Lostrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elisa_beth

Lostrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 11:21

hey gisteren is er iets zeer vervelends gebeurt. Mijn pony stond dus aan de haak opm haar te poetsen. Ik was de modderrestjes die uit haar hoeven kwamen bij het uitkrabben aan het opvegen wat ik dus altijd doe. Totdat ze opeens haar probeerde los te trekken, door haar achterover te leggen, en het touw begaf hat, nu liep ze daar in een rustig drafje de tuin om te spitten, totdat ik haar kon pakken. Dan zet ik haar weer vast aan 2 touwen en begin haar te borstelen alles is goed totdat ik de roskam 2min. later gebruik iets wat ze ook gewoon is en ze flipt weer, deze keer nog erger en haar halster breekt, weer de ganse tuin om geploegd. Dan maar op stal gepoetst. En ze was direct rustiger ik heb de roskam niet meer gebruikt, was bang voor weer zo'n reactie. Nu vind ik zelf wel dat ze soms een beetje gestrest loopt, vb vroeger mocht je met de zweep staan zwieren en doen, nooit deed ze iets, vanaf dat ik haar nu een mini-tikje geef heb ik een reuze-effect. Ik hoop dat het betert als ze weer naar de manege gaat bij al haar vriendjes :) Ze vertrouwt mij door en door, dus het ligt daar ook niet aan
Heeft iemand tips of een oorzaak hiervoor :D

Britt_S

Re: Lostrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:06

Kan het zijn dat jouw pony het niet prettig vind om vast te staan? Ik neem aan dat je normaal wel gewoon aan de haak kon poetsen? Als je je pony trouwens de volgende keer weer aan de haak zet zou ik een paniek haak gebruiken :) als ze weer zo begint te trekken trekt ie niks kapot op hangt ie zichzelf niet op :)
verder zou ik niet weten wat het probleem is.. succes verder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:09

Paardenknoop maken en als ie gaat trekken lostrekken en kalmeren.

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 15:00

@ Doanique dat is juist het probleem het gebeurt zo snel en een paardenknoop gebruik ik altijd ;)
@ Britt-mara ik zal eens kijken naar een paniekhaak euhm nee al ze vaststaat is dit normaal zonder problemen :)

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:36

ik herken het wel ergens, en je paard gewoon loszetten .( dan bedoel ik het touw wel door de haak/ring halen , maar dan geen paardenknoop maken.dus gewoon het touw laten hangen)
Sommige paarden hebben dan niet eens het gevoel dat ze echt vaststaan.
Als ze dan eventueel in paniek mocht schieten, kan ze niets kapottrekken.
Het is maar een idee..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:41

Een quote van mezelf uit een ander topic, scheelt weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Er is een trainingstool te koop, die Aussie Tie Ring heet. Er is een vergelijkbaar product dat Safe Clip heet. Een paard gaat hangen als hij vast staat omdat hij in paniek raakt als hij schrikt en nergens heen kan. Leer je paard wijken voor druk (op ieder gedeelte van het lichaam, dus ook en vooral dat hoofd).

Er is al eerder een topic over paarden geweest die gingen hangen, ik heb daar een aantal filmpjes in geplaatst die het bekijken waard zijn. Ik zoek ze even voor je op.

Cassidy schreef:
Als je safe clip/tie ring gebruikt en goed gebruikt schiet het paard niet meer in paniek. Hij beloont zichzelf door het wegvallen van de druk. Weerstanden zijn in te stellen.

Bekijk onderstaande filmpjes maar

deel 1:

http://www.youtube.com/watch?v=8DeUetI3 ... re=related

deel 2.
http://www.youtube.com/watch?v=dZE_jCSJ ... re=related

Zie je en snap je wat er gebeurt?

De vrouw op de onderste twee filmpjes gebruikt de tie ring.

En de meest uitvoerige uitleg over beide trainingtools:

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Ik hoop dat je het Engels een beetje verstaat.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:19

Mijn merrie heeft dat ook eens gedaan. Ze wilde gaan hangen en uit reactie gooide ik een borstel tegen der kont. Ze schrok en sprong weer naar voren. Nooit geen last meer van gehad.
Mijn jaarling die al een paar x vast had gestaan. Door de spijlen heen gehaald en iemand anders het uiteinde vast laten houden. En dat zo een paar x gedaan. Wat goed ging. En toen ook een keer vast gezet. Hij trok dan wel eens aan het touw en liep dan maar weer naar voren. Tot dat hij ook een keer dacht ik kan wel eens gaan hangen die heeft dus een flinke schop onder zijn kont gehad. Tot nu toe ook geen problemen meer gehad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:45

Oefenen met een lange leadrope kan helpen. Het einde houdt jezelf vast, de rest gooi je over het hek of haal je daar een ring. Je paard ervaart zo wel de druk, maar je kan zelf wel meegeven wanneer het nodig is. Die Aussie Tie Ring is ook een mooi systeem trouwens.

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 17:24

@ Jessix wat is een lang leadrope :)

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:01

ok dankje

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:22

paniekhaken worden hier altijd gebruikt, maar helaas schieten ze niet altijd los. Of niet snel genoeg in ieder geval. Ik heb het een keer gehad waarbij mijn pony zoals altijd in het midden van het gangpad aan twee touwen vast stond, beide paniekhaken eraan. Was bezig met het zadel opdoen zoals altijd en uit het niets begon ze als een idioot te trekken aan de touwen. Ik stapte gelijk naar voren om haar daar te proberen los te halen, maar door de druk die zij op het touw uitvoerde, kon ik er niets mee doen. Uiteindelijk kreeg ik er een los en schoot de ander kapot, waardoor mijn pony door de plotselinge ''vrijheid'' achteroverklapte. Het zadel lag helaas nog steeds op haar rug, waardoor ze uiteindelijk vast kwam te liggen op haar rug, haar benen tegen een staldeur, het zadel onder haar. Daardoor kon ze geen van beide kanten op rollen om los te komen.
brrr, laten we zeggen dat het alles behalve fijn wat. Uiteindelijk het zadel onder haar uit gekregen met wat geruk en getrek en heeft ze zelf flink staan sparttelen tegen de staldeur/ muur (de vonken vlogen van haar ijzers af) en stond ze toen weer.

Wat er wordt voorgesteld om het er gewoon omheen te doen maar niet vast te zetten is een slimme. Verder is het voor sommige paarden ook geruststellender als ze meer ruimte hebben om los te staan. Of geef haar lekker een plak hooi waar ze makkelijk bij kan terwijl ze vast staat. De meeste paarden doen alles voor eten, zelfs netjes stil blijven staan.

De oorzaak, geen flauw idee. Soms hebben paarden zo hun redenen voor iets, dat voor ons compleet onlogisch lijkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:25

Paniekhaken zijn de oplossing niet. Wel een mogelijkheid tot vastzetten dat meegeeft (en nee daar bedoel ik pertinent geen rubberen halstertouwen mee, want ook die kunnen breken)

Ik wil nogmaals met KLEM de Aussie Tie ring of de Safe clip aanraden voor een permanente en veilige oplossing van alle vastzetproblemen....

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 17:52

bedankt, als ze het ooit nog eens doet zal ik er 1kopen, maar gelukkig doet ze het niet meer :D
blij

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:19

Grappig hoor.
Ofwel is er een probleem of het is er niet. Maar zomaar denken tjaaa het zal nu wel goed gaan, das enkel wachten op echte problemen.
Je weet echt niet hoe paarden denken en hoe gevaarlijk dit gedrag soms wel kan zijn.
En het probleem zit hier niet bij het paard, dit is een ding dat niet correct aangeleerd is, en dus één van de dingen die nog beter moet getraind worden.
Dit hoort bij het onderdeel nageven op druk, en dat doet dit paard duidelijk niet hier.
Neem les.

elisa_beth schreef:
bedankt, als ze het ooit nog eens doet zal ik er 1kopen, maar gelukkig doet ze het niet meer :D
blij

TamarBwopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:21

Heeft misschien een keer iemand anders haar gedaan
en dat er toen iets was gebeurd ofso??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:28

elisa_beth schreef:
Ik hoop dat het betert als ze weer naar de manege gaat bij al haar vriendjes

betekend dit dat ze normaal alleen staat?

Frietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:08

Als ze los is weer kalmeren. Gebruik de paardenknoop bij vast zetten.

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 19:02

@ Frederieke_ in de winter staat ze thuis, nu 1mei gaat ze weer naar de manege en keren mijn 2andere paardjes terug.

ik poets haar voorlopig in de stal, ze heeft daarna haar dus niet meer losgetrokken
dus hier mag een slotje op

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:15

Makkelijk oplossing, om een slotje vragen als de discussie een kant uitgaat die je niet zint.
Het proboleem is niet opgelost als je het niet meer ziet. Probleem ontlopen is ook de oplossing niet. Als je iets tegenkomt bij je paard wat een probleem zou kunnen opleveren, ga er aan werken!

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:32

Misschien paniekhaak gebruiken en paardenknoop??

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 11:03

@ bedankt Irizz2 paardenknoop gebruik ik altijd, maar heb al gehoord dat paniekhaak niet (altijd) dde beste oplossing is :D