HELP! Ruin 4 jaar bijt constant.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steeefjehh

HELP! Ruin 4 jaar bijt constant.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 18:14

Hoi,

Ik heb sinds 2 maanden een 4 jarige ruin die erg veel hapt de laatste tijd. Hij is wel lang hengst geweest dus hier heeft het ook mee te maken, maar alles wat los en vast zit hapt hij in inclusief mij. Elke keer als hij dit doet geef ik hem een klap of een por, maar ik heb het gevoel dat hij het als een spelletje ziet. Ik weet niet wat ik moet doen en overal staat dat je consequent moet reageren,maar als het voor hem meer een spel wordt dan werkt dat ook niet.

Iemand tips of ook ervaring hier mee gehad?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:22

1 x goeie harde mep en het is over. Ik zou het niet leuk vinden en het dan ook niet pikken.

Het mag nooit een spelletje worden.

Mijn paard dat toen hij 2 jaar was en nog hengst en die wilde me ff bijten, maar ik was net buiten zijn tandbereik, ik had het zien aankomen. Ik ging ff karwats pakken en wachtte rustig af tot hij het nog een keer ging doen. Hij deed het inderdaad nog een keer en toen een goeie klap met die karwats en het is over, hij heeft het nooit meer op die manier gedaan, het was echt met weggedraaide ogen en de mond wijd open, dat was puur uitproberen en kijken tot hoe ver hij kon gaan. Enkel "nee" of "pas op hoor" is dan meer dan voldoende. Hij had het heel goed begrepen.

Echt geloof me als je hem nu ziet, met zijn nu 15 jaren, kan je het je niet voorstellen, zo'n lief paard, maar hij was echt af n toe erg stout als hengst.

Steeefjehh

Re: HELP! Ruin 4 jaar bijt constant.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 18:25

Ja, soms betrap ik mijzelf ook dat ik te lief ben. Maar als ik dan inderdaad jouw verhaal hoor moet ik gewoon echt een keer streng zijn en dan moet dat voldoende wezen. Ik ben benieuwd! Ik wil dat hij er zo snel mogelijk mee ophoud want hij doet het niet alleen bij mij maar ook bij de hoefsmid etc. Zeer vervelend en irritant!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:28

Een keer een forse mep op de neus geven. Daarnaast is het aan te raden om nadat je hem hebt bestraft hem helemaal geen aandacht meer te schenken, dus om weg te lopen. Of hem te negeren terwijl je doorgaat met wat je moest doen (bijv. poetsen of opzadelen, maar niet knuffelen). Anders blijft het inderdaad een spelletje. Als je dit gewoon consequent doet zal het gedrag snel verminderen en op een gegeven moment niet meer voorkomen. Het klinkt misschien wat cru, maar dit is gewoon zeer onwenselijk, en kan ook anderen schade berokkenen, dus dan is het toch het verstandigst nu hard op te treden dat het nog verder uit de hand te laren lopen. Zeker omdat hij nu in de pubertijd zit en je dan heel duidelijk moet zijn in de grenzen: alle grenzen. En te zachtaardig zijn is overigens niet per definitie goed of lief ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:30

En dat kan 1 x fout gaan als hij niet leert dat het niet mag.

Maar je moet wel op de juiste moment en op de juiste manier doen. Zorg ervoor dat hij het niet leuk meer vind om jou te bijten, bijten doet hij maar in iets anders of bij zijn paardenvrienden, moet je eens zien hoe ze hem gaan terugpakken. Dus niks zielig gewoon aanpakken.

Wat ook goed is gewoon flink mep geven met je vlakke hand tegen de zijkant van zijn mond, dat voelt hij wel hoor.

En zeker voorlopig geen lekkers meer geven zo uit je hand maar doe het gewoon in de voerbak, tot hij geleerd heeft dat bijten nooit mag nu niet en later ook niet.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-04-12 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Steeefjehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 18:32

Oke, dat wist ik niet dat je dan het beste kan weg lopen. Ik ga het morgen gelijk proberen. Maar hij weet heel goed dat het niet mag, want ik hoef nog maar 1 keer met mijn arm omhoog te komen en hij doet al een stap achter uit dus hij ziet het nu inderdaad al een beetje als een spelletje. Als hij dat doet zal ik hem morgen negeren en hopelijk helpt dat!

Dankjewel voor de goede tips ik ga er gelijk mee aan de slag!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:33

Steeefjehh schreef:
Oke, dat wist ik niet dat je dan het beste kan weg lopen. Ik ga het morgen gelijk proberen. Maar hij weet heel goed dat het niet mag, want ik hoef nog maar 1 keer met mijn arm omhoog te komen en hij doet al een stap achter uit dus hij ziet het nu inderdaad al een beetje als een spelletje. Als hij dat doet zal ik hem morgen negeren en hopelijk helpt dat!

Je moet alleen weglopen als je aan het knuffelen bent of op een andere manier alleen positieve aandacht geeft. Ander leer je hem weer dat bijten betekend dat je weggaat. Je wilt met het weglopen een positieve prikkel ontnemen. Dus daarom ook, alleen met knuffelen, niet als je doelgericht bezig bent, zoals met het opzadelen, poetsen of als de smid er is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:34

Steeefjehh schreef:

Nou het heffen van je arm is eigenlijk voor je paard ff opzij doen om te voorkomen dat hij zich stoot aan een voorwerp dat ineens voor zijn oog opdoemt, dat doen alle paarden, dus niet dat hij t snapt, want als hij nog steeds bijt dan heeft hij het nog niet begrepen.

Je moet heel snel zijn en precies op t juiste moment doen.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:35

Het zal ook wel speelsigheid zijn, maar héél consequent zijn!
Bijten moet niet getolereerd worden!
het kost tijd, maar het zal stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:36

Of een keiharde mep, óf terug´happen´ met je hand, richting zijn neus. Dan zijn ze snel klaar.

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:36

Bijt hij of hapt hij? Ik vind dat nogal een verschil. Bij paarden die lang hengst zijn geweest krijg je dat 'plukken' aan kleding en velletjes er vaak niet meer echt uit. Bij mijn ruin (hengst tot 6,5 jaar) vermindert het gedrag als ik het geen aandacht geef. Een tik helpt bij dit paard niet en verbaal bestraffen geeft aandacht en versterkt het gedrag. Uitproberen dus, als een tik niet helpt dan bekijken of negeren helpt. En andersom. Echt bijten mag natuurlijk nooit.

Steeefjehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 18:38

amyyy55 schreef:

Ja, het is vooral nog speelsheid, het is niet dat hij het doet omdat die boos is of het niet leuk vindt,maar het wordt nu gewoon heel vervelend.

Steeefjehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 18:40

Alenteja schreef:
Bijt hij of hapt hij? Ik vind dat nogal een verschil. Bij paarden die lang hengst zijn geweest krijg je dat 'plukken' aan kleding en velletjes er vaak niet meer echt uit. Bij mijn ruin (hengst tot 6,5 jaar) vermindert het gedrag als ik het geen aandacht geef. Een tik helpt bij dit paard niet en verbaal bestraffen geeft aandacht en versterkt het gedrag. Uitproberen dus, als een tik niet helpt dan bekijken of negeren helpt. En andersom. Echt bijten mag natuurlijk nooit.

Precies wat jij zegt, hij plukt aan kleding en pakt elke keer mijn velletje mee en soms hapt hij wel eens door maar ik heb niet het idee dat hij dat met opzet doet. Maar volgens jou krijg ik dat er dus niet meer uit?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:40

Je ziet t het wordt erger, dan moet je wel gaan aanpakken, speels of niet, het blijft irritant dat alleen maar erger zal worden als het niet leert dat het niet mag.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:40

Alenteja schreef:

En dat is dus precies de reden dat de (hengst)veulens van mij ook met het happen een tikje tegen de neus krijgen en daarna geen aandacht meer. Niet elke hengst is happerig. Tevens is niet elke ruin die lang hengst is geweest happerig. Zolang je ze goed opvoed vanaf een jonge leeftijd is het prima te voorkomen dat ze het überhaupt aanleren het gedrag te vertonen naar een mens. Maar dat is een andere discussie. Het punt blijft het zelfde: bestraffen door aandacht te onthouden of een negatieve prikkel aan te bieden (een tik). Of beide. Maar voorkom dat je tegenstrijdige signalen geeft door meteen daarna weer positieve aandacht te geven, door bijvoorbeeld te kroelen of knuffelen.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 06-04-12 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:41

Steeefjehh schreef:
amyyy55 schreef:

Ja, het is vooral nog speelsheid, het is niet dat hij het doet omdat die boos is of het niet leuk vindt,maar het wordt nu gewoon heel vervelend.

Als het speelsheid/zeuren lijkt terughappen mij beter dan meppen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:41

komt me heel bekend voor, ook al is het moeilijk: blijf consequent!
succes!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:42

Steeefjehh schreef:
Alenteja schreef:

Precies wat jij zegt, hij plukt aan kleding en pakt elke keer mijn velletje mee en soms hapt hij wel eens door maar ik heb niet het idee dat hij dat met opzet doet. Maar volgens jou krijg ik dat er dus niet meer uit?

Dit doet mijn Fjordtwenter ook, en dat is binnen twee weken door consequentie al veel verminderd.
komt dus wel goed :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:42

AmySP schreef:
Steeefjehh schreef:

Als het speelsheid/zeuren lijkt terughappen mij beter dan meppen.

Dan maak je het juist een spelletje, kijk maar eens hoe hengsten onderling op de wei spelen ;) Maar als het genoeg is krijgt er een een trap tegen zijn hasses of wordt hij wel hard gebeten.

Steeefjehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 20:20

Oke waar het dus op neer komt dat ik streng moet wezen en consequent.
En ik moet dus serieus terughappen om te kijken of hij het daardoor niet meer doet?

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 01:38

Kijk wat bij dit paard het gedrag doet verminderen (eerlijk straffen of negeren) en pas dat consequent toe. Bij mijn ruin is het gedrag nooit helemaal verdwenen, maar tot een voor mij acceptabel niveau teruggebracht. Bij mij hielp negeren en dus helemaal geen reactie geven maar dat kan van paard tot paard verschillen. Eén van mijn andere paarden is juist wel heel gevoelig (op de juiste manier) voor verbale correctie.

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 01:48

Terughappen lijkt me een beetje onzin. Correctie is correctie, die manier waarop doet er niet toe (mits eerlijk en proportioneel natuurlijk). Het moet vooral duidelijk zijn. Mij lijkt dat je bij terughappen voornamelijk zelf kwetsbaar bent. Paarden zijn heel goed in staat om dominante en corrigerende signalen van mensen juist te interpreteren, daar hoef je echt geen paard voor te imiteren.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:39

Vraag me af komt je paard ook echt in jouw ruimte staan of staat hij op gepaste afstand van je als je iets doet? En doe je er iets aan wanneer je paard echt in je ruimte (lees bovenop) je komt staan? Voor het bijten kan je ook inplaats van een keihard tik te geven zijn lip pakken en even vast houden meeste paarden vinden dit niet leuk.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:46

Ik heb niet alle antwoorden gelezen maar mijn ruin heeft ook een 'orale' fase gehad. Dat was toen hij aan het wisselen was, doordat hij last had hiervan ging hij overal in bijten. Volgens mijn tandarts heeft vrijwel ieder paard hier last van rond 3,5/4 jaar. Ik pik(te) het dus niet als hij mij bijt, maar het verschil tussen gemeen bijten en dit merk je wel.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:29

Dit heeft een cowboy me eens getipt. Als hij jou bijt, bijt je terug in zijn onderlip (binnen de seconden). Schikt zich waarschijnlijk rot, en zal er in galop vandoor gaan, maar waagt het waarschijnlijk niet meer. Dus niet in een box doen.
Ik heb het overigens zelf nooit geprobeerd.