Gewoon boosheid, of spelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PuurxNatuur

Gewoon boosheid, of spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 17:21

Hoi hoi! :wave:

vanmiddag ging ik lekker grondwerken met mijn lease pony. Ik liet hem eerst losgooien, want hij was druk, ik een beetje met dat touw zwaaien ( niet slaan!! ) en toen begon hij te rennen en bokte hij bijna in mijn gezicht, ik denk wel dat het gericht was... Maar is dit boosheid of wou hij gewoon spelen? En toen ik lekker bezig was, toen ging ik een stukje wegrennen hij draafde mee, en toen ging ik ineens opzij, een beetje spelen en zo. En toen maakte hij zo'n hele rare sprong :') En daarna bokte die ook, maar wel gericht.. Hij heeft het nog nooit eerder gedaan, is het iets om me zorgen over moet maken, of is dit gewoon omdat Binky (zo heet de pony ) gewoon een beetje druk was? ( het grondwerken voor de rest ging wel echt super :j ! )

Binky is 14/15 jaar oud en is een Palomino Welsh B..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:24

Of het boosheid is of spelen, weet ik niet en dat maakt ook helemaal NIKS uit.
Om geen enkele reden zou een pony gericht mogen bokken! Of hij nou wou spelen of niet, gericht bokken mag NOOIT.
Gelukkig ben je deze keer niet geraakt maar pas er goed mee op.
Je moet er echt heel erg streng tegen optreden; dit mag hij nooit maar dan ook nooit weer doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:25

Dat is nou exact de reden waarom je bij het longeren een lange zweep nodig hebt. Je hebt iets nodig om een paard op afstand te houden, zeker bij jolige bokken.
Je pony zal met je hebben willen spelen maar jij hebt je ook opgesteld als iemand die mee wilde doen in het spelletje. Stel je dominanter op, met zweep op iets anders waar je gericht mee kunt slaan indien nodig, en je zult zien dat de pony het niet weer zal proberen.

PuurxNatuur

Re: Gewoon boosheid, of spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 17:28

Oke Bedankt! Ik dacht echt dat ik iets verkeerds deed ofzo, want toen ik een draai maakte toen begon hij echt te bokken en rare sprongen te maken en weg te rennen.. Die sprong was wel grappig :') Alleen die bok niet..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:37

PuurxNatuur schreef:
Oke Bedankt! Ik dacht echt dat ik iets verkeerds deed ofzo, want toen ik een draai maakte toen begon hij echt te bokken en rare sprongen te maken en weg te rennen.. Die sprong was wel grappig :') Alleen die bok niet..

De volgende keer moet je echt aan hem laten merken dat hij het niet meer mag doen hoor!
Anders gebeuren er een keer echt ongelukken..

xAronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:19

Hij dacht dat dit spelen was, maar jij moet hem leren dat als je met hem gaat spelen dat hij dit soort dingen echt niet mag doen! Je had nu ook gewoon in het ziekenhuis kunnen liggen!

Ik denk zelf niet dat het gericht was, maar meer jolligheid.

Veel succes veder!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:43

Als je zelf niet precies weet wat je aan het doen bent, weet je ook niet welke reactie je kan verwachten van je pony. :)

Wij kunnen vanaf de computer de situatie natuurlijk niet beoordelen, maar misschien moet je voor jezelf de hele gebeurtenis nog eens nagaan en vooral dan nadenken over jouw rol hierin. Hoe was je lichaamshouding, was je hem aan het opjagen? Lokte je een bepaalde reactie uit? Was het voor je pony duidelijk wat je bedoeling was?

Het kan spelen zijn, maar het kan inderdaad ook zo zijn dat jouw pony zich bedreigt voelde en daardoor uithaalt.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 10:31

Bedankt voor alle reacties.

Ik joeg hem wel een beetje op ja, maar ik sloeg hem echt niet, ik zwaaide met het halstertouw, toen begon hij heel hard te rennen en naar me toe te bokken, ik geloof niet echt dat Binky het boos bedoelde, want bij het losgooien ( de andere keren) deed hij dit ook niet, hij was geloof ik gewoon wel in een speelse bui, maar volgende keer mag hij dit niet meer doen!

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:38

goed dat het zo oppakt, en ervan geleert hebt. soms moet zoiets aleens gebeuren om er daarna weer van te leren :)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 10:42

Ja inderdaad! :j