:22

Neem er de tijd voor, en beloon alles voorwaarts. In de trailer ook de tijd nemen. Rustig neerzetten, rustig belonen, en ook oefenen met halverwege weer achterwaarts gaan, en ook halverwege weer naar voren vragen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:24

Wat ik deed met mijn toen der tijd jaarling was direct achterwaarts als hij te lang aarzelde (hij mag natuurlijk best even nadenken). Dus van de klep af en dan nogmaals proberen waarbij hij voor elk stapje in de goede richting iets kreeg, klein stukje appel. Zo leerde hij dat trailer = positief en aarzelen=negatief (want geen appel) zonder dat ik hem straf gaf en hij dus er nare gevoelens aan over hield. Dat werkte prima bij hem. Maar is wel kwestie om zeer consequent toe te passen.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:02

Tja, ik zou een paar dingen willen meegeven als tip:

- Voor het niet verder willen lopen kan je gewoon lekker rustig wachten tot ze vanzelf verder loopt, dus ze mag kiezen om (heeeeel lang) gewoon op haar plaats te blijven staan of gewoon door te lopen de trailer in.
- Als je (uiteraard) niet altijd alle tijd van de wereld hebt, kan je, als je alleen bent, een lange lijn aan haar halster vastmaken, die over de voorboom heen halen en dan, als ze niet verder wil lopen, de lijn vasthouden en naar achteren lopen om haar een duwtje te geven terwijl je wel nog zo haar hoofd vasthebt naar voren de trailer in.

Verder zeg je zelf dat ze nu niet zo rustig is als in het begin. Vindt ze het bosrijden wel leuk? Anders kan je eens ergens anders heen gaan misschien? Een paard die iets altijd gewoon deed en nu niet meer heeft daar een reden voor.

Je zou haar gewoon een keer lekker op de trailer kunnen zetten en daar een lekkere hap (haar brokjes, appel, worteltjes (wat ze ook maar lekker vindt), deur dicht en lekker laten eten. En dan weer eruit halen.

Het is in ieder geval ook belangrijk om proberen te achterhalen waarom ze onrustiger is. Ze kan nu eenmaal niet praten en geeft zo aan dat ze je iets wil vertellen. Dus kan je misschien kijken of er iets veranderd is (banden te zacht, stinkt de trailer ergens naar, heb je een keer plots moeten remmen of iets anders waardoor ze geschrokken is) waardoor ze dit wil zeggen.

Het zou makkelijker zijn als paarden konden praten (of wij paards konden verstaan ;-)) maar goed, zolang we dr Doolittle niet zijn, zullen we toch het met trial en error moeten doen.

Succes

Killed

Re: paard aarzelt bij trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 18:29

Bedankt voor de tips, ik ga ze alvast vaker op de trialer zetten en haar daar gewoon haar eten geven ipv enkel op de trailer te gaan als we weg gaan.

Het zou me niet verbazen dat ze dit doet omdat ze weet dat ze dan moet werken, met de tips hoop ik inieder geval al een heel eind verder te komen!