Paard niet lekker in haar vel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Paard niet lekker in haar vel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 14:18

Hallo bokkers,

Ik weet niet of het hier goed staat, maar omdat het een samenloop van omstandigheden is heb ik het hier maar gezet.

Mijn paard zit dus niet zo lekker in haar vel. We zijn afgelopen oktober verhuisd van een pensionstal naar een landje, waar mijn merrie met een ruin en een klein hengstje staat. Ze staan hier dus 24/7 buiten, ze kunnen de stal in als ze willen, dit doen ze bijna nooit. Deze stal is behoorlijk primitief, we hebben geen bak, waardoor ik in de winter doordeweeks niet kon rijden. Ik reed alleen een buitenritje in het weekend, en doordeweeks een keer longeren.
Mijn paard heeft een lichte hko. Ik reed altijd dressuur maar ik wilde het nu eens helemaal anders aanpakken. Ik heb haar deken eraf gehaald, de ijzers eraf en ben met hoefschoenen gaan rijden. Ze heeft nu al heel lang niet meer kreupel gelopen dus wat dat betreft gaat het goed.
Ik heb me ook eens goed verdiept in de voeding van paarden, en ben toen erg geschrokken wat ik las over krachtvoer. Dus zodoende ben ik ook gestopt met dat te geven, ze kreeg dus alleen nog kuil (goede kwaliteit) en 4 kilo wortels per dag.

Nu vind ik haar de afgelopen tijd wat ongelukkig tonen. Ze is erg afgevallen. Ze is niet echt mager te noemen, maar ze is altijd eerder te dik dan te dun geweest. Twee maanden terug had ze luizen, kwam door verminderde weerstand volgens de veearts. Nu heeft ze weer schimmel, ook door die weerstand. Ik ben net paardenvoer gaan zoeken, maar ik kwam er niet uit wat ik nou moet geven. Uiteindelijk heb ik Summerfit gekocht, hoewel ik echt geen fan ben van Pavo.

Ik heb het de afgelopen winter erg druk gehad, werkte overdag en ging drie avonden naar school. Ik kwam wel gewoon dagelijks voor haar zorgen, maar ik heb niet zoveel met haar kunnen doen zoals we vroeger deden. Toch heeft ze gewoon haar aandacht gehad, ze staat iedere dag op een schoon land enz. Maar toch maak ik me zorgen, heb ik nu wat fout gedaan? En wat kan ik doen om haar weer haarzelf te krijgen?

Ik ben trouwens ook naar een andere stal geweest, waar we over een paar weken terecht kunnen. Ze staat dan helaas 's nachts weer binnen, maar er wordt daar gevoerd en buiten/binnen gezet. En er is een bak met goede verlichting. Ben ook wel blij dat ze dan weer tussen de merries staat.

Nouja ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben, vooral wat het voeren betreft. En ik wilde eigenlijk ook even van me af schrijven..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:03

ja kuil voeren is wel goed,maar dan moet je wel weten dat in die kuil alle voedingsstoffen zitten die je paard nodig heeft.
en dat is toch vaak niet zo
en moet je wel zorgen voor wat aanvulling,anders vallen ze af,verminderd de weerstand inderdaad en kun je problemen krijgen.

die summerfit die je gekocht hebt bevat al weer wat meer vitamines dan in je kuil ztten en dan zal ze ook wel met de tijd weer wat beter in haar vel zitten. :j
duurt wel even voor haar weerstand wat beter word en ze weer aankomt hoor,dat gaat niet zo snel bij paarden..helaas

je gaat verhuizen,dus straks heb je geen problemen meer met voeren denk ik?
gewoon zo doorgaan als je nu doet en dan komt het wel in orde.
zou er nu niet van alles en nog wat in gaan stoppen, je hebt de summerfit, je hebt je wortels en dan gaat het straks wel beter.
mocht dat nou niet het geval zijn dan moet je toch de dierenarts nog even laten kijken of er wat anders aan de hand is(wormen,tanden etc..)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:04

Waarschijnlijk is de overgang voor haar heel groot geweest, ze heeft een heel ander leven gekregen: altijd buiten, geen deken meer, geen krachtvoer meer, minder werk...
Dat is ook voor haar lichaam flink aanpassen...

Ik zou inderdaad een goed vitaminesupplement geven (pavo koeken inderdaad, of anders pavo vital of marstall force).
Verder zou ik even in de gaten houden of ze het niet te koud heeft, daarvan kan ze ook afvallen en stijf worden.
Dan is voor de overgangsperiode een dekentje misschien toch wel fijn...

Ik zou naast het kuil ook nog wat anders bij gaan voeren om haar wat voller te krijgen, mijn merrie redt het ook niet op alleen hooi...
Dat hoeft geen krachtvoer te zijn, dat kan ook een hoogwaardig ruwvoersoort zijn zoals lucerne/compactgras/bietenpulp (senioren priores van Subli werkt goed voor dunne paarden) en evt een oliesupplement.
Zo help je haar weer een beetje op weg terug.

unicorn_kiss

Re: Paard niet lekker in haar vel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:13

Wormen?
Ik zou even bloed afnemen, weerstandsvermindering en lage energie kan door heel wat komen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:21

Wij voerden ponybrok bij (weinig), ook voor ons paard (een paard moet naar ons idee de hele dag wat te doen hebben. Volstoppen met krachtvoer is alleen nodig bij paarden die zwaar moeten presteren. Bevat weinig extra voedingsstoffen, maar wel veel vitamines en mineralen. Verder goed hooi en wortels inderdaad.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 06:11

Mijn ruin staat nu twee jaar met pensioen, de eerste winter heeft hij het echt pittig gehad.
Hoefzweren, schimmel, enorm afvallen ondanks hooi en deken, bloedworminfectie ondanks wormenkuur. Hij zag er vorig jaar januari echt ziek uit en heeft zelfs een week op de kliniek gestaan.
Nu het tweede jaar ziet hij er super uit, is vrolijk, is al uit zijn wintervacht en glanst je tegemoet. Als het wat langer regent lekker regendekentje en in de winter een winterdeken doet hem ook heel goed.

Mijn ruin heeft duidelijk moeten wennen van stalpaard naar weidepaard en ik heb ook getwijfeld of het wel de goede stap was, nu is hij helemaal happy. Ik voer ook de pavokoek bij, makkelijk te geven in de wei.
Voor mijn andere paard heb ik de marstall force korrels voor vitamine en mineralen deze is ook heel fijn.

Misschien als je twijfeld even da laten kijken en bloed onderzoekje op wormen etc. En een goedevitamine
korrel misschien

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:14

Bedankt voor jullie reacties. Ik zie haar nu langzaam weer wat opknappen gelukkig. Ze is weer een beetje aangekomen en dr vacht gaat er beter uit zien. Ondanks de kale plekken van de schimmel hihi. Dat wordt ook al minder, moet nog twee keer wassen en dan is het hopelijk weg. Ik vraag me wel af hoe het voor haar zou zijn om weer het grootste gedeelte vd dag binnen te staan, op de andere stal.. Het lijkt zo mooi, ook voor mijzelf (of misschien vooral), maar wil uiteindelijk het beste voor haar. Ze is nu eindelijk gewend om weidepaard te zijn.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:17

Ik heb twee paarden waarvan 1 dan 24/7 op de wei, de ander overdag in de wei en snachts op stal. Beiden in hun eigen vaste kudde. Ik kan niet merken dat de ene gelukkiger is dan de ander. Bij het paard wat snachts op stal staat kan ik beter het eten regelen, dit is een type dat snel aankomt en ook niet stopt met eten. Voor hem geld dag en nacht op een volle weide waarschijnlijk problemen.
Ik denk dat er niks mis mee is om een middenweg te kiezen, waar jullie beide happy van worden jij de bak en je paard overdag buiten. Maar volg vooral je eigen gevoel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:34

Het is niet niks voor een paard om ineens van een stalleven naar 24/7 op de wei te gaan, zonder dekens en ijzers. Zeker niet aan het begin van de winter. Ik heb zo'n beetje hetzelfde gehad met mijn paard, ook vanwege een verhuizing maar dan van een primitief landje naar een pensionstal (waar hij overigens niet op stal hoeft) Ook luis, ook lage weerstand, en niet lekker in z'n vel. Daarnaast tot overmaat van ramp nog steeds voordroog maar binnenkort gelukkig weer fatsoenlijk hooi.

Ik denk dat je merrie tijd nodig heeft om aan alle veranderingen te wennen. Het zou naar mijn idee zonde zijn om haar nu weer te verhuizen, ze lijkt net te wennen.
O, wat betreft de summerfit (vind 't niet zo slim om naast alle veranderingen ook nog anders te gaan voeren maar goed...) ik heb die koeken ook een tijd gevoerd, nog steeds af en toe, maar ben aan het overschakelen naar dieetmuesli (van Subli) + de vitalkorrels van Pavo + zeewier. En dat bevalt heel goed. In de muesli zit minder zetmeel. De muesli voer ik voor de vulling (2 handjes per dag) omdat een half bekertje vitalkorrels wel erg weinig is qua volume.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 19:30

Bedankt voor jullie reacties. Ja je probeerd het allemaal goed te doen he.. En toch kun je dat niet altijd denk ik. Ze lijkt weer wat op te knappen, ik ga me eens goed verdiepen in het krachtvoer. Wil dan echt goed kijken wat er precies allemaal in zit en waar dat goed voor is, en niets zomaar uit gaan van wat er op de voorkant staat aangegeven. Dan kan er nog allemaal rommel in zitten wat helemaal niet goed is.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:36

Onze merrie zat de afgelopen tijd ook totaal niet lekker in d'r vel (dof, weinig eetlust, beetje hangerig), maar ze was van de week voor de eerste keer dit jaar hengstig en is echt ineens een heel eind opgeknapt. Denk dat ze daar toch niet helemaal lekker van was.

cannysweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:41

Ik zou de mest even naar de dierenarts brengen. Kunnen inderdaad wormen zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:46

Wormen is een goed punt, verder zal ze wellicht gewoon tijd nodig hebben. Het is niets niks dat je paard de afgelopen tijd voor een veranderingen heeft doorgemaakt. Ik vind het wel heel positieve veranderingen, volgens mij ben je hartstikke bewust en goed bezig! :)

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 10:47

Bedankt TurdusMerula! Ik denk niet dat ze wormen heeft. De grote paarden hebben hele goede ontwormingskuren gekregen. Het kleintje had bloedwormen, maar de grote konden dat volgens de veearts niet hebben omdat ze zo goed ontwormd waren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:00

Mogelijk moet ze idd gewoon een tijdje wennen. Maar voor goede raad zou je kunnen bellen met het spreekuur van www.holistischdierenarts.nl, zij kunnen je ook informeren over het juiste voer en evt kuurtje om de weerstand op te bouwen.
Als je echt problemen blijft houden zou ik bij ze langs gaan.
Het niet lekker in haar vel zitten kan nog meer oorzaken hebben, zoals: niet de juiste weidemaatjes bij zich, verveling >> misschien mist ze het rijden en die speciale aandacht van jou voor haar.