halster probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evelienn28

halster probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:35

Ik zit met een probleem ik heb een jaarling hengstje die zijn halster niet meer om wil.
Hij is als veulen halstermak gemaakt tot een week geleden ging alles goed en kon ik gewoon het halster om doen.
Sinds vorige week wil hij er niks meer van weten hij laat zich gewoon aanhalen en je mag hem lekker aaien maar zodra ik met het halster kom wil hij er niks van weten.
Voor zo ver ik weet is er niks gebeurt waardoor hij er nu bang voor moet zijn.
Hij is wel bekapt daar was ik zelf niet bij, het kan zijn dat hij misschien daardoor er niks meer van wil weten.

wie kan me helpen heeft iemand goede tips om z'n vertrouwen terug te winnen voor het halster?

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:39

niemand die mij verder kan helpen?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:12

Tja, wat wil je horen? Je zal gewoon geduld moeten hebben. Veel aandacht geven, aaien, knuffelen. Eerst zonder halster en als hij alles accepteert dan het halster weer tevoorschijn halen en daar heel voorzichtig mee wennen.

Andere methode is hem met z'n tweeen vangen en het halster gewoon omdoen. Dan krijgt hij ook wel door dat je geen kwaad wil doen. Ook dat zal een tijdje duren. Maar ja, het is een jaarling dus die tijd heb je wel lijkt mij.

Cassidy

Re: halster probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:26

Vertrouwen in het halster ga je echt niet krijgen door een halster om te doen en dat vervolgens een jaar om te laten (of het halster eenmaal om te doen en daarna nooit meer te herhalen).

Zonder dat we meer weten over de huisvesting (staat hij op het land, aan huis, in opfok, alleen, met vriendjes?) kunnen we weinig adviezen geven.

Mijn advies is: haal hier hulp bij van mensen die weten waar ze mee bezig zijn, en als het eenmaal is gelukt, blijven herhalen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:50

Cassidy schreef:
Vertrouwen in het halster ga je echt niet krijgen door een halster om te doen en dat vervolgens een jaar om te laten (of het halster eenmaal om te doen en daarna nooit meer te herhalen).

Ik weet niet of je op mijn post doelt, maar dit was niet mijn tip hoor. Als je het veulen een paar keer met z'n tweetjes vangt en het halster omdoet dan wil dat ook nog wel eens werken. Natuurlijk niet omlaten! Herhalen, herhalen, dat is de truuk.

koppiekyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 01:01

ga eenn join-up proberen en maak dan de boven kant los doe het voorzichtig omzijn neus wil hij hem niet om jaag hem dan weer weg en doe nog een join up net zolang tot het lukt

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 02:04

koppiekyra schreef:
ga eenn join-up proberen en maak dan de boven kant los doe het voorzichtig omzijn neus wil hij hem niet om jaag hem dan weer weg en doe nog een join up net zolang tot het lukt

. . . :')

Misschien inderdaad toch wat gebeurd bij de smid. Is er niemand die er wel bij was waar je het aan kan vragen? Dan weet je in elk geval waardoor het komt, zou mij wel zo fijn lijken.
Verder inderdaad gewoon geduld hebben, langzaam opbouwen, niets overhaasten, neem gewoon de tijd. Dan zal het vanzelf wel weer goed komen. En inderdaad blijven herhalen :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:24

Ik sluit me aan bij de rest.. Nou ja, niet bij het idee over join up! ;)
Maak er een spelletje van en als het even kan een leuk spelletje. Oefenen, herhalen en zorg er voor dat je paard er wat leuks of lekkers voor terug krijgt, zodat hij het halster en alle handelingen met jou of een mens gaat zien als iets positiefs. Neem de tijd. Succes!

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 10:47

dankje voor de tips
het beste is dus om het gewoon iedere x het te herhalen.
@Yinthee: er was wel iemand bij voor zo ver zij weet niks gebeurt maar goed zo vaak is hij nog niet bij de smid geweest.
het kan best zijn dat ze iets te druk met hem zijn geweest, hij schrikt nogal snel bij hem moet voornamelijk rustig zijn wil je wat bereiken.

ik ken die join-up methode wel iemand anders heeft die ook een keer op een jong paard uit gevoerd die ook zijn halster niet meer om wou bij die heeft het wel gewerkt

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:00

probeer gewoon eerst het vertrouwen te winnen en het niet gelijk te schade door het halster erbij te halen.
lijkt mij zo :o
geduld en wat tijd , dan komt het helemaal goed!

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 13:50

meganx schreef:
probeer gewoon eerst het vertrouwen te winnen en het niet gelijk te schade door het halster erbij te halen.
lijkt mij zo :o
geduld en wat tijd , dan komt het helemaal goed!

okeej voorlopig het halster maar even weg laten dus :)
opzich laat hij zich wel makkelijk aanhalen en dan mag je ook van alles met 'm doen, maar hij wil gewoon niks van het halster weten.
zo loopt er ook een merrie op het land die ook niks van het halster wil weten ze is nogal schuw met haar wil ik ook wat meer vertrouwen winnen want zelfs borstelen wil ze niet en het is al een volwassen merrie.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:14

ik heb ook een probleem met mijn 8maanden oude hengstje maar langzaamaan laten wennen dat is het beste

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:16

Heel rustig blijven en gewoon blijven proberen, veel succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:26

koppiekyra schreef:

Nou echt... beste idee van de dag!
Zou ik zeker doen bij een onzekere 1 jarige!
Krijg je vast vertrouwen en een band met je baby.
NIET DOEN DUS BIJ EEN 1 JARIGE!!!! ... ja ik schreeuw even!

Sorry, word hier dus even misselijk van!
Als je niet weet waar je over praat, geef dan geen advies a.u.b!!!

TS... word moeilijk om hem zonder halster in een stal te krijgen vrees ik, maar misschien met een touw om zijn hals en met zachte dwang en hulp van wat vriendinnen?
Lukt dat, ga dan eens aan de slag met een halster, snoepjes en hele lieve woordjes als hij het om wil laten doen.
Hij moet het halster gaan zien als leuk/fijn en dan is binnen een dag of 2 het probleem over.
Haal hem b.v aan het halster binnen voor zijn hapje, of knuffel beurt.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:55

okeej bedankt voor de tips het gaat inmiddels al wat beter ik mag het halster er nu wel gewoon bij hebben maar nog niet om maar is al stukken beter dan in het begin....
@aerdenhout1 hij staat 24/7 buiten dus dat heeft geen zin