wegrennen met longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

wegrennen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:48

Ik heb sinds ongeveer een jaar een fjord, echt een schat van een dier.
Op het begin deed ik haar gewoon in een wei longeren, maar dat ging telkens mis.
Hiermee bedoel ik: in stap is alles oke, draf meestal ook maar zodra ik gallop vraag rent de uit het rondje zeg maar
en dan krijg ik haar niet meer gehouden en rent ze dus weg. Soms doet ze dit ook al als ze ik draf is.
Toen had ik een longeer rondje gemaakt, het ging een stuk beter maar ze wou telkens maar één richting op en als ik
haar de andere richting op liet gaan draaide ze zich abrupt om. Een vriendin van mij heeft me daarmee geholpen en
dat doet ze nu niet meer in de longeercirkel. Nu doe ik grondwerk en wil ik haar graag longeren in een gewone bak zonder
longeercirkel gemaakt. Ik dacht dit gaat wel omdat ze zich niet meer opdraait. Ik ging het dus proberen en het ging
eventjes goed maar na een tijdje rende ze toch wéér uit de cirkel.
Heeft iemand hier tips voor hoe ik het af kan leren?

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:07

Het weglopen uit de circel doen wel meer paarden, zelfs die al best wat ervaring hebben. tenslotte is het rechtuit makkelijker dan op een rondje waarbij je moet buigen. En ook zoeken veel paarden steun aan de wand en is het makkelijker op een longeerrondje omdat het daar begrensd is. Maar daar was je zelf ook al achter ;-)

Heb je een gewone bak die begrensd is door hekken of is het een hele open bak? In het eerste geval kan je dan aan de kopkant longeren, dan heb je in ieder geval drie kanten hek, en dan de vierde zijde eerst te begrenzen met bv hindernispalen met een lint ertussen gespannen (of een ander soort afzetting). Die afzetting kan je dan langzamerhand steeds verder wegzetten totdat je uiteindelijk kan longeren zonder die afzetting.

Als je bak helemaal onbegrensd is, kan je misschien met dubbele lijnen longeren, dan begrens je de buitenkant al is dat principe toch iets anders maar misschien helpt het je?

Succes

Britt_S

Re: wegrennen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:37

ik ben het eens met @Samantha_01 :j zet een ronde af waar je in kan longeren, en telkens groter maken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:39

Dat probleem had ik ook met mijn paard, hij is dan ook aardig scheef. Met de dubbele longe gaat 't stukken beter!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 20:16

oke bedankt voor de tips!

Het is een afgezette bak maar wel best breed. Ik ga ook eens proberen met dubbele longe dan! Daar moest ik toch aan beginnen om de galop ze verbeteren

juutjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:52

Probeer ook tijdens het longeren goed bij de achterhand te blijven lopen. Als je namelijk bij de voorhand loopt vraag je hem te stoppen, waardoor omdraaien makkelijker word. Zie het als een driehoek. vanaf de voorhand, naar jou in het midden, naar de achterhand. Het kan inderdaat zijn dat hij vastzit. Dan is dubbele longe inderdaat makkelijker. maar dan moet je nog opletten dat je niet op zen voorhand loopt want dan kan hij alsnog draaien.